از کوه تا کاخ – پادشاه قلب ها،رویا های یک کودک چوپان کرد

    سیری در زندگی پروفسور ” موسیوند ” از چوپانی پا برهنه در کوه های همدان تا پادشاهی تکنولوژی قلب مصنوعی در جهان به گزارش ولات نیوز: زندگی ای که شاید ابتدایش تداعی کننده ی زندگی بسیاری از جوانان کُرد باشد که از زندگی هر چه سختی دارد را مظلومانه بر خاطرشان مهر بستند!

کد خبر : 1597
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

 

 

سیری در زندگی پروفسور ” موسیوند ” از چوپانی پا برهنه در کوه های همدان تا پادشاهی تکنولوژی قلب مصنوعی در جهان

به گزارش ولات نیوز: زندگی ای که شاید ابتدایش تداعی کننده ی زندگی بسیاری از جوانان کُرد باشد که از زندگی هر چه سختی دارد را مظلومانه بر خاطرشان مهر بستند!

از سرمای سوزناک زمستان ها بدون داشتن لباس تا گرمای سوزان تابستان با پاهایی برهنه میان لاشه های سرد سنگ ها و شرمساری بی پایان شن های افتاده بر زیر پایشان!

توفیق موسیوند کودکی که می بایست گرمای سوزان شب های تابستان را بر بام خانه با یکایک سلول های بدنش احساس نماید و با چشمانی خیره به عرش که واقعیت زندگی را در ذهن کودکانه اش به نقش در می آورند هر شب جهان را با نگاه هایش در هم نوردد.

فردی حریص در خواندن ، مجد بر مطالعه و کسب دانش، خصیصه ای که وی را به دوری از روستایش وادار می کند و در نخستین قدم وی را رهنمون تحصیل در رشته ی مهندسی کشاورزی دردانشگاه تهران می کند و سپس با کمک هزینه ی دانشجویی رهسپار دانشگاه آلبرتای کانادا می شود.

موسیوند جوان در سال های ابتدایی حضورش در کانادا با تمام توانش می جنگد،تلاش برای فراگیری زبان، مطالعات درسی در روزها و حضور در رستوران و شستن ظرف در شب ها…

بعد از گذشت مدتی موسیوند جوان موفق به فارغ التحصیلی در رشته ی مهندسی مکانیک در دانشگاه آلبرتا می شود و سپس تصمیم به ازدواج با یک دختر کانادایی به نام دی‌سی لى می گیرد، در دهه ی ۱۹۷۰ وی موفق به کسب یک منصب شغلی برای ساخت یک زیربنای مهندسی در آلبرتا می شود.در آن واحد او شانس حضور در یک بنگاه خرید و فروش را می یابد، ولی آنرا به دلیل دلبستگی به سود رز ها از دست می دهد.

بعد از آن وی به همراه همسر و دو پسرش راهی کلوند اوهایو می شوند جایی که شوقش برای پی بردن به رازهای زندگانی دو چندان می شود و این شوق وی را به از سرگیری تحصیل در دانشگاهش در رشته ی پزشکی می کشاند و سرانجام به درجه ی دکتری می رسد.اکنون او با ترکیبی از مهندسی و پزشکی سعی در اختراع ارگان های مصنوعی دارد و عزمش را جزم کرده برای بنیان نهادن یک ارگان مصنوعی.
بعد از سه سال کار در کلینیکی در اوهایو دکتر موسیوند با پروفسور ویلبرت کیون از انجمن قلبی اوتاوا آشنا می شود تا ستون های اولیه ی ساخت قلب مصنوعی شکل بگیرند. اینجاست که چوپان کُرد به مخترع قلب مصنوعی می شود و وی اولین تکنولوژی در ساخت قلب مصنوعی را پایه ریزی می نماید. پروفسور موسیوند بعد از موفق به اکتشافات متعددی چون تعیین DNA از طریق اثر انگشت و پزشکی از راه دور و ۱۴ اختراع دیگر شده است.او عالی ترین مقام علمی جهان از انجمن سلطنتی کانادا و بریتانیا را داراست.

وی پروفسور جراحی و مهندس در انستیتوی قلب دانشگاه اوتاوا و دانشگاه کارلتون در کشور کانادا و مخترع بای پس قلبی ریوی است.

این زندگی کودک چوپانیست که رویای تبدیل شدن به فردی مشهور را در ذهن کوچکش در بدترین وضعیت پروراند و در آخر بر افکارش جامه ی عمل پوشاند.

 

انتهای پیام:// آرش مندا

 

کد خبر:۰۱۰۷

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.