پیدا و پنهان مدیریت وسیع ترین منطقه شهرداری ارومیه

جواد حقیقی متولد خرداد ماه ۱۳۴۷ در روستای کانی‌شورک از توابع بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه است، تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در روستاهای کانی شرق و میاوق و تحصیلات دبیرستان خود را در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان معنوی ارومیه به پایان رسانده است، سال ۱۳۶۵  در رشته عمران دانشگاه تهران پذیرفته شد،

کد خبر : 3370
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵

جواد حقیقی متولد خرداد ماه ۱۳۴۷ در روستای کانی‌شورک از توابع بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه است، تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در روستاهای کانی شرق و میاوق و تحصیلات دبیرستان خود را در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان معنوی ارومیه به پایان رسانده است، سال ۱۳۶۵  در رشته عمران دانشگاه تهران پذیرفته شد، کارشناسی ارشد خودرا در رشته ارشد سازه از دانشگاه آزادمهاباد اخذ کرد و در  سال ۹۶ از پایان نامه دکتری خود در رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه صنایع و معادن دفاع کرد و سال ۹۶ از پایان نامه دکترای خود دفاع کرد.
او سال ۸۰ به عنوان اولین شهردار سرو  انتخاب شد پس از آن در سال ۸۶ به عنوان شهردار ربط سردشت منصوب شد و از سال ۹۰ تا ۹۶ نیز در سمت مدیر شهرسازی منطقه ۴ شهرداری ارومیه خدمت کرده است، نهایتا وی از مهر ماه سال ۱۳۹۶ با حکم محمد حضرت پور شهردار ارومیه به عنوان مدیر شهرداری منطقه ۳ منصوب شد.

منطقه سه شهرداری ارومیه وسیع ترین محدوده شهری این کلانشهر است و در حال حاضر که شهرداری با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند فشار زیادی بر مدیران شهری وارد شده است که شاید سهم مدیران منطقه سه به واسطه وسعت زیاد و مشکلات و معضلات آن منقطه بیشتر باشد.
مطابق هماهنگی که با جواد حقیقی صورت داده بودیم برای گفتگوی ویژه به دفترش مراجعه کردیم چرا که به واسطه مراجعه پیاپی شهروندان به دفتر وی امکان ترک آن و حضور در دفتر نشریه ولات میسر نبود.

آنطور که از رفت و آمد مردم به ساختمان شهرداری منطقه سه برمی‌آید نشان می‌دهد که کارکنان آن فرصت سرخاراندن هم ندارند، حقیقی در دفتر خود پس از شنیدن دغدغه های ما نسبت به مشکلات حوزه شهرداری منطقه سه می گوید:
منطقه ۳ وسیع ترین محدوده شهرداری ارومیه است اما درمقایسه با مناطق یک، چهار و پنج از مناطق کم برخوردار به شمار می‌آید. دو روستای بزرگ الواج و طرزیلو در سال های اخیر به محدوده شهرداری منطقه ۳ اضافه شدند و در کنار آن شهرک هایی را داریم که ۴ الی ۵ سال است به این منطقه ملحق شده اند نظیر شهرک والدین شاهد،فجر سپاه و زمینهای ثبت احوال، اتوبوسرانی و بهداری که این شرایط باعث شده است تا منطقه سه شهرداری نسبت به سایر مناطق دیگر در بخش خدمات رسانی آن طور که باید توسعه پیدا نکند.

حقیقی ادامه می‌دهد: در برخی از این مناطق هیچگونه فعالیت عمرانی انجام نشده‌است و تقریباً بکر و دست نخورده اند، همه اینها دست به دست یکدیگر داده است تا مسئولیت شهرداری منطقه ۳ سنگین و سنگین تر شود.

*چرا شهرداری به صورت جدی پیگر توسعه همه جانبه مناطق و شهرک های الحاقی به شهر نیست؟

– شهرداری یک سازمان خودگردان است و با مشارکت مردم می‌تواند فعالیت‌های خود را ادامه دهد، اکثر زمینهای واقع شده در مناطق الحاقی ما قولنامه‌ای است و ساکنین آن کمتر به قانون تمکین می‌کنن و در پرداخت عوارض و هزینه های مربوطه کوتاهی می کنند. با اینکه شهرداری شاید چندین ماه نتوانسته حقوق پرسنل خود را پرداخت کند اما فعالیت های خدماتی و عمرانی آن قطع نشده و همچنان در جریان است. وقتی ما در خواب شیرین به سر می‌بریم کارگران و پرسنل واحدهای پسماند در حال تمیز کردن کوچه ها و معابر هستند، خب مردم باید با پرداخت عوارض خود این زحمات را جبران کند. واقعاً اگر چند روزی زباله جمع آوری نشود چه بلایی به سر شهر خواهد آمد!
در همین راستا ما به منظور جلب مشارکت شهروندان برای پرداخت عوارض و جریمه های ساخت و ساز تخفیف های بسیار زیاد و شرایط پرداخت تقسیطی در نظر گرفته ایم.

