از راژان تا سردشت؛ تراژدی تلخ شهدای بمباران 

با گذشت ۲۳ سال هنوز هم تیرماه برای اهالی راژان یادآور یک تراژدی تلخ است! راژانِ آن روز ها مانند امروز روستایی توسعه یافته به شمار نمی‌آمد و ساکنان آن همگی به شغل شریف دامپروری که در اعتقاداتشان پیشه انبیاء الهی به شمار می‌رفت مشغول بودند! پدرم هروقت از دوران جوانی وخاطرات آن روز های

کد خبر : 3468
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

با گذشت ۲۳ سال هنوز هم تیرماه برای اهالی راژان یادآور یک تراژدی تلخ است! راژانِ آن روز ها مانند امروز روستایی توسعه یافته به شمار نمی‌آمد و ساکنان آن همگی به شغل شریف دامپروری که در اعتقاداتشان پیشه انبیاء الهی به شمار می‌رفت مشغول بودند!

پدرم هروقت از دوران جوانی وخاطرات آن روز های راژان و بخش سیلوانای ارومیه برایم می‌گوید بیشتر به این نکته پی‌میبرم که چگونه توسعه امکانات و پیشرفت تکنولوژی توانسته مردم را از یکدیگر دور سازد اما آن روز ها اهالی روستاها به معنای واقعی کلمه #هم_سرنوشت بودند و ابعاد مختلف زندگی شان در باهم بودن معنا می‌شد؛ سخن کوتاه کنم اینکه آن روز ها اگر خاری در دست یکی از اهالی روستا فرو میرفت، تمام ساکنان دردش را حس می‌کردند!

با این تفاسیر عصر ششم تیر ماه سال ۷۵ چگونه بر مردم راژان گذشت! هنگامی که خبر بمباران ییلاقات روستا در بلندگوی مسجد مخابره شد! پدرم می‌گفت آن روز در روستا هیچ کس تاب و قراری نداشت چراکه هرکس در #ییلاقات_سه‌رگه‌ر، عزیزی داشت حال چه مادر و پدرش باشد و چه برادر وخواهر ویا حتی همسایه ای که از همه کس برایش نزدیک تر است!

رژیم ترکیه که خوی مظلوم کشی آن در تاریخ مشهود است عصر هنگام با دوفروند جنگنده کبری به بهانه وجود شبه‌نظامیان مسلح مخالف‌خود به خاک ایران تجاوز کرد و ییلاقات روستای راژان را بمباران کرد؛ در این حمله وحشیانه ۶ تن از اهالی این روستا شهید و ۱۴ تن دیگر مجروح شدند که اکثر قریب به اتفاق آنان #کودک و #زن بودند.

نکته تلخ این ماجرا اینجاست که شهدای این حمله متجاوزانه ترکیه از سوی بنیادشهید و امورایثار گران به عنوان #شهید شناخته نشده و از ۱۴ مجروح آن واقعه فقط ۴ نفر از مزایای جانبازی بهره‌مند شده اند.

واقعیت این است که دامپروران و عشایر بیگناه راژان که حضرت امام خمینی(ره) آنان را مرزداران، حافظان و ذخایر انقلاب قلمداد می‌کنند به بی‌مهری غیرقابل بخشش مسئولان امر دچار شدند و امروز با گذشت ۲۳ سال هیچ بزرگداشت و مراسمی برای آنان و بازماندگانشان برگزار نشده است.

از #راژان تا #سردشت و از آنجا تا دفتر حزب جمهوری اسلامی محل شهادت #شهید_بهشتی و یارانش یک روز فاصله است؛ شهید، شهید است؛ فارغ از مقام دنیوی و خدماتی که برای خاکش به ثمر رسانده، خداوند هنگامی که در وصف شان می‌گوید” بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ یُرْ‌زَقُونَ” تفاوتی بین شان قائل نیست و همه شان را از دم به بهترین صفات و جایگاه ممکن آراسته است.

فلذا باوجود غفلت مسئولان امر نسبت به این واقعه، مردم راژان این کم کاری را به حساب کل نظام ننوشته اند وبه گواه آمار این روستای توسعه یافته یکی از بالاترین میزان مشارکت در دوره های انتخابات و راهپیمایی ها(به عنوان مظهر وفاداری به نظام) را در مقایسه با روستاهای شهرستان ارومیه در کارنامه افتخارات خود دارد؛ باشد در ایام این واقعه تلخ بنیادشهید وامور ایثارگران آذربایجان غربی به بازنگری در پرونده شهدای بمباران ییلاقات راژان اقدام کرده و بازماندگان آن واقعه را در مراسمی آبرومند تکریم و تجلیل نماید.

به قلم آزاد یوسفی راد- روزنامه نگار و مدیرگروه رسانه ای ولات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.