چرا اصحاب رسانه برای زدودن فساد و رانت از زنگار آذربایجان غربی به یاری شهریاری نمی روند؟

آذربایجان غربی اگرچه تنها استان چندقومیتی کشور به شمار نمی رود اما به واسطه به قدرت رسیدن برخی از نااهلان از طریق برانگیختن احساسات قومی و رخنه این فرهنگ غلط در تمام ابعاد مدیریتی آن؛ هر آنکس که نیم نگاهی به سخنان، شعار ها و هیاهوهای سیاستمداران و اربابان قدرت در این خطه رنگین بیاندازد

کد خبر : 3304
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۹:۵۸

آذربایجان غربی اگرچه تنها استان چندقومیتی کشور به شمار نمی رود اما به واسطه به قدرت رسیدن برخی از نااهلان از طریق برانگیختن احساسات قومی و رخنه این فرهنگ غلط در تمام ابعاد مدیریتی آن؛ هر آنکس که نیم نگاهی به سخنان، شعار ها و هیاهوهای سیاستمداران و اربابان قدرت در این خطه رنگین بیاندازد متوجه می شود که نبض این استان در دست جریانی است که بقای قدرت خویش را در ایجاد وماندگاری فضای تنش آلود قومی و مذهبی می بینند!

با این وجود کمتر مسئولی در این استان این واقعیت تلخ را پذیرفته و تعداد بسیار انگشت شماری از آنان در طول تاریخ پیدا می شوند که در بین مردم و تریبون های شان آن را مذمت و محکوم کرده باشند! محمد مهدی شهریاری که نمایندگی مرکز استان خراسان شمالی و چند شهرستان کوچک اطراف آن را در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در کارنامه خود دارد به واسطه تنوع اقوام در حوزه انتخابیه خود؛ به خوبی بافت چندقومیتی و چند زبانی را می شناسد؛ حساسیت ها و پتانسیل های آن را درک می کند و همین آشنایی است که به باور مردم آن جغرافیا؛ یک عملکرد مطلوب و مورد پسند را در دوره نمایندگی اش رقم زده است!

با این وجود کمتر مسئولی در این استان این واقعیت تلخ را پذیرفته و تعداد بسیار انگشت شماری از آنان در طول تاریخ پیدا می شوند که در بین مردم و تریبون های شان آن را مذمت و محکوم کرده باشند! محمد مهدی شهریاری که نمایندگی مرکز استان خراسان شمالی و چند شهرستان کوچک اطراف آن را در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در کارنامه خود دارد به واسطه تنوع اقوام در حوزه انتخابیه خود؛ به خوبی بافت چندقومیتی و چند زبانی را می شناسد؛ حساسیت ها و پتانسیل های آن را درک می کند و همین آشنایی است که به باور مردم آن جغرافیا؛ یک عملکرد مطلوب و مورد پسند را در دوره نمایندگی اش رقم زده است!

شهریاری در حالی به سمت سرکنسولی ایران در فرانکفورت آلمان منصوب می شود که این شهر مهمترین شهر اقتصادی قاره اروپا محسوب می شود و قطعا وزارت امور خارجه با اطلاع از توانایی مدیریتی شهریاری این مسئولیت خطیر را به وی می سپارد و به استناد آمارموجود در دوران مدیریت وی روابط بسیاری در حوزه های مختلف اقتصادی بین تاجران ایرانی و آلمانی شکل گرفته است.

رئیس جمهور روحانی که در دولت دوم خود کمر همت به تغییر مدیران کم تحرک و فرسوده بسته بود؛ استاندار مُسن آذربایجان غربی را برکنار کرد و پس از مطرح شدن چند گزینه برای سکانداری این مقام و همزمان ایجاد جو های قومیتی در برابر برخی از گزینه ها توسط دوستان همیشه در صحنه؛ سرانجام هیئت دولت با هوشمندی کار را تمام کرد و حکم را به نام محمدمهدی شهریاری زد؛ استانداری که قبل از رسیدن به آذربایجان غربی؛ توجه قاطبه اصحاب رسانه به جای رصد عملکرد و توانایی هایش به قومیت و تبار وی معطوف گشت و آن شد که نیامده وی را وارد حواشی های ساختگی خود در چارچوب همان فضای قومی و مذهبی حاکم بر استان نمودند.

شهریاری برخلاف استاندار پیشین که بهای چندانی به رسانه نمی داد و ابدا فرصت نمی داد هر خبرنگاری به وی نزدیک شود یا در نشست خبری به صورت مستقیم با وی بر سر یک موضوع بحث کند؛ شخصیتی کاملا رسانه ای دارد و ارزش و جایگاه اهالی قلم را به خوبی درک می کند و دائما بر لزوم انجام صحیح رسالت آن ها در راستای توسعه استان تاکید می کند.

شهریاری در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که بیش از ۴ ساعت به طول انجامید با صبر و شکیبایی به سوالات خبرنگاران که اکثریت به قریب اتفاق ازحالت سوالی خارج و به بحث و ارائه نظر و حتی سخنرانی کشیده شد، گوش فرا داد و به صورت منطقی و صریح نیز پاسخشان داد؛ این درحالی بود که هیچ گاه سالن اجلاس طبقه همکف استانداری آذربایجان غربی چنین نشست خبری پرحرارت و طولانی را با خود ندیده بود.