* چرا سرانه فضای سبز در محدوده شهرداری منطقه ۳ کمتر از سایر مناطق است؟

-همانطور که گفتم  مناطق الحاقی به شهرداری منطقه سه عموماً یا به تازگی ملحق شده اند و یا قبلا روستا بودند به طور مثال الواج یا طرزیلو قبلا یک روستا بوده است و تفکیک، ساخت و ساز و بافت آن بر اساس بافت روستایی صورت گرفته است و عملاً مکان و زمینی برای ایجاد پارک و فضای سبز در آن دو شهرک وجود ندارد، ویاا شهرک فجر سپاه را در نظر بگیریم، با توجه به اینکه این شهر شهرک تمامی زمین های آن از تفکیک شده و به فروش رفته بود عملاً مکانی برای ایجاد فضای سبز در منطقه وجود ندارد اما در خصوص شهرک والدین شاهد و با توجه به فضایی که برای ایجاد پارک و فضای سبز داریم، در برنامه‌های ما گنجاند شده است تا فضای سبز و پارک کودک برای ساکنان این مناطق ساخته شود.

*چگونه می‌شود سیمای روستایی طرزیلو و الواج را کاملا از بین ببریم؟

-برای توسعه این دو شهرک لازم است ساکنان آن بیشتر همکاری کنند، بطور مثال برای آزادسازی معابر و یا تعریض آن ما به مشارکت تمام اهالی یک کدچ یا خیابان نیاز داریم چرا که شهرداری توان پرداخت هزینه زمین و عقب نشینی ساکنان را ندارد و خود ساکنین باید دست به دست یکدیگر بدهند تا بتوانیم تمام زیرساخت های مدرن شهری را در آن مناطق ایجاد کنیم.
البته ما دست روی دست نگذاشته ایم و در این مدت ۱۴ ماه طی یک پروژه وسیع تمام کوچه ها و معابر شهرک طرزیلو را لکه‌گیری و مرمت کرده ایم و این امر برای شهرک الواج نیز کم وبیش در حال انجام است.

* آبگرفتگی معابر از جمله معضلاتی است که در سال های گذشته برخی از بلوار ها و خیابان های منطقه سه با آن درگیر بوده اند، چه اقداماتی در این راستا انجام داده اید؟

– معضل سیلاب یکی از معضلاتی بود که همواره مناطق شهرداری منطقه ۳ با آن درگیر بود اما خوشبختانه در عرض این ۱۴ ماهی که بنده در اینجا هستم توانسته ایم پنج کانال عرضی در مناطق مورد نظر ایجاد کنیم و  معتقدم که توانسته ایم بیش از ۸۰ درصد مشکل سیلاب و تهدیدات آن را برطرف کنیم.

* برخی از ساکنین شهرک والدین شاهد همواره از خاکی بودن کوچه های خود گلایه‌مند هستند، بالاخره مشکلات این شهرک چگونه قرار است حل و فصل شود؟

– اجازه دهید نخست علت اینکه چرا تاکنون نتواسته ایم تمامی معابر و کوچه ها این شهرک را آسفالت و جدول گذاری کنیم را شرح دهم، متاسفان سیستم فاضلابی که تعاونی والدین شاهد برای آن شهرک احداث کرده بود مورد تایید شرکت آب و فاضلاب شهری نبود و آب و فاضلاب شهری طی درخواستی کتبی ما را از زیرسازی و آسفالت آن معابر منع کرده بود حتی دو مرتبه ماشین ‌آلات وتجهیزات آسفالت را برای خیابانهای فاز ۱ و فاز ۲ و۳ شهرک شاهد در محل حاضر کردیم اما مجددا با درخواست کتبی شرکت آب و فاضلاب شهری این پروژه متوقف شد، خوشبختانه شرکت آب و فاضلاب شهری هم اکنون در حال اصلاح سیستم فاضلاب شهرک شاهد است و ما منتظر تعیین تکلیف این شرکت هستیم تا زیر سازی،جدول گذاری وآسفالت خیابان ها و معابر آسفالت نشده را آغاز کنیم.

*اما گناه ساکنین چیست! کوچه های خاکی در فصل بارش غیر قابل تردد خواهند شد!

