چرا ویروس کرونا موجب سقوط بهای نفت شده؟

احتمال دارد بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت به عنوان ابزاری برای مقابله با پیامدهای شیوع ویروس کرونا، تولید نفت را کاهش دهند. در حالی که درخواست برای اقدام جهت حمایت از بهای نفت افزایش می‌یابد، انتظار می‌رود نمایندگان سازمان اوپک و سایر کشورهای بزرگ تولید کننده نفت تشکیل جلسه دهند. از ماه ژانویه تا کنون بهای نفت ۲۰درصد کاهش یافته و به پایین ترین سطح در یک سال اخیر رسیده است.
کد خبر : 3737
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
چرا ویروس کرونا موجب سقوط بهای نفت شده؟

دلیل سقوط جهانی قیمت نفت

شیوع ویروس کرونا سبب شد تعطیلات چینی‌ها به مناسبت سال نو قمری در بسیاری از نقاط چین تمدید شود و محدودیت‌های مسافرتی به اجرا گذاشته شود. در نتیجه کارخانه‌ها، ادارات و مغازه ها همچنان بسته باقی مانده‌اند.

 

این تدابیر سبب می‌شود که چین که بزرگترین وارد‌کننده نفت است و به طور معمول حدود ۱۴میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کند، برای سوخت ماشین‌‌آلات، وسایل نقلیه و تولید روشنایی به نفت مراتب کمتری نیاز داشته باشد.

 

از آنجا که هواپبماهای سراسر جهان پروازهای خود به چین را به حالت تعلیق درآورده‌اند و محدودیت‌های مسافرت در داخل این کشور هم اعمال شده، شیوع ویروس کرونا احتمالا در تقاضا برای سوخت هواپیماها تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

اخیرا خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که از مصرف روزانه نفت در چین ۲۰ درصد یعنی معادل کل نفت مورد نیاز ایتالیا و بریتانیا کاسته شده.

 

در نتیجه این کاهش، سینوپک که به دولت چین تعلق دارد و بزرگترین پالایشگاه نفت در آسیاست، مقدار نفت خام برای پالایش در این پالایشگاه را روزانه ۶۰۰ هزار بشکه یا ۱۲ درصد کاهش داده، یعنی بالاترین میزان کاهش در متجاوز از یک دهه.

 

ابعاد سقوط بهای نفت صنعت انرژی را شوکه کرده است. فیل فلین، کارشناس نفت در شیکاگو می‌گوید: “تا حالا شاهد کاهش بهای نفت در این حد و به این سرعت نبوده‌ایم.”

 

اثر شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهانی

 

سقوط فاحش تقاضا برای نفت، نشانه روشنی از کاهش فعالیت‌های بازرگانی در چین و بیانگر این است که رشد اقتصادی این کشور که هم اکنون در پایین ترین سطح سه دهه گذشته است، کُندتر خواهد شد.

 

ژنگ مینگ، اقتصاددان در اندیشکده آکادمی علوم اجتماعی چین که از حمایت دولت برخوردار است، می‌گوید ممکن است به دلیل اپیدمی ویروس کرونا میزان رشد اقتصادی سالانه کشور در سه ماه اول سال جاری میلادی به زیر پنج درصد برسد.

 

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و کلید موتور رشد اقتصاد جهان است. هر تاثیر منفی در این کشور به طور مسلم در سراسر دنیا اثر خواهد گذاشت.

 

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، می‌گوید احتمال دارد شیوع ویروس کرونا دست کم برای مدت کوتاه آهنگ رشد اقتصادی جهان را آهسته‌تر کند؛ ولی هشدار داد هنوز خیلی زود است که برای آینده دورتر پیش بینی کرد: “ما باید سرعت اقداماتی را که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به عمل می‌آید و این که تا چه حد این اقدامات موثر است را ارزیابی کنیم.”

 

تولید کنندگان نفت چه کار خواهند کرد؟

بنا بر گزارشات، بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان به منظور افزایش بهای نفت، سرگرم بحث و گفتگو جهت کاهش بیشتر تولید نفت هستند که علاوه بر کاهش تولیدی خواهد بود که از سال ۲۰۱۶ رعایت می‌شود.

 

در حالی که ویروس کرونا به بهای نفت لطمه زده، ایران که از اعضای اوپک است علنا خواستار اتخاذ تدابیری برای حمایت از قیمت نفت شده است.

 

این درخواست در حالی به عمل آمده که گفته می‌شود اعضای اوپک به اتفاق روسیه در جلسه‌ای که این هفته تشکیل می‌شود در باره کاهش تولید نفت بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز صحبت خواهند کرد.

 

مارگارت ینگ، از بازارهای سی ام سی، گفت انتظار بازار این است که تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد ولی اضافه کرد: “اگر وضعیت وخیم تر شود حتی کاهش بیشتر را منتفی نمی‌دانیم.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.