از مصادره دام با نیت خوانی قاچاق تا پروسه غیر شفاف پلاک کوبی؛ نفس های آخر صنعت دامپروری در ارومیه

تنها فصلی که دامداران در ارومیه کمی نفس راحت می‌کشند فصل زمستان است! هرچند مشقت تامین علوفه دام‌ها بسیار است اما حداقل خیالمان از بگیر و ببند و بروکراسی های پیچیده میان ادارات منابع طبیعی، امور عشایر، دامپزشکی و امور دام جهادکشاوزی راحت است
کد خبر : 3841
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
از مصادره دام با نیت خوانی قاچاق تا پروسه غیر شفاف پلاک کوبی؛ نفس های آخر صنعت دامپروری در ارومیه

 

به گزارش ولات‌نیوز؛ حدود ١/٣ میلیارد نفر در جهان در صنعت پرورش دام فعالیت می‌کنند. از این رقم ٩٧٪‏ در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند این آمار به خوبی نشان می‌دهد که چگونه این صنعت یکی از پایه های قدرتمند اقتصاد این کشورها را تشکیل داده است!

 

یکی از دامداران چنین میگفت” تنها فصلی که دامداران در ارومیه کمی نفس راحت می‌کشند فصل زمستان است! هرچند مشقت تامین علوفه دام‌ها بسیار است اما حداقل خیالمان از بگیر و ببند و بروکراسی های پیچیده میان ادارات منابع طبیعی، امور عشایر، دامپزشکی و امور دام جهادکشاوزی راحت است” این سخن و ده‌ها گلایه دیگر که شاید نگارشش از نگاه متولیان این ادارات سیاه نمایی محسوب شود به خوبی بیان می‌کند که دامپروران چه مقدار از این اوضاع عاصی‌اند!

 

براساس شیوه‌نامه خرید، فروش، حمل و نگهداری دام‌های زنده که در بهمن ماه سال گذشته و در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به تصویب رسید و پس از امضای رئیس جمهوری به همه استان‌ها ابلاغ شد همه مالکین دام‌های زنده موظف به پلاک‌کوبی و ثبت دام‌های خود در سامانه جامع هویت گذاری بوده و فرصت هویت‌گذاری نیز یک سال اعلام شده‌ است.

 

برخی از دامپروران می‌گویند مشخص نیست که کدام ارگان و یا تعاونی مشخصا مسئول پلاک کوبی دام‌هاست! آیا دامپزشی مسئول است و یا اتحادیه تعاونی دامداران! و نرخ این پلاک کوبی دقیقا چقدر است و آیا واقعا نیازی به نصب چند پلاک در گوش‌های چپ و یا راست دام است؟ و یا دست کم این آیین نامه چرا شفاف و علنی به تمام دامداران اعلام نمی‌شود! این پروسه که به نظر می‌رسد میزان شفافیت آن بسیار کم باشد می‌تواند محلی برای درآمدزایی موازی ارگان‌های مختلف از جیب کم رمق دامداران باشد!

 

مشکلات دامداران در این روزها فقط به پلاک کوبی ختم نمی‌شود، با شیوع کرونا و بسته شدن هفته بازارهای دواب در سراسر کشور، ظاهرا انتقال دام‌ها از یک روستا به روستای دیگر نیز تخلف محسوب می‌شود! قانونی که اگر تصویب هم شده باشد اکثر دامداران از آن بی‌خبر بوده و این امر باعث توقیف چندین راس گوسفند در روستاهای بخش سیلوانا و مصادره آن توسط سازمان تعزیرات بوده است! هرچند مرزبانی در این راستا به ولات‌نیوز گفته است که از آیین نامه شورای تامین که در راستای جلوگیری از قاچاق دام تدوین شده است تبعیت می‌کند اما این آیین نامه که مجددا باید گفت برای اکثر دامداران تفهیم نشده است این موارد را در نظر نگرفته است که در برخی از روستاهای بخش سیلوانا و صومای و برادوست دامداران در فصل زمستان دام‌های خود را به یک دامداری بزرگ تری در روستایی همجوار و یا باغات اطراف شهر ارومیه منتقل می‌کنند و با رسیدن فصل بهار می بایست مجددا به روستای خود بازگردند اما این روزها این انتقال دام مصداق قاچاق محسوب شده و درعمل توقیف می شود!

 

دامداران می‌گویند برای کسب چنین مجوزی بارها از دامپزشکی به امور عشایر از آنجا به منابع طبیعی و نهایتا به جهاد کشاورزی پاس‌کاری شده‌ایم و نتیجه مشخصی تا کنون کسب نکرده ایم!

 

آنچه باید در خصوص اجرای آیین نامه‌های کشوری و استانی مورد توجه گیرد، رصد شرایط خاص محلی و ابلاغ آن به مراجع بالاتر است تا تخفیفات و یا دست کم اختیاراتی محلی برای اجرای آن در نظر گرفته شود تا از مرگ صنعت دامداری که این روزها در روستاها نیز کم رنگ شده است جلوگیری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 109 در انتظار بررسی : 109 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.