بیم و امیدهای کُردهای عراق از انتخاب ترامپ

 انتخاب دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان آمریکا به‌ عنوان رئیس جمهور این کشور، واکنش های مختلفی را در داخل و خارج آمریکا به‌ دنبال داشته‌ است و کُردهای عراق نیز، با رویکردی محتاطانه‌ خواستار تداوم و گسترش روابط خود با دولت جدید آمریکا‌ شده‌اند.     به‌ گزارش پایگاه خبری ولات، دونالد ترامپ نامزد جمهوری

کد خبر : 2069
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۸:۰۵

 انتخاب دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان آمریکا به‌ عنوان رئیس جمهور این کشور، واکنش های مختلفی را در داخل و خارج آمریکا به‌ دنبال داشته‌ است و کُردهای عراق نیز، با رویکردی محتاطانه‌ خواستار تداوم و گسترش روابط خود با دولت جدید آمریکا‌ شده‌اند.

 

 

به‌ گزارش پایگاه خبری ولات، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان آمریکا پس از رقابتی شدید با هیلاری کلینتون نامزد دمکرات های این کشور، در انتخابات ۱۸ دسامبر به‌ عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.
انتخاب وی واکنش های مختلفی را در آمریکا و در سراسر جهان به‌ دنبال داشته‌ و حتی باعث سقوط بازارهای بورس و نرخ نفت شد و در این میان کُردهای عراق نیز که‌ طی دو سال گذشته‌ و در چارچوب جنگ با داعش، با آمریکا وارد روابطی گسترده‌ تر شده‌ و از کمک های این کشور بهره‌ گرفته‌اند، در خصوص این انتخاب نگرانی های ویژه‌ خود را دارند.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پیامی، ضمن تبریک به‌ انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار تداوم و افزایش حمایت آمریکا از کردها شده‌ و گفت: مردم کردستان مدت ‌زمان زیادی است که‌ با ظلم و زور مواجه‌ بوده‌ و مجبور شده‌ است برای حفظ هویت ملی خود و آزادی مبارزه‌ کند، هم‌اکنون نیز در جنگی دشوار و بزرگ با تروریست‌های داعش به‌عنوان سازمانی تروریستی هستیم و در این راه‌ هم قربانی زیادی داده‌ایم.
وی از ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درخواست می‌کند که‌ برای تحقق اهداف مشروع کُردها پشتیبانی از آن‌ها را افزایش دهد.
در همین حال، نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم نیز در پیامی به‌ مناسبت رئیس جمهور شدن ترامپ، با تبریک به‌ وی، به‌ همزمانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با درگیر شدن اقلیم کردستان در عملیات آزادسازی موصل و همچنین مواضع مثبت وی نسبت به‌ کردها و نیروی پیشمرگ در کمپین های انتخاباتی اشاره‌ کرده‌ و اظهار امیدواری کرد که‌ وعده‌های ترامپ در مورد افزایش حمایت از کردها در برابر داعش، تحقق یابد.
وی در پیام خود  تاکید کرده‌ است که‌ هم پیمانی و هماهنگی قوی میان آمریکا و اقلیم کردستان در جنگ با تندروی و ترور وجود دارد و اقلیم برای انجام دادن هر گونه‌ وظیفه‌ای در این رابطه،‌ آمادگی دارد.
نخست وزیر اقلیم کردستان در پایان تاکید کرده‌ که‌ اقلیم با خوشحالی از سفر احتمالی ترامپ به‌ اربیل در آینده،‌ استقبال می کند.
یوسف محمد رئیس پارلمان کردستان که‌ طی یک سال گذشته‌، به‌ دلیل اختلافات شدید سیاسی و حزبی در اقلیم، از ادامه‌ به‌ کار وی در این منصب جلوگیری به‌ عمل آمده‌ است، در پیامی جداگانه‌ در خصوص انتخاب ترامپ گفت که‌ کُردها در عراق و سوریه‌ با همکاری آمریکا، علیه‌ ترور و داعش در حال جنگ هستند و کُردها در این مقطع خود را دوست آمریکا دانسته‌ و خواستار تحکیم و گسترش مناسبات با این کشور هستند.
