به مناسبت ۲۳ آوریل روز جهانی کتاب و حق مولف

روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در 23 آوریل، برگزار می‌شود.
کد خبر : 3837
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۹:۵۶
به مناسبت ۲۳ آوریل روز جهانی کتاب و حق مولف

 

در سال ۱۹۹۵ یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود و روز ۲۳ آوریل هر سال را روز جهانی کتاب و حق مولف (world book and copyright day) اعلام کرد.

 

دلیل انتخاب روز کتاب و حق مولف

 

انتخاب این روز خاص به این دلیل است که سه تن از مشاهیر ادبیات جهان یعنی سروانتس، ویلیام شکسپیر، و اینکا گارسیلاسو دولاوگا در چنین روزی در سال ۱۶۱۶ بدرود حیات گفته‌اند. در این روز سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) روز جهانی کتاب و حق مولف را با هدف تشویق کتابخوانی، نشر و حمایت از مالکیت روشنفکرانه از طریق حق نشر در سراسر جهان، گرامی می دارد.

 

پیام روز جهانی کتاب و حق مولف

 

ارتباط ما با کتاب تا حد زیادی تعیین کننده ارتباط ما با حوزه فرهنگ است. ۲۳ آوریل روز جهانی کتاب و حق مولف، یونسکو از همه دعوت می‌کند تا به صف حمایت از کتاب بپیوندند و از کسانی که زندگی شان با کتاب معنا پیدا می کند و کتاب ها را زنده نگه می دارند، حمایت کنند.

 

هدیه روز جهانی کتاب و حق مولف

 

در این روز، همراه هر کتاب که به فروش برود شاخه گل رُز نیز هدیه داده می شود. موفقیت برگزاری روزی به این نام درصورتی میسّر است که از طرف همه شاغلان به امور فرهنگی (نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، سازمان‌های دولتی و خصوصی، و رسانه‌های گروهی) مورد حمایت قرار گیرد و در هر کشور توسط کمیسیون ملی یونسکو، مراکز، انجمن‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها، و جز آن مورد توجه واقع شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 109 در انتظار بررسی : 109 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.