شهریاری در پشت هر تریبونی که قرار گرفت ضمن ارائه گزارش عملکرد خود، مجددا تقاضای همراهی رسانه ها را در راستای حل وفصل مشکلات استان مطرح کرده است و با رونمایی از اسناد محرمانه فساد و رانت صورت گرفته در طی سال های گذشته در سهمیه سوخت مرزنشیان در مراسم روز خبرنگار نشان داد که چقدر در تقاضای خود جدی است. بی شک عملکرد شهریاری در تغییر مدیران مصلحتی، فرسوده، کم تحرک، برخوردار از رانت قومیتی و غیرهمسو با خط ومشی دولت تدبیر وامید در بدنه مدیریتی آذربایجان غربی به عنوان یک حرکت ماندگار و تاریخی در اذهان مردم و حتی کارنامه دولت در این استان ثبت خواهد شد. ا

ما اضافه براین؛ کوتاه کردن دست رانت خواران و برخورد جدی با عوامل سرسپرده آنان در بدنه مدیریتی استان در رابطه با سهمیه سوخت مرزنشیان و بازگشت ۲۰۰ میلیارد تومان بر سر سفره های کوچک مردم مرزنشین، بیمه کردن خانه های روستایی، طرح پوشش تحصیلی کودکان پیش دبستانی و پرداخت هزینه های دارویی کودکان نوار مرزی و صد ها اقدام مثبت دیگری که در راه مبارزه با رانت وفساد عاید شهروندان این استان شده است شایسته طرح و تمجید بی طرفانه در رسانه هاست. شهریاری همزمان با برچیدن بساط رانت و فساد تا کنون بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در شرایط بد اقتصادی حاکم برکشور برای سرمایه گذاری در استان جذب کرده است؛ وی استانداری است که استان را فقط در ارومیه و چند شهر دیگر نمی بیند؛ بازدید های پی درپی و سرکشی های وی به تمام نقاط و شهر های استان، مفهوم دیگری از مدیریت را به شهروندان این دیار نشان داد و وظیفه و مسئولیت استانداران آینده را نیز سنگین ترکرد.

در زمینه اجتماعی نیز شهریاری با اینکه بیگانه این استان بود اما از هر مدیر با ریشه و با سابقه ای معضل واقعی فضای اجتماعی و فرهنگی استان را که همان آلوده شدن به فضای قومیتی است را در همان روز های اول تشخیص داد و در هر تریبونی مسئولین و شهروندان را از آن برحذر داشت و خواهان توقف آن شد، و همین تلاش ها برای برداشتن این فضا و کنارزدن سرچشمه های آن است که وی را محبوب شهروندان آسیب دیده از معضل اختلافات قومی و مذهبی کرده است؛ این اقدامات در کنار دهها قدم مثبت دیگر در زمینه های مختلف؛ عملکردی زرین را در طول یک سال سکانداری استاندار دیپلمات در آذربایجان غربی برایش رقم زده است.

حال با وجود برشمردن گوشه ای از اقدامات شهریاری در زمینه های مختلف به سوال مطرح شده مان بازمیگردیم؛ دلیل عدم همراهی تمامی اصحاب رسانه با روحیه فسادستیزی و آبادگری شهریاری چیست؟! اگر از زاویه جناحی و رسانه های وابسته به جناح های مطرح کشور اعم از اصلاح طلب و اصولگرا به این ماجرا بنگریم؛ مگر هدف مشترک تمامی جناح ها درنهایت آبادانی، توسعه، پیشرفت و برقرای عدالت اجتماعی نیست!؟

آیا تقدم جناح گرایی بر تمامی این اصول خیانت به مردم و کشور محسوب نمی شود!؟ با اشاره به مقدمه یادداشتم معتقدم که در این استان جناح گرایی در اصحاب رسانه رنگ و بوی خاصی ندارد و این منافع است که خط و مشی یک رسانه را تعیین و تبیین می کند؛ پس واضح است که یکی از دلایل عدم همراهی برخی از اصحاب رسانه و حتی تخریب چهره شهریاری فسادستیر؛ در خطر افتادن منافع دوستان و یا اسپانسر های شان است؛ حال ممکن است این اتفاق با حذف رانت خواران پیش آمده باشد یا از به حاشیه راندن کاسبان فضای قومیتی و یا برکناری مدیران نالایق و ناکارآمد و یا هرسه مورد باهم!

در پایان با اطلاع به اینکه با نگارش این یادداشت از سوی همین دوستان یادشده به بادمجان دور قاب چین استاندار شهریاری متهم خواهم شد؛ اعلام می دارم که در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات که تشخیص خوب وبد یا درست ونادرست در کسری از ثانیه اتفاق می افتد؛ مردم آگاه تر از آن اند که هراتهامی را باور کنند؛ آنان بیشتر از شما در بطن جامعه حضور پیدا پی کنند و تغییر و تحولات را به چشم خود می بینند و حس می کنند و عاملان تحول را نیز شناسایی می کنند؛ فلذا توصیه میکنم به معجزه ظهور تکنولوژی و گسترش ابزار ارتباطی ایمان بیاورید و به بساط همیشگی شایعه، تخریب و افترا هایتان پایان دهید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 10 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.