وی معضلات کنونی خاورمیانه‌ را تهدیدی مشترک برای آمریکا و کُردها دانسته‌ و خواستار اقدام جدی دولت جدید آمریکا در قبال این معضلات و نیز استقرار ثبات و دمکر‌اسی در منطقه‌ و اقلیم شد.
در همین حال صفین دزه‌یی سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان نیز با اشاره‌ به‌ مبارزات مردم اقلیم برای حفظ هویت و حقوق خود و نیز درگیر شدن اقلیم کردستان در جنگ با داعش و قدردانی از کمک های آمریکا به‌ اقلیم، ابراز امیدواری کرد که‌ این کمک و حمایت ها، در دوره‌ ریاست جمهوری ترامپ نیز ادامه‌ داشته‌ باشد.
همچنین مسرور بارزانی مسئول شورای امنیت اقلیم کردستان در پیام خود بر همین درخواست تاکید و اظهار امیدواری کرده‌ که‌ ترامپ همکاری های خود با اقلیم و نیروی پیشمرگ را افزایش دهد.
 در همین حال، سعدی احمد پیره‌ از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه‌ میهنی به‌ فقدان تجربه‌ سیاسی ترامپ و مشخص نبودن موضع وی در برابر کُردها اشاره‌ کرده‌ و می گوید که‌ تمایل اتحادیه‌ میهنی بیشتر به‌ سمت هیلاری کلینتون بوده‌ است، اما به‌ هر حال رئیس جمهور آمریکا ناچار است که‌ در چارچوب سیاست هایی تعیین شده‌ عمل کند.
وی ترامپ را به‌ جعبه‌ تاریکی تشبیه‌ کرده‌ که‌ کسی از محتویات داخل آن اطلاعی ندارد و به‌ دلیل مواضع تند خود حتی در حزب جمهوری خواه نیز منتقدان شدیدی دارد.
سعدی احمد پیره‌ ابراز نگرانی کرد که‌ سیاست های سخت گیرانه‌ ترامپ نسبت به‌ مهاجرت و پناهندگان، امنیت اجتماعی آمریکا را با خطر موجه‌ سازد.
اما جنبش تغییر در موضعی متفاوت تاکید می کند که‌ موضع جمهوری خواهان و دمکرات های آمریکا در برابر خواست و مطالبات کُردها، تفاوتی با یکدیگر نداشته‌ و در عمل؛ انتخاب هریک از کلینتون و ترامپ برای کردها فرق چندانی ندارد.
شورش حاجی سخنگوی رسمی جنبش تغییر در این مورد، تاکید می کند که‌ جمهوری خواهان و دمکرات های آمریکا کُردها را فقط در جهت منافع خود به‌ کار گرفته‌ و از آن ها استفاده‌ ابزاری می کنند.
شورای سیاسی مردمی حزب اتحاد اسلامی کردستان نیز در پیام تبریکی برای ترامپ، ضمن درخواست تداوم حمایت های آمریکا  از حق تعیین سرنوشت کُردها و نیز نقش آفرینی این کشور در ایجاد ثبات در منطقه‌، تاکید می کند که‌ به‌ دلیل مواضع مشخص کلینتون در قبال کُردها انتخاب وی برای اقلیم کردستان، بهتر  می بود.
حزب جماعت اسلامی کردستان هم با تاکید بر ضرورت تداوم حمایت آمریکا از اقلیم کردستان برای نابود کردن داعش،  ابراز امیدواری کرده‌ است که‌ سیاست های آینده‌ آمریکا در جهت منافع ملت های جهان و به‌ ویژه‌ کُردها و ملت های محروم پیش برود.
این در حالی است که‌ ترامپ و کلینتون در کمپین های انتخاباتی خود مواضع متفاوتی در خصوص مسائل جهان و منطقه‌ خاور میانه‌ اتخاذ کردند. آن ها در مبارزه‌ با داعش؛ افزایش حملات هوایی را ضروری می دانند. کلینتون بر تکیه‌ به‌ نیروی محلی و کشورهای عربی و تسلیح نیروهای پیشمرگ و کردهای سوریه‌ تاکید می کرد و  ترامپ اعلام کرده‌ که‌ در این مبارزه‌ باید بر کشورهای غربی و عربی و نیروهای محلی تکیه‌ کرده‌ و شمار سربازان آمریکا در عراق و سوریه را افزایش داد.
در همین حال برخی اظهارات  مثبت ترامپ در کمپین های انتخاباتی، موجب ایجاد امیدهایی در کُردها شده‌ و برخی از جریان های کُردی انتخاب وی را شانسی برای اقلیم کردستان می دانند.
وی در یکی از سخنرانی های خود کُردها را بهترین نیروهای مبارز در منطقه‌ توصیف کرده‌ که‌ دوستی خود با آمریکا را به‌ اثبات رسانده‌اند.
ترامپ همچنین به‌ ضرورت ایجاد هماهنگی بیشتر با کُردها و استفاده‌ از آنان اشاره‌ کرده‌ بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.