داغ، شفابخش و پول ساز؛ حکایت آبگرم فراموش شده هفت آباد

   یادداشتی به قلم آزاد یوسفی راد – مدیرمسئول پایگاه خبری ولات نیوز قرن هاست می جوشد! بهار و تابستان برایش مهم نیست! در زمستان اما با بخارش غوغایی در هوای برفی و سرد آن خطه به پا می کند! زلال، داغ و صدالبته پر از خاصیت درمانی! بسیاری را دیده ام که دبه دبه

کد خبر : 3075
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

  

یادداشتی به قلم آزاد یوسفی راد – مدیرمسئول پایگاه خبری ولات نیوز

قرن هاست می جوشد! بهار و تابستان برایش مهم نیست! در زمستان اما با بخارش غوغایی در هوای برفی و سرد آن خطه به پا می کند! زلال، داغ و صدالبته پر از خاصیت درمانی! بسیاری را دیده ام که دبه دبه از آن را به شهر های خود می برند تا از خواص درمانی بی همتای آن بهره مند شوند!

نامش شاید فقط برای اهالی بخش سیلوانا یا همان اهل دل های ارومیه که حاضرند سختی گذر از چاله چوله های جاده بخش سیلوانا را به جان بخرند، آشنا باشند!

 آبگرم هفت‌آباد در دل منطقه مرگور از توابع بخش سیلوانای ارومیه واقع شده است! مسیر دسترسی به آن از جاده ارومیه-زیوه و از سه راهی سه‌گرکان به طرف بی بکران آخرین روستای آن مسیر امکان پذیر است!

 به مدد طرح هادی اجرا شده در روستاهای مذکور جاده دسترسی به آبگرم تا روستای بی بکران آسفالت است! از آن به بعد باید دل به جاده خاکی زد! آن هم چه جاده ای! عمق چاله های آن گاها تا نیم متر هم می رسد!یقین دارم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی از وجود چنین مکانی آگاه است اما خودش را به خواب زمستانی زده است درست همانند مسئولین محلی در بخش سیلوانا!

 فقر مطلق زیرساختی این آبگرم و سانسور شدن آن در مجموعه مکان های توریستی استان چیزی از ارزش های آن نکاسته است! چشمه ها همچنان می جوشند! در بستر رودخانه هزاران حفره وجود دارد که آب گرم به صورت حباب های ریز و درشت از آن خارج می شوند! در هر گوشه و کنار آن و زیر هر تخته سنگ، قطره قطره آب داغ خارج می شود! خرچنگ های کوچک با سرعت در بستر روخانه حرکت میکنند و خود را از ترس عابران به زیر صخره ها می رسانند! ماهی های کوچک با حرکات چابک خود و موسیقی جوشیدن آب چنان در آب می رقصند که نگاه هر بیننده ای را خیره و مجذوب میکند!

 خواص معدنی چشمه های آبگرم هفت آباد از قدیم الایام زبان زد بومیان محلی این خطه تاریخی بوده است به طوری که برای مداوای بیماری های پوستی و رماتیسم بهترین درمان قلمداد شده است!

 اردبیل در دهه هفتاد تبدیل به یک استان مستقل شد! اما مسئولینش آنقدر شعور داشتند که بر روی چشمه های آبگرم #سرعین، ده ها استخر و مجموعه تفریحی بسازند و معیشت یک شهرستان را به جوشیدن چشمه های آبگرم آن پیوند بزنند و از گوشه و کنار ایران گردشگران را به آن جا بکشانند! اما در ۴۰ کلیومتری کلانشهر ارومیه که ادعای مسئولینش گوش هر غریبه ای را کَر میکند، آبگرمی با این وسعت و زیبایی که همانندش به شکرانه آب و هوا و طبیعت خاص بخش سیلوانا هیچ گاه در سرعین پیدا نمی شود! یک مسیر دسترسی استاندارد ندارد!

شک ندارم اگر فقط مسیر دسترسی به آن ایجاد و آسفالت می شد و چهار باب سرویس بهداشتی و یک استخر دولتی یا مشارکتی در آن بنا می شد در آینده ای نزدیک صدها سرمایه گذار داخلی و خارجی برای احداث پارک های آبی به آن جا سرازیر می شدند و معیشت مردم آن منطقه از کشاورزی ضررده و کولبری خطرناک و جان گیر به عرضه خدمات رفاهی یا فروش محصولات دامی و لبنی، تغییر وضعیت می داد.

 توصیه میکنم جمعی از مسئولین استان و شهرستان همچون؛ مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای، مدیرکل راه وشهروسازی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل صداوسیما (جهت انعکاس ظرفیت) و فرماندار ارومیه یک تُکه پا و در قالب یک ماموریت اداری(تا سفر ضررده نباشد) از آبگرم هفت آباد دیدن فرمایند، باشد که با بخار آب های معجزه‌گر آنجا یخ منفعل عمل کردن حضرات در قبال این سرمایه استانی آب شود.

همچون سابق؛ گفتن از ما، نشنیدن از شما و قضاوت با مردم! باشد که رستگ!ار شوید!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.