– خب ما هیچ وقت آسایش شهروندان را فدای مقررات نمی کنیم همین الان اکیپ‌های شن ریزی ما در تمام کوچه ها و معابر شهرک والدین شاهد برای شن‌ریزی موقت مستقر هستندو سعی ما بر آن است که شن‌ریزی کوچه ها هر چه سریعتر به اتمام برسد این نکته را باید شفاف سازی کنم که خود شهرداری منطقه سه ماشین آلاتی ویا تجهیزاتی ندارد ما لیست کامل معابری که باید در منطقه شهرک شاهد شن ریزی شود را به سازمان عمران تحویل می‌دهیم. بازهم تکرار می‌کنم ما شن ریزی را محدود به کوچه ها و معابری که ساکنان آن به صورت قانونی اقدام به ساخت منزل کرده‌اند نمی‌کنیم و معتقدیم هر کجا که شهروندی وبه هر طریقی توانسته است خانه ای بسازد باید سعی کنیم به وی خدمات برسانیم. خوشبختانه در سطح شهرک شاهد مشکل گاز رسانی آنچنانی نداریم ولی از لحاظ قانونی ما فقط می‌توانیم معابر و کوچه هایی را آسفالت کنیم که سیستم گازرسانی و آب و فاضلاب برای آن ایجاد شده باشد.

*تکلیف روستای خانقاه شهرک شهریار چیست؟ بالاخره آنجا روستاست یا شهر است؟

– قسمتی از خانقاه شهرک شهریار در محدوده شهری واقع است و قسمتی از آن در محدوده روستایی قرار دارد، ما در این منطقه مشکلات اساسی  بسیاری داریم چراکه تفکیک نادرستی از زمین های آن صورت گرفته است، به طور مثال اختلاف ارتفاع در برخی از کوچه های آن به بیش از چند متر می رسد و در فصل بارندگی تمام آب های سطحی در انتهای کوچه ها و خانه های مردم جمع می شود! واقعیت این حجم از خاکبرداری در نگاه اول فقط با تکیه بر شهرداری ناممکن است وخود مردم باید همکاری بیشتری در تسطیح و تعریض معابر داشته باشند.

* شهرداری در ورود به مسائل و امورات فرهنگی در سطح محدوده شهرداری منطقه سه چه اقداماتی انجام داده‌است؟

– طرح فرهنگسراهای شهرداری نشان از اهمیت داشتن معقوله فرهنگی دربین مدیران شهری ماست خوشبختانه هم اکنون پنج فرهنگسرا در مناطق مختلف شهرداری منطقه سه ایجاد شده است که چهار تای آن فعال و ساختمان دیگرق تکمیل شده و در حال راه اندازی است.

* در این اوضاع مدیریت بر شهرداری چنین منطقه ای چطور است؟ کمی از احوالاتتان بگویید؟- هر روز طیف گسترده ای از مراجعین جدید داریم با مشکل و معضلی تازه، مردم انتظار بسیار زیادی از ما دارند اما با توجه به اینکه درآمد وبودجه های شهرداری این روزها بسیار کاهش داشته است ما نمی‌توانیم پاسخگوی همه خواسته‌های آنها باشیم. اما با این حال فعالیت‌های خدماتی و عمرانی شهرداری منطقه۳ هیچگاه متوقف نشده است. یکی از ایراداتی که به بنده وارد می شود این است که جلوی ساخت و ساز های غیرمجاز را گرفته‌ام اما واقعیت این است که ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرقانونی باعث ایجاد مشکلات زیادی برای تمامی شهروندان می شود. از زمانی که متصدی مدیریت شهرداری منطقه ۳ شده ام ۸۰ درصد از کارهای حوزه شهرسازی روان‌سازی شده است و الان ارباب رجوع با مراجعه به شهرداری در اسرع وقت پاسخ و راهنمایی های لازم را دریافت می کند. تمامی همکارانم را ملزم کرده‌ام تا در اسرع وقت نسبت به پاسخگویی و راهنمایی درست شهروندان و مراجعه کنندگان اقدام

کنند.
میخواهم از این تریبون از مردم بخواهم که در پرداخت عوارض و هزینه های پروانه ساخت یا جریمه های ماده صد مشارکت کنند چرا که به هر حال باید آن را پرداخت کند چه دیر چه زود، حالا چه بهتر است امروز که ما در خدمتشان هستیم و می‌توانیم بهترین راهنماییها را برایشان انجام دهیم برای این امر مراجعه کنند.
 
*شهروندان دست دلالان را از شهرداری کوتاه کنند

– از تمامی شهروندان می خواهم تا شخصا برای انجام امور خود به شهرداری منطقه ۳ مراجعه کنند و دست دلال ها را  در این بین کوتاه کنند چرا که دلال ها هیچ کاری را نمی توانند پیش ببرند و فقط هزینه های بیشتری را بر گردن شهروندان تحمیل می کنند.

وی در پایان گفت: امروز بسیار خوشحال بودم که در خدمت نشریه شما بودم، ورود این نشریه را به شما و مردم شهر تبریک عرض می کنم  معتقدم فعالیت شما یک فعالیت بسیار مفید برای جامعه مان است چرا که به رسالت خود به درستی عمل می‌کنید و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین شده اید. شما همواره در حال تلاش هستید که درد دل و مشکلات مردم را به ما مسئولین منعکس کنید و در مقابل پاسخ و عملکرد ما را برایشان بیان سازید که این روش و رویه جای تقدیر دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.