مهدی بابایی - حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری

سایه سنگین فساد مدیریت شهری بر انتخابات شورای شهر ارومیه

مطابق ماده 34 قانون وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر، مهم‌ترین وظیفه شورای اسلامی، نظارت است. مخصوصأ نظارت بر امور مالی موضوع بند 30 ذیل این ماده، بروز شبکه فساد در مجموعه شهرداری و موضع شورا در قبال آن از دو حالت خارج نیست.
کد خبر : 4413
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۴۸
سایه سنگین فساد مدیریت شهری بر انتخابات شورای شهر ارومیه

ثبت‌نام انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر در فضای سنگین حاکم بر وضعیت شهرداری ارومیه به پایان رسید. در روزهای نخستین، استقبال گرمی از ثبت‌نام شوراها صورت نگرفت، لیکن در روزهای پایانی تعداد ثبت‌نام کنندگان رو به فزونی یافته و افراد زیادی از قشرهای مختلف برای ثبت نام وارد کارزار انتخابات شدند. حضور چهره‌های شاخص و گم‌نام واکنش‌های متفاوتی را از سوی اصحاب رسانه و مردم به دنبال داشت.

 

لیکن آنچه در میان ثبت نام کنندگان ، توجه مردم را به خود جلب نمود، ثبت‌نام تمامی اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه بود. شورایی که شهردار منتخب آن در مظان اتهامات سنگین مالی قرار داشته و در حال حاضر در مسیر رسیدگی به پرونده، هر روز زوایای جدیدی از این فساد مالی کشف و افراد مرتبط با آن دستگیر می‌شود. هنوز معلوم نیست دامنه تحقیقات، پای چه افرادی را به این قضیه باز خواهدد نمود.

 

مطابق ماده ۳۴ قانون وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر، مهم‌ترین وظیفه شورای اسلامی، نظارت است. مخصوصأ نظارت بر امور مالی موضوع بند ۳۰ ذیل این ماده، بروز شبکه فساد در مجموعه شهرداری و موضع شورا در قبال آن از دو حالت خارج نیست.

 

حالت اول) اعضای شورای اسلامی از بروز چنین فسادی بی‌خبر بوده و هیچ اطلاعی از آن نداشته‌اند. در آن صورت ضعف مدیریتی اعضای شورا محرز و مبرهن است. و مشخص می‌گردد آنها نتوانسته‌اند وظایف مدیریتی خود را به نحو احسن انجام دهند و همین امر صلاحیت آنها را برای ابقاء در چنین سمتی با مشکل مواجه می‌کند. چه اینکه احتمال بروز فسادهای مشابه و یا حتی بزرگتر از آن وجود خواهد داشت.

 

حالت دوم) اعضای شورای اسلامی شهر از بروز چنین فسادی اطلاع داشته لیکن خواسته یا ناخواسته و به هر دلیلی نتوانسته‌اند مانع تحقق آن شود. در این صورت نیز حضور آنان در سمت شورای اسلامی اصلأ جایز نخواهد بود.

 

نتیجه حاصله این است که در هر دو حالت اعضای شورا صلاحیت بقا در آن سمت را از دست می‌دهند. خصوصأ اینکه هیچ یک از اعضای این شورا تا کنون نه تنها در این خصوص از مردم عذرخواهی نکرده بلکه حاضر به ادای توضیح نیز نشده‌اند.

 

حال سوال اساسی این است که این عزیزان بر چه اساسی مجددأ در انتخابات شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند؟ آنها چه گلی بر سر مردم زده‌اند که می‌خواهند بدان افتخار کنند؟ واقعأ چطور می‌خواهند از مردم طلب رای کنند؟ آیا حضور این افراد در عرصه انتخابات شورا یک نوع دهن کجی به مردم نیست؟

 

موضوع زمانی جالب می‌شود که این عزیزان در مصاحبات خود در کمال آرامش علت حضور مجدد خود در عرصه انتخابات را درخواست های مردمی اعلام کرده‌اند. ولی باید بدانند که مردم یک نه بسیار قاطع و محکم به این عزیزان بدهکارند.

 

به قلم: مهدی بابایی – حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.