مهدی بابایی وکیل پایه یک دادگستری

رتبەمنحصر بەفرد شهر سیلوانا در بین شهرهای استان آذربایجان‌غربی

شهر شدن سیلوانا بسیاری از امتیازات روستایی از جمله دامداری و کشاورزی را از مردم شهر گرفت . مردم بهترین مزارع خود را از دست دادند به امید اینکه سطح معیشت و زندگی آنها از روستایی به شهری ارتقا خواهد یافت . اکنون نه تنها تمامی امتیازات روستایی را از دست داده اند بلکه کوچکترین امتیاز شهری را هم دریافت نکرده اند . شهر سیلوانا با این عملکرد ضعیف نه تنها به اهالی شهر سیلوانا ظلم کرده است بلکه در حق تمام بخش سیلوانا جفا کرده است . اگر سیلوانا شهر نمیشد اکنون راژان ، زیوه ، دیزج حرفهایی برای گفتن داشتند اما شهر سیلوانا نه به خود خدمت کرده و نه منفعتی به بخش رسانده است . وقت آن است که شهردار و اعضای شورای شهر سیلوانا جواب این ضعف مدیریتی را بدهند .
کد خبر : 4951
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
رتبەمنحصر بەفرد شهر سیلوانا در بین شهرهای استان آذربایجان‌غربی

 

رتبه منحصر به فرد شهر سیلوانا در بین شهرهای استان آذربایجان غربی

 

✍️به قلم : مهدی بابایی وکیل پایه یک دادگستری

 

درجه بندی شهرداری ها مهمترین ملاک برای توسعه هر شهر است . میزان اعتبارات عمرانی مورد نیاز برای پروژه های شهری مانند تامین بودجه ، تجهیزات و ماشین آلات بر اساس درجه بندی شهرداری ها صورت می گیرد . به عبارت ساده تر یک رابطه مستقیم بین درجه شهرداری و اعتبارات اختصاص یافته و توسعه یافتگی شهر وجود دارد . هر چقدر درجه شهرداری بیشتر باشد اعتبارات بیشتر به آن شهر اختصاص داده خواهد شد و نهایتا آن شهر توسعه یافته تر خواهد شد . ملاک توزیع عادلانه اعتبارات ملی درجه بندی شهرداری ها است . هر شهر در بدو تاسیس ممکن است درجه ۱ یا ۲ باشد . درجه ۱ پایین ترین درجه و درجه ۱۲ بالاترین درجه شهرداری ها است .

 

برای نخستین بار شهرداری ها در سال ۱۳۳۴ درجه بندی شدند و در طول سالیان گذشته تا کنون تغیرات زیادی در ملاک تقسیم بندی شهرداری ها صورت گرفته است . آخرین تغییرات آن مربوط به سال ۱۳۹۵ است که بر اساس آن سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور دستورالعمل جدیدی برای اعطای درجه به شهرداری ها تعیین کرد .

 

به طور کلی در حال حاضر سه ملاک برای درجه بندی شهرها وجود دارد .

 

الف ) درآمد مستمر و خالص شهرداری ها

 

ب ) جمعیت شهر

 

ج) موقعیت شهر از لحاظ تقسیمات کشوری

 

شهرداری ها پس از تاسیس باید با مدیریت صحیح خود آمار هر یک از این سه شاخص را تقویت نمایند تا مقدمات لازم برای دریافت درجات را داشته باشند . بسیاری از شهرداری ها توانسته اند با مدیریت دقیق و کارآمد خود در طول مدت کوتاهی درجات زیادی را دریافت کنند و شاهد افزایش اعتبارات و نهایتا بالا رفتن کیفیت زندگی در شهر و توسعه یافتگی آن شهر شود .

 

در مقابل شهرهایی وجود دارند که چندین سال از تاسیس آن می گذرد لیکن حتی یک درجه دریافت نکرده اند و همچنان در وضعیت اولیه خود قرار دارند .

 

با نگاهی به درجات شهرداری ها می توان به مدیریت صحیح و غیر صحیح شهرداری ها پی برد .

 

حال جالب است شهرداری شهر سیلوانا را از این منظر مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم .

 

قبل از ورود به این بحث نگاهی مختصر به موقعیت شهر سیلوانا خالی از لطف نخواهد بود .

 

شهر سیلوانا در ۳۵ کیلومتری شهر ارومیه و یکی از بهترین و سرسبز ترین نقاط اطراف ارومیه است .

