رئوف آذری - فعال محیط زیست

زاگرس، پاوه و داغ بلوط‌ها و داغ شریف جان‌ها

مختار، امين و ياسين هم آسمانی شدند، ولع آتشی كه اين روزها، سريالی زاگرس را در برگرفته، آن قدر پراشتها مرزگشايی دارد كه ظاهراً با كرونا هم قسم شده كه جان بيشتری بستاند!
کد خبر : 4013
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۵۵
زاگرس، پاوه و داغ بلوط‌ها و داغ شریف جان‌ها

 

اشتهای حریق تنها به شریف و امید و البرز و… قناعت نکرده و بی‌محابا و اژدهایی زاگرس نشینان و بلوطبانانش را می‌بلعد!

 

امروز نیز شعله‌های بی‌امان حریق بوزین(BOZIN) و مه ره خیل (MARAKHEL)، در پاوه، سه زندگی دیگر را نیز بلعید تا شاید، متولیان تلنگری خور اند و بفهمند که طبیعت این جغرافیا و بلوط‌ها چقدر برای این مردمان مقدس و قابل احترام است. ضمن تسلیت به جامعه طبیعت دوستان جهانشهر و کشور، جمع بلوطبانان زاگرس، شهروندان خونگرم و عاشق طبیعت اورامانات و خانواده‌های معزز این عزیزان، امید می‌رود؛

مسیٔولان برنامه و بودجه و سازمان جنگل‌ها و مدیریت بحران، کمی از صندلی‌ها فاصله بگیرند و ولع مقام را قربانی فردای تاریخ مسیٔولیت‌شان کنند و درک کنند رسالت امروزین شان را و به جای تمرکز بر چند تیم عاشق آموزش ندیده دست خالی، بر ابزار و تکنولوژی روز نظری داشته باشند و بر تمهید فورس ماژور پهپاد و عملیات اطفاء هوایی تمرکز کنند که اگر امروز چنین نکنند، فردا شرمنده‌تر از امروز قضاوت خواهند شد.

 

عاشقان بلوط و دوستداران طبیعت، سمن‌ها و گروه‌های محیط زیستی، تمهیداتی بیندیشند فارغ از تشویق و ترغیب رسانه‌ای و تشجیع جان ستان، ضمن کسب آموزش های تخصصی با گروه‌های ویژه و مجهز با رعایت تمامی پروتکل‌های ایمنی، به جنگ با آتش بشتابند و متوجه باشند که “جانْ شایستگان”، ارجح و اولویت دارتر بر “پایداری بلوط‌ها”ست و این نکته نگاشت را متوجه باشند که کسی می‌نگارد که بسیاری داشته هایش را در راه پایداری بلوط‌ها، قربانی کرده است.

شهروندان و به ویژه منفعلان و نظاره‌‌گران این شرایط از انفعال خارج شوند و بدانند که آنانی که به ناموس این ملت به خاطر انتفاع شخصی یا تفرجی کوتاه و یا از سر نادانی و سهل انگاری، تعرض می‌کنند شاید فامیل، همسایه، هم ولایتی و همشهری ما باشند!

اکنون به جایی رسیده‌ایم که لازم است واکنشی البته منطقی و قانونی اما در خور و به گاه در قبال اینان و مطالبه‌ای جدی و بازهم قانونی اما جسورانه از متولیان داشته باشیم تا از عادت به زوال زندگی و اژدهای مرگ خود و نیشتمان‌مان رهایی یابیم.

 

۳ فعال محیط زیست که به هنگام خاموش کردن آتش مراتع پاوه کرمانشاه جان باختند.

مختار خندانی، اهل نوسود، مجرد ۴۲ ساله

بلال امینی، اهل روستای ایناخی پاوه، متاهل ۳۳ ساله

یاسین کریمی، اهل روستای شمشیر پاوه، متاهل ۵۰ ساله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 100 در انتظار بررسی : 100 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.