پدیـده جــوان هنـــرهای رزمـــی ارومیـــه

ششم تیر ماه سال ۷۳ در روستای دوستالان از توابع بخش سیلوانای ارومیه چشم به جهان گشود، در رشته ریاضی و فیزیک با معدل عالی فارغ التحصیل شد و مدتی در دانشگاه مهندسی مکانیک خواند اما متوجه شد که این رشته هیچ قرابتی با علاقه و استعدادش ندارد پس آن را به حال خود رها

کد خبر : 3530
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۷
پدیـده جــوان هنـــرهای رزمـــی ارومیـــه

ششم تیر ماه سال ۷۳ در روستای دوستالان از توابع بخش سیلوانای ارومیه چشم به جهان گشود، در رشته ریاضی و فیزیک با معدل عالی فارغ التحصیل شد و مدتی در دانشگاه مهندسی مکانیک خواند اما متوجه شد که این رشته هیچ قرابتی با علاقه و استعدادش ندارد پس آن را به حال خود رها کرد و به دنبال پرورش استعدادی که خود می‌گوید از کودکی در درونش حس می‌کرد رفت.
او با علاقه و ‌پشتکار فراوان در رشته رزمی موی‌تای این روز ها در اوج درخشش قرار دارد و تاکنون ده ها عنوان مقام قهرمانی در سطح استان، کشور و اخیرا نیز عنوان قهرمانی یکی از تورنمت های بین المللی این رشته رزمی را کسب کرده است و تبدیل به پدیده نو ظهور هنر های رزمی در ارومیه شئه است.
فرداد‌مندا معتقد است که شکست هیچ معنایی ندارد و هر شخصی در هر رشته ورزشی یا غیرورزشی اگر سماجت و پشتکار لازم را داشته باشد موفق خواهد شد حتی اگر تمام هستی برای زمین زدن وی دست به دست یکدیگر داده باشند.
او می‌گوید استان آذربایجان غربی رتبه نخست را در ورزش های رزمی و تعداد رزمی‌کار در سطح کشور دارد و اگر تمام رشته های رزمی را باهم‌ در نظر بگیریم میتوان ادعا کرد که با وجود تمام بی‌مهری ها و عدم حمایت مسؤلین مربوطه، این استان در رشته های رزمی در اوج قرار دارد اما در سبک موی‌تای که خودم نیز آن را دنبال می‌کنم پس از استان کردستان در مقام دوم کشوری قرار داریم.
فرداد در پاسخ به این سوال که از چه سنی وارد این رشته ورزشی شده است می‌گوید: به واسطه برادر بزرگم که او نیز موی‌تای کار بود از کودکی به رشته موی تای علاقه پیدا کردم و از سن ۱۲ سالگی علی رغم مخالفت های خانواده به تمرینات حرفه ای این رشته روی آوردم و اولین مسابقه خودم را در سن ۱۴ سالگی با قهرمانی آغاز کردم. تا ۱۸ سالگی با وجودی که در ده ها مسابقه رزمی شرکت کرده بودم هیچ گاه شکست نخوردم و همه حریف هایم را از دم نا‌ک‌آوت کردم، در طول این چند سال تنها یک بار ناک‌آوت شدم که آن هم بعد از پشت سر گذاشتن ۱۸ سالگی بود که رویه مسابقات در خصوص انتخاب حریف به وزن شرکت کنندگان بستگی دارد و در مسابقه‌ای مقابل حریفی ۳۱ ساله نا‌‌‌‌ک‌آوت شدم.
فرداد مندا با سابقه ۱۲ ساله‌ای که در رشته ورزشی رزمی ‌موی‌تای دارد معتقد است که این رشته علاوه بر اینکه به یک فرد قدرت بدنی خاصی می‌دهد، قدرت ذهنی و آرامش روحی و روانی او را نیز دوچندان می‌کند و همین سبب می شود که برخلاف تصور عموم ورزشکاران این رشته خلق و خوی مهربان تری به نسبت افراد عادی دارد.
فرداد می‌گوید که تاکنون ۲۰ مقام کشوری و بیش از ۵۰ مقام استانی را کسب کرده است و در سال گذشته نیز توانسته با شرکت در مسابقات انتخابی ملی در کرمانشاه وارد تورنمت های بین المللی بشود. او در سال گذشته با حضور در تورنمت بین المللی کشور آذربایجان که با حضور ۱۸ کشور برگزار شد با شکست حریف روسیه در رشته کیک بوکسینگ و شکست حریف‌آذربایجانی در رشته MMA یا همان سبک هنرهای رزمی ترکیبی توانست به عنوان قهرمانی این دوره از رقابت های بین‌المللی دست پیدا کند و از طرف ارتش کشور جمهوری آذربایجان که میزبان مسابقات بوده تندیس فایتر را دریافت کند.
