“وحدت اسلامی “یاد داشتی به قلم مهندس عصمت گرامی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه

  هدف از”وحدت اسلامی “همبستگی و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است فاصله میان ۱۲ ربیع الاول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم ( ص ) بنا به روایت اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاولکه تاریخ ولادت رسول اکرم ( ص ) بنابر روایت موجود در شیعه است و از سوی

کد خبر : 2142
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

 

هدف از”وحدت اسلامی “همبستگی و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است

فاصله میان ۱۲ ربیع الاول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم ( ص ) بنا به روایت اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاولکه تاریخ ولادت رسول اکرم ( ص ) بنابر روایت موجود در شیعه است و از سوی امام خمینی ( ره ) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است .

 

تردیدی نیست که امت اسلامی در این برهه از زمان بیش از هر چیز به تاکید بر فراخوان به وحدت نیاز دارد ، خداوند متعال نیز فرمانمان داده که همگی به ریسمان او چنگ زنیم و از تفرقه و پراکندگی بپرهیزیم .(( اعتصمو بحبل الله جمیعا”و لا تفرقو.)) آل عمران ۱۰۳

 

مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است . معنای صحیح وحدت شیعه و سنی این است که با توجه به اینکه بین دو مذهب مشترکات زیادی است دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند ، برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام ، دشمنان هر دو مذهب هستند ، در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سو استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه مشترک خود تکیه کنند تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمنان مشترک شیعه و سنی هستند از خود دفاع کنند . در گذر زمان فتنه گران و دشمنان این دو مذهب مایه گسست ها و نزاع های فراوانی در بین آنان شده اند و یکی از علل ضعف مسلمانان در حال حاضر در برابر هجمه استعمار غرب همین امر بوده است .

 

شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات ، احکام ، اخلاق و … دارای مشترکات زیادی هستند و البته نباید اجازه بدهند اختلافات منجر به خصومت و دشمنی شود و بر اساس اتحاد و برادری اسلامی ضربه وارد سازد .

علامه شرف الدین می گوید : سیاست سبب جدایی شیعه و سنی شد همان نیز باید سبب اتحاد شیعه و سنی شود . منظور این است که سیاست استعماری و دسیسه های بیگانگان فرق اسلامی و از جمله شیعه و سنی را از هم جدا کرده است ، باید سیاست اسلامی به منظور مقابله با دشمن نیز آنها را به هم پیوند دهد .

با مطالعه در تاریخ اسلام می توان شواهد فراوانی از وحدت و هم گرایی و ثمرات آن در بین مذاهب اسلامی یافت و آنها را به عنوان اسوه و نمونه به جوامع اسلامی معرفی نمود . سیره حضرت علی ( ع ) بهترین الگو و اسوه برای سرفرازی اخوت و وحدت اسلامی است . ایشان برای حفظ وحدت مسلمانان نه تنها از حقوق خویش می گذشت ، بلکه از همکاری با مخالفان خود نیز دریغ نمی کرد.

در بین مسلمانان زمینه های وحدت بسیاری وجود دارد که با محور قرار دادن آنها می توان وحدت بین مسلمانان و قدرت یافتن آنها را شاهد بود ( خدا ، قرآن ، رسول اکرم ( ص ) )

 

در اندیشه های مقام معظم رهبری اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه ، زمینه ای مساعد برای ایستادگی جمعی در برابر زورگویی های نظام سلطه و دفاع از منافع و حقوق ضایع شده  جهان اسلام به شمار می آید .

 

به قلم :مهندس عصمت گرامی نایب رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی و عضو شورای اسلامی شهر ارومیه

کد خبر:۰۰۲۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.