حکیم بصیرت - خبرنگار

دشنه آفرودسواران بر سینه مراتع سیلوانا در غیبت قانون

اتفاق ناخوشایند سال گذشته یک بار دیگر تکرار شد؛ جولان آفرودسواران در مراتع و ییلاقات دامنه‌های دالانپر بخش سیلوانای ارومیه یک بار دیگر بخشی از زیستگاه سرسبز این منطقه را به ورطه نابودی کشاند.
کد خبر : 4504
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
دشنه آفرودسواران بر سینه مراتع سیلوانا در غیبت قانون

تخریب محیط زیست و بی‌توجهی به این حوزه طی سالیان متمادی به یک امر معمول تبدیل گشته و چنین موضوعی به جز برای یک سری افراد دغدغه‌مندِ فعال در این حوزه، برای مسئولان امر و بخش زیادی از تورهای گردشگری و آفرودسواری هیچگونه اهمیتی ندارد و همین باعث شده که روز به روز بیشتر شاهد نابودی زیست‌بوم طبیعی‌مان باشیم.

 

بخش سیلوانا را که جزو ۱۹منطقه جهان در دارابودن اکسیژن خالص می‌نامند و طبیعت بکر و سرسبز آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران است، امروز مورد هجوم تورهای به اصطلاح گردشگری قرار گرفته است که در پی آن تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست این منطقه را به بدترین شیوه ممکن به همراه دارد.

 

گرچه گردشگری می‌تواند سبب توسعه جوامع محلی شود اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که گردشگری مانند یک چاقوی برنده اگر قانونمند نباشد خسارات جبران‌ناپذیری به عرصه‌های طبیعی مانند تالاب‌ها، دامنه‌ها و جاذبه‌های طبیعی وارد می‌کند که امروز شاهد مصداق بارز این امر هستیم.

 

ویدیویی که پیوست شده و مشاهده کردید فقط بخش کوچکی از این ناملایمات بیرحمانه به طبیعت بکر بخش سیلواناست که سالیان سال است مورد کم‌توجهی و بی‌توجهی تورهای گردشگری و مسئولان امر واقع شده است و باوجود پیشنهادات مکرر فعالین محیط زیست و رسانه‌ها جهت ساماندهی حضور گردشگران، تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

 

ساماندهی فعالیت آفرودسواران و حضور گردشگران در این منطقه نیازمند کارگروهی تخصصی و یک دفتر خدمات گردشگری یا یک دفتر اطلاع‌رسانی است که باید در این منطقه تعریف و راه‌اندازی شود و با وجود پیگیری مستمر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چنین امری تاکنون محقق نشده است.

 

فارغ از بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مسئولان بخش سیلوانا و شهرستان ارومیه نیز گوش‌شان به چنین فجایعی بدهکار نیست؛ نشان به این نشان که از یک سال گذشته فعالیت نامحدود آفرودسواران در بخش سیلوانا و دامنه‌های دالانپر آغاز شده و بدون تعیین خط‌ومشی و چارچوبی مشخص با خیالی آسوده به تفریحات ماجراجویانه خود می‌پردازند.

 

حال که از اقدامات مسئولان قطع امید شده است، مردم و اجتماعات محلی باید به صورت خودجوش جلوی چنین رفتارهایی را بگیرند، کمااینکه تاکنون نیز همین مردم ثابت کرده‌اند که دلسوزتر و دغدغه‌مندتر از تمامی مسئولان هستند.

 

سخن آخر آنکه اگر چنین روندی ادامه‌دار باشد و ورود تورهای گردشگری ساماندهی نشود نه تنها به توسعه این منطقه کمکی نخواهد شد بلکه برای محیط زیست طبیعی و منحصربفرد بخش سیلوانا اثرات زیان‌باری به همراه خواهد داشت و ما طبق معمول خواب زمستانه مسئولان و نابودی طبیعت منطقه را نظاره می‌کنیم.

 

به قلم: حکیم بصیرت – خبرنگار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.