 

قرار گرفتن در سواحل زیبای سد از یک طرف و استقرار شهر در کوهپایه کوه معروف خلیل از طرف دیگر و مرکزیت بخش سیلوانا ، داشتن آب و هوای بسیار عالی و اکسیژن پاک ، استقبال پور شور گردشگران و کوهنوردان ، غنی بودن از سبزی و گیاهان کوهی و دارا بودن یکی از بهترین کارخانه های آب معدنی ایران فقط قسمتی از ویژگی های شهر سیلوانا است . داشتن تعداد شهدا و جانبازان زیاد و سابقه چندین بار بمباران در طول دوران هشت سال دفاع مقدس ویژگی خاصی به این شهر داده است .

 

سیلوانا در سال ۱۳۷۹ با تصویب هیات وزیران به همراه میرآباد ، کشاورز ، ایواغلی ، نالوس و سرو به عنوان شهرهای جدید در سطح استان آذربایجان غربی معرفی شدند . تمامی این شهرها در ابتدا دارای درجه ۱ بودند . و اکنون ۲۴ سال از شهر شدن این شهرها سپری شده است .

 

با مراجعه به آمار هر یک از این شهرها نکات بسیار جالبی به دست می آید . از جمله اینکه سیلوانا در بین این شهرها مقام آخر را دارد . یعنی تمام شهرهای که با سیلوانا شهر شده اند همگی یک یا دو یا سه درجه پیشرفت داشته اند و تنها شهری که هیچ درجه ای دریافت نکرده و همچنان درجه یک مانده است سیلوانا است . و نکته جالبتر اینکه موقعیت شهر سیلوانا از تمامی این شهرها بهتر است .

 

این موضوع زمانی جالبتر می شود که سیلوانا را با دیگر شهرها که چندین سال پس از سیلوانا شهر شده اند مقایسه کنیم . برای مثال قطور شهر خوی در سال ۸۷ یعنی ۸ سال پس از سیلوانا شهر شده است و اکنون درجه ۴ است . ربط سردشت در سال ۸۲ یعنی ۳ سال پس از سیلوانا شهر شده است و اکنون درجه ۵ است . مرگنلر شهر شوط در سال ۸۹ یعنی ۱۰ سال پس از سیلوانا شهر شده است و اکنون درجه ۳ است . آواجیق شهر چالدران در سال ۸۱ یعنی ۲ سال پس از سیلوانا شهر شده و اکنون درجه ۲ است . بنابراین شهر سیلوانا نه تنها در مقایسه با شهرهایی که همزمان با سیلوانا شهر شده است رتبه آخر را دارد . بلکه در مقایسه با تمامی شهرهای استان آذربایجان غربی ضعیف ترین عملکرد داشته و دارای رتبه آخر است . البته بسیاری از این شهرها از لحاظ جمعیتی شرایط مشابهی مانند سیلوانا دارند اما باز هم توانسته اند به پیشرفت های دست بیابند .

 

شهر سیلوانا با این همه موقعیت منحصر به فرد و مرکزیت بخش و دارا بودن شهدا و جانبازان چرا باید در چنین وضعیتی باشد . چرا در طول مدت ۲۴ سال حتی یک درجه پیشرفت نداشته است ؟ چرا ضعیف ترین عملکرد را در بین تمامی شهرهای استان داشته است ؟

 

چرا تا کنون شوراهای ادوار مختلف به این موضوع توجه نکرده اند ؟

 

شهر شدن سیلوانا بسیاری از امتیازات روستایی از جمله دامداری و کشاورزی را از مردم شهر گرفت . مردم بهترین مزارع خود را از دست دادند به امید اینکه سطح معیشت و زندگی آنها از روستایی به شهری ارتقا خواهد یافت . اکنون نه تنها تمامی امتیازات روستایی را از دست داده اند بلکه کوچکترین امتیاز شهری را هم دریافت نکرده اند . شهر سیلوانا با این عملکرد ضعیف نه تنها به اهالی شهر سیلوانا ظلم کرده است بلکه در حق تمام بخش سیلوانا جفا کرده است . اگر سیلوانا شهر نمیشد اکنون راژان ، زیوه ، دیزج حرفهایی برای گفتن داشتند اما شهر سیلوانا نه به خود خدمت کرده و نه منفعتی به بخش رسانده است . وقت آن است که شهردار و اعضای شورای شهر سیلوانا جواب این ضعف مدیریتی را بدهند

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.