دیگر از بوی نان تنوری خبری نیست!

مدرنیته شدن یا فاصله گرفتن از فرهنگ و جامعه ای که با آن خو گرفته بودیم !؟ به گزارش ولات نیوز: اگر نگاهی به کشور های توسعه یافته قاره سبز بیندازید، در حالی که در بسیاری از شاخص ها در صدر هستند اما آیا فرهنگ روستایی و آداب و رسومات محلی را از جوامع روستایی

کد خبر : 1672
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷

مدرنیته شدن یا فاصله گرفتن از فرهنگ و جامعه ای که با آن خو گرفته بودیم !؟

به گزارش ولات نیوز: اگر نگاهی به کشور های توسعه یافته قاره سبز بیندازید، در حالی که در بسیاری از شاخص ها در صدر هستند اما آیا فرهنگ روستایی و آداب و رسومات محلی را از جوامع روستایی خود گرفته اند !؟

آیادر  کشور هایی چون هلند وفرانسه وایتالیا که مهد توسعه و دارای بالاترین سرانه های درآمدی در بین کشور های جهان اند ، فعالیت های سنتی نظیر پخت نان و تولید انواع محصولات لبنی و سنت ها ورسوم های قدیمی مردمان محلی و روستایی شان به دست فراموشی سپرده شده است !؟

جواب تمامی سوالات بالا یک کلمه است “خیر” ، درهیچ کشور توسعه یافته  ،سنت ها وآیین ها به دست فراموشی سپرده نشده اند،  بلکه به عنوان یک میراث قدیمی از آن حراست می شود  و مردم را به زنده نگه داشتن آن ترغیب می کنند!

متاسفانه با ورود فرهنگ شهرنشینی و امکانات شهری به روستا های مان  بسیاری  از مراسم و آداب سنتی  از یاد و خاطره ها فراموش شده اند از آن جمله می توان به پخت نان تنوری  اشاره نمود .

دیگر در روستا خبری از تنورهایی که با ملاتی از گل و کاه ساخته می شد نیست.

دیگر از بوی دود تنور که هر روز در گوشه ای از روستا بلند می شد و به مشام می خورد خبری نیست ، دیگر از بوی نان تازه که از جای جای روستا بلند می شد و مشام را نوازش می داد خبری نیست. دیگر بوی نان سوخته به مشام نمی رسد . دیگر از نان داغ تنوری – گرده – فتیر – پنجه کَش و … خبری نیست .

8274431-b_2

آه که چه روزهای خوبی بود ……الان در روستا تهیه نان ، ماشینی شده و دیگر نمی توان سراغ نان تنوری را از آشپزخانه گرفت  ,و  آب زد  و خورد ، یا با شیر تریت کرد.

باید حسرت آن روزها را خورد ، امیدواریم بتوانیم درکنار توسعه ومدرنیته شدن زندگی، جایگاه سنت ها وآداب و رسوم های زیبای قدیمی را محفوظ نگه داریم و به فرزندان  خود هدیه دهیم .

DSC05473 DSC05472

انتهای پیام:// آزاد یوسفی راد

 

کد خبر :۰۱۱۵

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 9 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.