دمیرتاش: از مجازات‌های شما نمی‌ترسم

صلاح‌الدین دمیرتاش در پرونده توهین به رئیس جمهور گفت که از مجازات نمی‌ترسد و عمر این مجازات‌ها را تا انتخابات می‌داند.
کد خبر : 4685
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
دمیرتاش: از مجازات‌های شما نمی‌ترسم

به گزارش ولات نیوز به نقل از کردپرس، صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP)، در جلسه دادگاه اعلام کرد که از مجازات نمی‌ترسد و این‌ها همه را تا زمان انتخابات می‌داند.

 

اولین جلسه رسیدگی به پرونده صلاح‌الدین دمیرتاش با اتهام توهین به رئیس جمهور در سخنرانی‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در استان‌های آنکارا، دیاربکر، ماردین، و مرسین، در دادگاه ۱۴ کیفری مرسین برگزار شد.

 

بر اساس گزارش آژانس مزوپوتامیا، دمیرتاش در دفاعیات خود گفت: «در آن زمان من رئیس حزب و نماینده مجلس بودم. شاکی رئیس یک حزب و همچنین رئیس جمهور است. به عبارت دیگر، من به دلیل گفتمان‌های سیاسی که دو طرف متقابلاً علیه یکدیگر به کار برده‌اند، محاکمه می‌شوم.»

 

او در ادامه با اشاره به خفقان موجود و از بین رفتن آزادی بیان در انتقاد به رئیس جمهور گفت: «در دوره‌ای از تاریخ ترکیه به سر می‌بریم که پرونده‌های بی‌شماری به اتهام توهین به رئیس جمهور آغاز شده است. در این دوره ۱۳۸ هزار پرونده قضائی به اتهام توهین به رئیس جمهور برای شهروندان تشکیل شده است. ۳۰ هزار نفر محکوم شده‌اند. شهروندان به دلیلی انتقاد از رئیس جمهور تا حدی تحت فشار هستند که حتی یک دانش‌آموز دبیرستانی که ادای رئیس جمهور را در آورده و برای بچه‌های دیگر چای پرتاب کرده مورد تعقیب قضائی گرفته است. رجب طیب اردوغان یک روز در میان سخنرانی می‌کند. گاهی در طی یک روز سه بار سخنرانی می‌کند. ما نمی‌دانیم به سخنان او باید به عنوان رئیس جمهور پاسخ دهیم یا یک مقام عمومی یا یک شهروند عادی؟ وقتی نقش‌های مختلف رئیس جمهور در حال ترکیب با همدیگر هستند ما از کجا باید بدانیم در حال انتقاد از او داریم کدام ماده قانون را نقض می‌کنیم؟ من در جملات انتقادی خود در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ حتی یک جمله خطاب به او به عنوان رئیس جمهور بیان نکرده‌ام. من او را به عنوان رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) مخاطب قرار داده‌ام. در این جایگاه او فرقی با من و کمال قلیچدار اوغلو [رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP)] ندارد.»

 

دمیرتاش در ادامه دفاعیات خود با بیان این که به عنوان یک نماینده مجلس حق این را داشته تا از قوه مجریه انتقاد کند گفت: «من چرا باید به عنوان یک عضو قوه مقننه در حالی که از حق نظارت خود بر قوه مجریه استفاده کرده و خدمت‌گذاری می‌کنم باید محاکمه شوم؟ اگر ۱۳۸ هزار شهروند کشور به دلیل انتقاد از رئیس اجرائی کشور محاکمه شوند، قوه مجریه از کنترل خارج خواهد شد.»

 

دمیرتاش در پایان با برشمردن پرونده‌های مختلف خود گفت: «بگذارید بگویم من از مجازات‌های شما برای اتهام توهین به رئیس جمهور نمی‌ترسم. از مجازات شدن نمی‌ترسم. در حال حاضر در پرونده‌های جاری خود با ۳۷ حکم حبس ابد، و ۱۵ هزار سال محکومیت زندان مواجه هستم. اینها در حالی است که مجازات برای توهین به رئیس جمهور نهایتا بین ۳ سال و نیم تا ۴ سال و ۸ ماه زندان است. مشکلی نیست. همه این‌ها تا انتخابات ادامه خواهد داشت.»

 

جلسه بعدی این دادگاه در ۳۱ دسامبر برگزار خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.