رئیس مشترک شورای رهبری پ.ک.ک: تاسیس کشور، هرگز راه حل مسئله کُرد نبوده و جنگ با همسایگان مان را تشدید خواهد کرد

بسه هوزات می گوید تاسیس کشور مستقل برای کردها هرگز راه حلی برای مسئله کردها نبوده است و جنگ با همسایگان آنها را تشدید خواهد کرد. خبرنگار سایت نیواینترنشنالیست با بسه هوزات رهبر مشترک کنگره جوامع کردستان (ک.ج.ک) و رهبر مشترک شورای رهبری پ.ک.ک در شمال عراق مصاحبه کرده و نظر وی را درباره مسائل

کد خبر : 2580
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

بسه هوزات می گوید تاسیس کشور مستقل برای کردها هرگز راه حلی برای مسئله کردها نبوده است و جنگ با همسایگان آنها را تشدید خواهد کرد.

خبرنگار سایت نیواینترنشنالیست با بسه هوزات رهبر مشترک کنگره جوامع کردستان (ک.ج.ک) و رهبر مشترک شورای رهبری پ.ک.ک در شمال عراق مصاحبه کرده و نظر وی را درباره مسائل مختلف کردها از جمله تقابل پ.ک.ک با دولت ترکیه و برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان جویا شده است.

بخشی از مصاحبه نیو اینترنشنالیست با رهبر مشترک شورای رهبری پ.ک.ک:

*رهبران کرد عراق تصمیم گرفته اند که در تاریخ ۲۵ سپتامبر همه پرسی استقلال را برگزار کنند. آیا این نقطه عطفی در مبارزات کرد خواهد بود؟ 

بسه هوزات: کردها حق خود مختاری و همچنین حق زندگی آزاد در کردستان را دارند. اگرچه، رویکرد جنبش ما ساخت یک دولت نیست. یک نظام دولتی به نفع مردم کرد نخواهد بود بلکه خاری خواهد بود در چشم آنان.

تاسیس دولت کرد هرگز راه حل مسئله کرد نخواهد بود. بلکه جنگ با همسایگان مان را تشدید خواهد کرد و چندین دهه جنگ بر علیه اعراب و همچنین آشوب و رنج را به ارمغان خواهد آورد.

یک سیستم فدرال دموکراتیک برای مردم ما در کردستان (کردستان عراق) آزادی و دموکراسی بیشتری به همراه خواهد داشت.  

دوره ملت-دولت به پایان رسیده است. یک دولت آزادی را به همراه نمی آورد چرا که نظامی بورژوازی است که توسط نخبگان مردم را سرکوب می کند.

*جنبش کردی که شما رهبری آن را بر عهده دارید، همواره ارتباط میان مسعود بارزانی, رئیس اقلیم کردستان عراق و اردوغان، نخست وزیر ترکیه را محکوم کرده است. با این وجود، این بارزانی بود که خواستار برگزاری همه پرسی برای استقلال کردستان عراق شد، که به نظر نمی رسد به نفع آنکارا باشد.

 بسه هوزات: بارزانی به دلیل مشکلاتی که با آن ها روبه رو است خواستار برگزاری همه پرسی شد.

در کردستان (اقلیم کردستان) به هیچ وجه دموکراسی وجود ندارد. مجلس کردستان بیش از دو سال است که تعطیل شده است، اپوزیسیون مجبور به سکوت شده است و مردم با مشکلات اقتصادی و اجتماعی دشواری روبه رو هستند.

حزب حاکم دموکرات کردستان، از طریق حکومت خانوادگی و یک سیستم ضد دموکراتیک تمام قدرت را به دست گرفته است. این مسئله با واکنش اجتماعی مواجهه شده است و بارزانی می خواهد از فراخوان همه پرسی به عنوان تهدیدی علیه کسانی استفاده کند که از سیستم حاکم انتقاد می کنند. شعار آنها این است که اگر علیه ما هستید یعنی علیه استقلال هستید.

رابطه بارزانی و اردوغان رابطه کثیفی است، توافقات سری بسیاری وجود دارد که از نظر ما بر خلاف منافع مردم کرد است – از جمله قراردادی که اجازه می دهد نفت کردستان[بدون موافقت دولت عراق] مستقیما به ترکیه منتقل شود. اردوغان و حزب عدالت و توسعه از این همه پرسی حمایت نخواهند کرد اما به حمایت حزب دموکرات کردستان برای مبارزات خود علیه کردها نیاز دارند.

حقیقت تلخ این است که بارزانی نماینده میراث اتحاد کردها و ترکیه به عنوان نیرویی اشغالگر است.

 

کدخبر: ۰۰۹۰۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.