در متن ضیافت کنسولگری ترکیه در ارومیه؛ عزت و اقتدار ملی سیری چند؟

سال قبل، مصطفی کمال پاشا مقلب به آتاترک، پایه های جمهوری ترکیه را بر خرابه هایی که از امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول باقی مانده بود بنانهاد! در این بین نباید فراموش کرد که میراث عثمانی ها قتل و عام بیش از یک ونیم میلیون ارمنی بود که بلافاصله پس از به قدرت رسیدن

کد خبر : 3598
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
در متن ضیافت کنسولگری ترکیه در ارومیه؛ عزت و اقتدار ملی سیری چند؟

سال قبل، مصطفی کمال پاشا مقلب به آتاترک، پایه های جمهوری ترکیه را بر خرابه هایی که از امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول باقی مانده بود بنانهاد! در این بین نباید فراموش کرد که میراث عثمانی ها قتل و عام بیش از یک ونیم میلیون ارمنی بود که بلافاصله پس از به قدرت رسیدن آتاترک تمام مستندات و تصاویر آن نسل کشی از کتب درسی حذف شد! او دستور ویران کردن و از میان بردن گورستان‌ ارمنی ها را صادر کرد و به گواه منابع تاریخی پس از آن گورستان‌ ارمنی ها کامل تسطیح شد و از سنگ‌قبرها برای فرش‌کردن جاده‌ها یا معابر استفاده کردند و بدین ترتیب کمالیست ها سرپوشی بی‌شرمانه بر این جنایت نهادند که استمرار آن با گذشت ۹۶ سال همچنان جریان دارد!

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیام تبریک خود به مناسبت سالروز اعلام جمهوریت در این کشور گفته است که امروز ترکیه در شرایط مشابه نبرد استقلال قرار دارد، اشاره صریح او به تجاوز نظامی به شمال سوریه یا همان به اصطلاح چشمه صلح، گواهی بر خوی تجاوزگری و پاکسازی قومی و مذهبی است که در طول تاریخ در رگ حاکمان آناتولی در جریان بوده است! در این بین ابتکار مجلس نمایندگان آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در چنین ایامی حکایت از پی بردن جامعه جهانی به این روحیه جنگ طلبی و ضدحقوق بشری حکام تُرک دارد!

آنکارا سالروز اعلام جمهوریت در ترکیه را عید جمهوریت می‌نامد و طی مراسمی حکومتی و با صرف هزینه های گزاف آن را جشن می‌گیرد، همزمان با این مراسمات در خاک ترکیه، سفارت ها و مراکز دیپلماتیک این کشور در سراسر جهان مراسمات و جشن های مشابهی برگزار می‌کنند که سطح و چگونگی برگزاری آن به سیاست های سیاسی امنیتی ترکیه در قبال محل آن مرکز بستگی دارد!

کنسولگری ترکیه در شهر ارومیه سال هاست که جشن روز جمهوریت را با دعوت از مسئولین استانی، شهرستانی و همچنین برخی اشخاص ایرانی غیر مسئول(شما بخوانید همدل و همراه) در محل ساختمان خود برگزار می‌کند.نفس برگزاری این مراسم و حضور مسئولان استانی در چارچوب روابط دیپلماتیک دو کشور نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه موجب تقویت روابط دو کشور می‌شود اما آنچه باید بر روی آن تاکید شود حفظ عزت و اقتدار کشور در مقابل یک کشور خارجی است!

تصاویری از ضیافت شب گذشته کنسولگری ترکیه در ارومیه و حرکات مسئولین این شهرستان منتشر شده‌اند که هیچ قرابتی با جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرف روابط دیپلماتیک با کشوری خارجی ندارد! مشاهده تصاویر دست به سینه شدن خضوعانه برخی از مسئولین شهر مقابل کنسول ترکیه، حسی جز سرافکندگی و خدشه دار شدن عزت ملی به مخاطب ایرانی دست نمی‌دهد! در عرفِ برخورد مسئولین دو کشور خارجی با یکدیگر، دو طرف دستان همدیگر را به نشانه صمیمیت می‌فشارند که حتی نحوه فشار دادن دست ها نیز معانی متفاوتی دارند!

در ضیافت کنسولگری ترکیه، سرکنسول این کشور در حرکتی خارج از عرف میهمانی و دیپلماتیک حرکت احترام نظامی را اجرا کرده است! حرکتی که این روز ها به نشانه حمایت از تجاوز ترکیه به شمال سوریه توسط شهروندان ترکیه صورت می‌گیرد! این اقدام در حالی در ضیافتی رسمی با حضور نماینده عالی دولت در استان آذربایجان غربی و دیگر مسئولین ایرانی صورت گرفته است که وزارت امور خارجه و دیگر چهره های سیاسی، مذهبی و اجتماعی کشورمان تجاوز ترکیه به شمال سوریه را قویا محکوم کرده‌اند!

نکته حائز اهمیت دیگر در این ضیافت، حضور برخی از خبرنگاران و فعالین رسانه‌ای ارومیه بود که ظاهرا قدم زدن در راهروهای کنسولگری ترکیه برای ‌شان حکم تفریح‌گاه دارد و پای ثابت نشست خبری های کنسول ترکیه و ملاقات های خصوصی با او هستند! ارتباط گرفتن کنسولگری ترکیه با برخی از خبرنگاران ارومیه‌ای و تصادفا آن دسته‌ای که خود را هویت گرا معرفی می‌کنند اتفاق تازه‌ای نیست! در سال های گذشته نیز این کنسولگری اقدام به برگزاری اردویی برای برخی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ارومیه‌ای در خاک ترکیه و در چارچوب آنچه آشنایی با ظرفیت های گردشگری ترکیه عنوان شده بود، کرده است!

در نگاه اول شاید تمام نکات ذکر شده متهم به سیاه نمایی شوند اما با کنار قراردادن آن ها در جوار سخنان و اظهار نظرات مقامات ترکیه من جمله سخنانی از اردوغان که بسیج ترک های ایران را یک ابزار فشار علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده بود یا یکی از نمایندگان حاضر در اتئلاف حزب حاکم ترکیه که ایران را تهدید به حمله نظامی و تجزیه و الحاق مناطق ترک نشین به خاک ترکیه کرده بود و ده ها اظهار نظر دیگر از شخصیت های سیاسی نظامی ترکیه، می‌توان به دغدغه واقعی نگارنده این سطور پی برد!

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 104 در انتظار بررسی : 104 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.