رشید کردی کارشناسی ارشد مسائل آموزشی و فرهنگی 

مدیریت شهری حلقه مفقود شده شهرها !

در یادداشت پیش رو کە به کوشش رشید کردی کارشناسی ارشد مسائل آموزشی و فرهنگی گردآوری شده است چنین می خوانیم : مدیریت شهری شامل مجموعه اقدامات و سیاست‌هایی است که برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه پایدار شهر انجام می‌شود.، مدیریت شهری یک حوزه بسیار پیچیده است که شامل استراتژی‌ها، فعالیت‌ها و ابزارهایی است که باعث می‌شود  زیرساخت‌های شهر قابل دسترسی و کاربردی گردند، منابع و خدمات مورد نیاز در دسترس همگان باشند و به روشی عادلانه و منصفانه در بین مردم تقسیم گردند. منافع  شهروندان، به خوبی در تصمیم گیری و تحولات آینده در نظر گرفته شوند. یکی از نیازمندی‌های اصلی و مهم  داشتن مدیریت شهری فعال و قوی می باشد که هر شهری را با شهر دیگر مجزا می سازد . از این طریق  است که یک شهر می‌تواند جو اجتماعی، محیطی، اقتصادی و آموزشی خود را بهبود ببخشد، گزینه‌های معیشتی و رفاهی بیشتری را ارائه دهد و از کارآفرینی و تولید در مقیاس کوچک و بزرگ و سایر فعالیت‌های با ماهیت تجاری و غیر تجاری  پشتیبانی کند.
کد خبر : 4984
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
مدیریت شهری حلقه مفقود شده شهرها !

 

مدیریت شهری حلقه مفقود شده شهرها !

 

نگارنده: رشید کردی کارشناسی ارشد مسائل آموزشی و فرهنگی

 

مدیریت شهری و عواملی که می توانند بر بهبود آن تاثیر گذار باشند.

 

مدیریت شهری شامل مجموعه اقدامات و سیاست‌هایی است که برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه پایدار شهر انجام می‌شود.، مدیریت شهری یک حوزه بسیار پیچیده است که شامل استراتژی‌ها، فعالیت‌ها و ابزارهایی است که باعث می‌شود  زیرساخت‌های شهر قابل دسترسی و کاربردی گردند، منابع و خدمات مورد نیاز در دسترس همگان باشند و به روشی عادلانه و منصفانه در بین مردم تقسیم گردند. منافع  شهروندان، به خوبی در تصمیم گیری و تحولات آینده در نظر گرفته شوند. یکی از نیازمندی‌های اصلی و مهم  داشتن مدیریت شهری فعال و قوی می باشد که هر شهری را با شهر دیگر مجزا می سازد . از این طریق  است که یک شهر می‌تواند جو اجتماعی، محیطی، اقتصادی و آموزشی خود را بهبود ببخشد، گزینه‌های معیشتی و رفاهی بیشتری را ارائه دهد و از کارآفرینی و تولید در مقیاس کوچک و بزرگ و سایر فعالیت‌های با ماهیت تجاری و غیر تجاری  پشتیبانی کند.

مدیریت شهری کارامد تحت تأثیر عوامل زیادی  می‌تواند قرار بگیرد که بعضی از عوامل عبارتند از :

 

۱-برنامه‌ریزی شهری: وجود یک برنامه‌ریزی شهری جامع و هماهنگ می‌تواند به بهبود مدیریت شهری کمک کند. این برنامه‌ریزی شامل توسعه بخش‌های مختلف شهری مانند حمل و نقل، مسکن، زیرساخت‌ها، فضای سبز، فضای آموزشی، تفریحی و ورزشی مناسب و با کیفیت می باشد.

 

۲- توسعه پایدار: رعایت اصول توسعه پایدار در مدیریت شهری می‌تواند به حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی، بهبود کیفیت هوا و ارتقای کیفیت زندگی در شهر کمک کند.

 

۳- مدیریت حمل و نقل: بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، تسهیل دسترسی به اماکن مهم و کاهش ترافیک می‌تواند جزء اولویت‌های مدیریت شهری باشد.

 

۴-توسعه فضای آموزشی و ورزشی :بهبود و ارتقاء فضای آموزشی و ورزشی می تواند نقش افزاینده و اساسی بر کیفیت زندگی و بالا بردن آگاهی و سلامتی شهر و شهروندان گردد.

 

۵- توسعه فضای سبز: ایجاد و حفظ فضای سبز در شهر، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را تضمین می‌کند و می‌تواند در بهبود مدیریت شهری نقش مهمی ایفا کند.

 

۶- مدیریت پسماندها: مدیریت مناسب پسماندها و بازیافت آنها نیز جزء مسائلی است که در مدیریت شهری قابل توجه و می توان گفت از عوامل بسیار مهم می باشد.

 

ضرورت راه اندازی سیستم مدیریت شهری و به حداکثر رساندن پتانسیل مناطق شهری مستلزم نهادینه سازی مکانیزم‌های هماهنگی، برنامه ریزی و پاسخگویی در میان ذینفعان مختلف است. با این حال،  متاسفانه بسیاری از شهرها  فاقد چشم انداز برای رفع موانع رشد و توسعه شهری هستند که این امر مستلزم سرکار آمدن مدیران لایق، شایسته و متخصص می باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.