صلاح الدین دمیرتاش خطاب به دادگاه:

هرگز از شما طلب آزادی نمی کنم / این حکومت رفتنی است

اولین جلسه دادرسی دمیرتاش پس از تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر آزادی فوری وی، در دادسرای سینجان آنکارا برگزار شد.
کد خبر : 4407
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۵۵
هرگز از شما طلب آزادی نمی کنم / این حکومت رفتنی است

به گزارش ولات نیوز به نقل از کردپرس، اولین جلسه دادرسی صلاح الدین دمیرتاش رییس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) پس از حکم “آزادی فوری” کمیسیون حقوق بشر اروپا در تاریخ ۱۶ مارس در دادسرای سینجان شهر آنکارا برگزار شد.

 

دادگاه دمیرتاش در حالی برگزار شد که او از طریق سیستم صوتی و تصویری از زندان ادیرنه، در دادگاه شرکت کرد. دمیرتاش در بین دفاعیات خود انتقاد های سنگینی از قوه قضائیه انجام داد. بخش هایی از سخنان دمیرتاش در دادگاه که در گازته دیوار، و روزنامه جمهوریت و صفحات مجازی HDP منتشر شد به این شرح است:

 

“آنگونه که با نقض تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا نشان دادید، این موضوع ثابت شد که این دادگاه بی طرف و مستقل نیست، هویت سیاسی و اهداف شما آشکار شده است. به دلیل وجود نداشتن دادگاه عادل، من از قاضی طلب رد درخواست می کنم. من هر ۳ مورد را رد می کنم. اگر درخواست من را قبول نکنید، من درخواست می کنم پرونده در ۲۲ دادگاه کیفری عالی آنکارا در مورد حوادث کوبانی با این پرونده ترکیب شود.

 

در این قضاوت بیایید به جای قانون اساسی قانون انتخابات را اعمال کنیم. شما فعالیت های سیاسی عمومی را برای به قدرت رساندن احزاب مورد حمایت خود انجام می دهید.

این شما هستید که به تغییر سیستم کمک کردید. شما به استقرار دیکتاتوری یک نفره کمک کردید.

 

شما می گویید” ما قانون اساسی و حکم دادگاه حقوق بشر را به رسمیت نمی شناسیم و اهمیتی نمی دهیم “. آمرین سیاسی شما اردوغان، باغچه لی و سویلو دستور می دهند و شما انجام می دهید.

 

خود را به خاطر حکومت فدا نکنید. حکومت در این انتخابات به احتمال ۹۹ درصد تغییر خواهد کرد. شما به کمیسیون قضایی در پارلمان فراخوانده خواهید شد. مجلس بعدی از شما در مورد پرونده های ما سوال خواهد کرد. و من قسم می خورم که حساب همه کارهایی را که با من کردید از شما بکشم.

 

بگذارید از وضعیت خودمان برای شما بگویم. در فضای سیاسی امروز ، ما نمی توانیم به طور مستقل و بی طرفانه این دادگاه را ادمه دهیم. بنابراین شما می گویید که این دادگاه را تا زمان انتخابات متوقف می کنیم و روز جلسات دادرسی را به تاریخ پس از ژوئن ۲۰۲۳ موکول می کنید. شما به تاریخ جهان می پیوندید.

 

محمت اوچوم دوست گرامی که فارغ التحصیل دانشکده حقوق است و می گوید “تصمیم دادگاه حقوق بشر الزام آور نیست.” من می دانم که محمت یک حقوقدان ناآگاه است. دستورات شما از کاخ ریاست جمهوری می آید و شما در دادگاه مطابق دستور کاخ تصمیم می گیرید. من اگر جای شما باشم خجالت می کشم.

 

این حکومت شکست خواهد خورد، وصع کشور بهبود خواهد یافت، اما بعضی ها باید در برابر قانون پاسخگو باشند. می خواهید ۱۴۲ سال زندان برایم ببُرید؟ اگر ۱۴۱ سالش کنید دلم خوش می شود!

 

هرگز از شما طلب آزادی نکردم. هرگز، هرگز. اما با این رفتارتان مملکت را نابود خواهید کرد. موضوع من نیستم. من تنها یک سیاستمدار هستم که به صورت سمبولیک در این دادگاه حاضر شده است. اما تنها یک تصمیم شما رابطه بین حوزه سیاسی و قوه قضاییه را آلوده خواهد کرد، سایه سیاست را روی قوه قضاییه خواهد انداخت، اقتصاد را تار و مار خواهد کرد، شکاف بین مردم را عمیق تر خواهد کرد، و باندبازی درون حکومت را قوی تر خواهد کرد. فعالیت های مخفیانه، رشوه، و فقر بیشتر خواهد شد. و پیگیری قضایی نهادهایی که زیر چتر حکومت کارهای خلاف قانون انجام می دهند ناممکن خواهد شد.”

 

جلسه بعدی دادگاه به ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ موکول شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.