نشست فعالان محیط زیست غرب کشور با رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور (معاون رئیس جمهور) معصومه ابتکار

نشت خصوصی سی تن از فعالین حوزه محیط زیست غرب کشور در ظهر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن جلسات سازمان حفاظت محیط زیست کشور با خانم معصومه ابتکار و معاونین وی صورت گرفت . به گزارش سایت خبری تحلیلی فرهنگی ولات نیوز : معضلات محیط زیست امروزه به یک چالش جهانی تبدیل شده اند

کد خبر : 1427
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

423840866_59792

نشت خصوصی سی تن از فعالین حوزه محیط زیست غرب کشور در ظهر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن جلسات سازمان حفاظت محیط زیست کشور با خانم معصومه ابتکار و معاونین وی صورت گرفت .

به گزارش سایت خبری تحلیلی فرهنگی ولات نیوز : معضلات محیط زیست امروزه به یک چالش جهانی تبدیل شده اند ودر این بین این دغدغه ها در غرب کشور که به نوعی محل ورود انواع ریز گرد ها از کشور عراق و همچنین وجود جنگل های خطه زاگرس است، بیشتر ذهن مردمان این خطه سرافراز از کشور مان را به خود مشغول کرده است .

در بسیاری از شهرستان های استان های آذربایجان غربی و کردستان وکرمانشاه انجمن های زیست محیطی رسمی یا خود جوش حفاظت از محیط زیست تشکیل شده اند که اعضای دلسوز آن بدون هیچ چشم داشتی و با تمام توان خود سعی در حفاظت وحراست از طبیعت دیار خود دارند.

در جلسه ای که به همت مرد همیشه سبز خطه زاگرس ایران و طراح چالش جهانی بلوط یعنی رئوف آذری با ریاست سازمان محیط زیست تشکیل شد ،نمایندگانی از برخی از شهرستان های غرب و شمال غرب کشور حضور داشتند که هرکدام حرف ها و درد دل هایی را از معضلات زیست محیطی شهر و دیار خود به همراه آورده بودند .

به نمایندگی از شهرستان ارومیه و بخش های مرزی اش سه تن از فعالین محیط زیستی آقایان : حاتم پرنیان،عظیم عثمانیان و آزاد یوسفی راد حضور داشتند که با کوله باری از درد ودل و پیام مردمان دیارشان به تهران سفر کرده بودند.

IMG_4192-1024x576

در این نشست هرکدام از فعالین شهرستان ها مشکلات زیست محیطی شهر و مناطق خود را بیان نمودند که مهمترین شان : ازبین رفتن درختان بلوط درخطه زاگرس، افزایش طرح های بدون مطالعه کافی سد سازی ،احیای دریاچه زریوار،برداشت  بیش از حد از سفره های آبی با حفر بی رویه چاه های نیمه عمیق وعمیق،و تهدید آبشار سوله دوکل  بخش سیلوانا ارومیه با ساخت نیروگاه برق آبی .
در این نشست چندیدن چالش مهم زیست محیطی از سوی نمایندگان شهرستان ارومیه وبخش های مرزی اش مطرح شد که مهمترین آنان عبارت بودند از:

*حفر بی رویه چاه های نیمه عمیق و عمیق  در بخش سیلوانا ارومیه که درصورت عدم رسیدگی و ساماندهی، تهدید جدی ای همچون معضلی که اکنون در بخش صومای بردوست ارومیه که  پس از سال ها بی مهری مسئولین و عدم ساماندهی چاه ها ی آن،بیابان زایی و خشک شدن چشمه ها وترک برداشتن زمین در آن به چشم میخورد ،برای بخش در پی دارد.

*همچنین این فعالین نبود سیستم کار آمد جمع آوری و دفع زباله و حتی نبودن یک سایت استاندارد دفع زباله در بخش های نوار مرزی شهرستان ارومیه که فعالیت دلسوزان طبیعت را که هرزگاهی با بسیج عمومی به پاکسازی طبیعت می پردازند، ناکام می گذارد را این نشست مطرح کردند .

*درادامه فعالین زیست محیطی شهرستان ارومیه از نبود منطقه حفاظت ویژه جانوری وگیاهی در بخش های نوار مرزی شهرستان ارومیه که عدم وجود آن موجب از بین رفتن صد ها گونه نادر جانوری وگیاهی شده است سخن به میان آوردند واز محضر مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست خواستار رسیدگی به این امر شدند.

*در پایان این نمایندگان با دردست داشتن نامه هایی که در خصوص آبشار سوله دوکل  به سازمان محیط زیست فرستاده بودند و جوابی را دریافت نکرده بودند وهمچنین چند صد امضا از مردمان شهرستان ارومیه و بخصوص بخش سیلوانا که به ساخت نیروگاه برق آبی سوله دوکل وتخریب دامنه های دالامپر در پی ساخت این نیروگاه معترض بودند را  تحویل مسئولین دادند و در ادامه  با استناد به شماره ثبت آبشار سوله دوکل و تالاب های اطراف آن در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواستار رسیدگی سریع سازمان به تهدید این آبشار  وتالاب های نادر اطراف آن درصورت اجرایی شدن پروژه  برق آبی سوله دوکل شدند و جدید ترین  تصاویر که از ساخت مراحل اولیه پروژه و تخریب وتهدید زیست محیط اطراف  حکایت داشت را برابر دیدگان وقضاوت مسئولین گذاشتند.

این سفیران مردمان شهرستان ارومیه با صدایی درد مند خطاب به ریاست سازمان حفاطت محیط زیست کشور این جمله را تکرار کردند”تمامی این مشکلات وصد ها معضل ناگفته می توانست در بخش های بکر و توریستی شهرستان ارومیه اتفاق نیافتد اگر وتنها اگر این مناطق جزو مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست می بود” و در آخر عاجزانه خواستار ثبت این مناطق شدند.

درپایان خانم ابتکار جمع حاضر را جمعی فوق العاده دلسوز و قابل تحریم خواند و خاطر نشان کرد که سازمان اشراف کلی ای بر مسائل زیست محیطی کشور دارد وما خواهانیم که دلسوزان طبیعت فقط به اعتراض  و برشمردن مشکلات ومعضلات اکتفا نکند بلکه به دنبال راه کار های عملی برای این حل این مشکلات باشند.

معصومه ابتکار
معاونت ریاست محترم جمهوری در گفتگوی آخر خود با فعالین محیط زیست شهرستان ارومیه قول پیگیری به خواسته های شان را داد و خاطر نشان کرد که درهفته های جاری به شهرستان ارومیه سفر خواهد کرد .

انتهای پیام :// آزادیوسفی راد

کد خبر:۰۰۴۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.