فرداد با گلایه از عدم حمایت های لازم از سوی مسئولین مربوطه می‌گوید: در ایران بدون هیچ گونه پشتیبانی و کمک مالی از سوی مسئولین این رشته رزمی را ادامه داده‌ام و با هزینه خودم درمسابقات شرکت کرده‌ام، البته محل پرداخت این هزینه ها به موفقیت ام در دوران مربیگری ‌برمی‌گردد که تاکنون خیلی از قهرمان های بزرگ نتوانسته اند به آن دست یابند. در واقع دنیای قهرمانی با دنیای مربیگری تفاوت اساسی دارد و مربیگری هنرهای رزمی را میتوان یک علم دانست که لازم است هر مربی آن را بیاموزد.
فرداد ادامه می‌دهد: رشته رزمی موی تای یک هیئت در استان مان دارد که اگر شخص ورزشکار بتواند نمره ها و شاخص های لازم را کسب کند از طرف آن به مرحله کشوری مسابقات این رشته راه می یابد و در حال حاضر نیز سازمانی برای شرکت در مسابقات المپیک در کشورمان در حال شکل گیری است که می‌تواند پیامدهای مثبت فراوانی داشته باشد.
از او پرسیدیم افراد با چه انگیزه ای به سمت این رشته ورزشی که در ظاهر بسیار خشن دیده می‌شود می‌آیند؟
-انگیزه کسانی که به این رشته رزمی وارد می‌شوند اول میتواند علاقه شخصی و شرکت در مسابقات و کسب عنوان قهرمانی باشد و دوم اینکه افراد می‌توانند با انگیزه یادگیری دفاع شخصی و آمادگی جسمانی به سوی این رشته بیایند که در همین راستا موی تای یک شعار جهانی دارد که می‌گوید»به جای اینکه باغبانی در جنگ باشی جنگجویی در باغ باش.»
از فرداد در مورد باشگاه هنرهای رزمی ‌اش که چند سالی است در ارومیه دایر کرده است پرسیدیم، که در پاسخ گفت: تاکنون بیش از هزار شاگرد در چند سال اخیر تحت مربیگیری من آموزش دیده اند و در حال حاضر ۱۶۵ شاگرد ثابت دارم که ۳۵ نفر از آنها در مسابقات مختلف رزمی در رشته های موی تای و کیک بوکسینگ شرکت کرده و مقام کسب می‌کنند.
به فرداد گفتیم مبارزان مسابقات داخل قفس که این روز ها در سطح جهانی به شهرت رسیده‌اند روزگاری موی‌تای کار بوده اند، آیا خودت نیز به فکر وارد شدن به این مسابقات هستی؟
– واقعیت این است که ۸۰ درصد سبک ورزش و قهرمانی های رشته MMA برگرفته از سبک رزمی موی‌تای است و همین رشته رزمی هم امروز یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته های ورزشی جهان است که در کشور عزیزمان نیاز به توجه و زیر ساخت های بیشتری دارد، در صورت مهیا شدن شرایط دوست دارم به این مسابقات وارد شوم و افتخار کسب کنم.
*نگاه اطرافیان و جامعه به خودت واین رشته ورزشی از آن نگاه منفی سالیان گذشته تا به امروز چه تغییری کرده است؟
– در گذشته دید مردم نسبت به رشته موی تای یک نگاه غیرعلمی، غیرتخصصی بود و حتی گاها آن را وحشی گری توصیف می‌کردند طبیعتا اطرافیان و جامعه خودمان نیز چنین تصوری را از این رشته و ازمن داشتند اما به لطف رسانه ها و با معرفی خوب قهرمان های این رشته و نمایش مسابقات آن در تلویزیون در حال حاضر این نگاه ها تغییر کرده و اطرافیان و جامعه به دید یک ورزشکار و فرد موفق به ما نگاه ‌می‌کنند و میتوان آینده خیلی روشن تری برای این رشته در شهر و کشورمان متصور شویم.
در پایان از فرداد ۲۴ ساله پرسیدیم که از موفقیت هایی که بدست آورده راضی است و اصلا آیا روزی تصور می‌کرد که در این رشته به چنین موفقیت هایی دست پیدا کند؟
– واقعیت این است که دستاورد هایی که برای سن ۲۸ سالگی ام هدف گذاری کرده بودم اکنون در سن ۲۴ سالگی به آن دست پیدا کرده ام و این حاصل سماجت ها، تلاش ها، پشتکار و امیدواری به هدفی بود که برای خودم در این مسیر در نظر گرفته بودم، شاید کمتر کسی اندازه من در زندگی سختی کشیده باشد من این ورزش را در شرایطی دنبال می‌کردم که از یکسو باید تحصیلاتم را به پایان می‌رساندم از یک سو به علت غیبت پدر، خودم سرپرستی خانواده را بردوش می‌کشیدم و از یک طرفی برای تمرین های سنگین آن وقت می‌گذاشتم. اما هیچ گاه قانع نمی‌شوم و به باورم هنوز ۳۰ درصد از موفقیت هایی که باید بدست آورم را کسب کرده ام به افق های خیلی بلندتر فکر میکنم و برای آن روز خودم را آماده میکنم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 105 در انتظار بررسی : 105 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.