کنترل بیماری تب‌برفکی در آذربایجان‌غربی

کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اخرین وضعیت کانون‌های بیماری تب برفکی و اقدامات انجام شده توسط این اداره کل از کاهش معنی دار در فراوانی کانون‌های تب برفکی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۸ نسبت به فراوانی کانون‌ها در مقایسه با دوماه مشابه در سال ۹۷ خبر داد.

کد خبر : 3460
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۱۲

کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اخرین وضعیت کانون‌های بیماری تب برفکی و اقدامات انجام شده توسط این اداره کل از کاهش معنی دار در فراوانی کانون‌های تب برفکی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۸ نسبت به فراوانی کانون‌ها در مقایسه با دوماه مشابه در سال ۹۷ خبر داد.

وی با اشاره به نقش تضمین کننده دامپزشکی در حوزه سلامت، تامین بهداشت دام و سلامت عمومی جامعه و همچنین اهمیت این بیماری از لحاظ بهداشتی و اقتصادی که یکی از پر مخاطره‌ترین بیماری‌های صنعت دامپروری محسوب می گردد گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طی اجرای فاز‌های انجام شده در ۱۲ ماهه سال ۹۷ تعداد ۳ میلیون ۷۵۹ هزار و ۶۷۲ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی و مایه کوبی شده اند.

وی در رابطه با اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طی سه ماهه اول سال ۹۸ گفت: فاز اول مایه کوبی علیه بیماریتی برفکی ۲۵ خرداد ماه سالجاری آغاز و پیش بینی میگردد نزدیک به ۳۰۰ هزار راس دام در مدت یکماه با همکاری تعداد ۹۲ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت تعداد ۲۰ اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه و ایمن سازی گردند.

 

وی گفت: از اسفند ماه ۹۷ تا ۱۷ اردیبهشت سالجاری بالغ بر ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی و ایمن سازی شده اند.

داهیم گفت: واکسیناسیون دام‌ها نقش موثری در مقابله با این بیماری دارد، ولی نیاز است دامداران ضمن واکسیناسیون دام‌ها برای مقابله و جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی دامی رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و ضد عفونی دامداری‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی _ ترویجی در کنار مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی سبب کاهش ۵۰ درصدی در تعداد کانون‌های گاوی و ۷۳ درصدی در تعداد کانون‌های گوسفندی در ۲ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال قبل گردیده است.

داهیم وضعیت استان را در ارتباط با پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک و بیماری‌های دام بسیار مطلوب عنوان کرد و این موفقیت را مرهون تلاش و خدمات کارکنان خدوم دامپزشکی استان دانست.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه در گفتگو با خبرنگار ولات‌نیوز گفت: به جرات میتوانم بگویم که همکاران ما در شبکه دامپزشکی بیش از هر سازمان و اداره دیگری به روستائیان عزیز خدمت رسانی می‌کنند، در حوزه شهرستان ارومیه ما بیش از ۵۰ هزار دام سنگین و حدود نیم میلیون دام سبک داریم که نظارت و مقابله با بیماری های هرکدام را به صورت منظم در دستور کار روزانه ما قرار دارد.

دکتر تورج دماوندی در واکنش به خبر منتشر شده در #ولات‌نیوز نیوز مبنی بر تعلل دامپزشکی در رسیدگی به بیماری تب برفکی در برخی از روستاهای بخش سیلوانا گفت: با توجه به مستندات موجود مایه کوبی‌های دوره‌ای و برنامه ریزی‌های کشوری که در منطقه انجام گرفته است در این راستا سه مورد مایه کوبی تب برفکی به فاصله ۴ ماه در روستا‌های بخش سیلوانا و شهرستان صورت گرفته است که آخرین مورد آن در اسفند ماه ۹۷ بوده است و فاز جدید نیز در حال اجرا می‌باشد.

دماوندی گفت:بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی که طی ده روز گذشته در سطح بخش سیلوانا، بیشترین عامل بروز و انتشار بیماری تب برفکی نقل و انتقال بدون ضابطه، عدم رعایت ضوابط قرنطینه‌ای – بهداشتی تشخیص داده شده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه اظهار کرد در بررسی‌های مستندات از سیستم GIS کشوری تعداد مراجعات همکاران به بخش سیلوانا در سال ۹۷ بیش از ۱۷ مورد بوده است که این مراجعات خود دلیل بر عدم تعلل دامپزشکی در امورات محوله می‌باشد. وی همچنین خاطر نشان کرد: در نتیجه ۱۷ مورد مراجعه کارشناسان دامپزشکی در سال ۹۷ و ۹۸ به بخش سیلوانا ۱۳ مورد مایه کوبی انواع واکسن دامی در این منطقه صورت گرفته است

تورج دماوندی تاکید کرد: واکسن تب برفکی در شرایط ایده‌آل حداکثر تا ۴ ماه می‌تواند دام را در مقابل این ویروس مقاوم کند، لکن این شرایط که می‌بایست محل نگهداری دام ها کاملا بهداشتی بوده و از تردد دام بیمار و هرگونه عامل انتقال بیماری درآن جلوگیری شود در مناطق روستایی رعایت نمی‌شود

وی در پایان تاکید کرد : به دامداران عزیز توصیه میکنم در هنگام شیوع این بیماری از رفتن به میادین دواب اکیدا پرهیز نموده چرا که این ویروس حتی با تماس لباس و سطح دست نیز به دام منتقل می شود، توصیه میکنم دامداران حتما نکات بهداشتی را در محل نگهداری دام ها رعایت کنند.

شایان ذکر است یکشنبه ۲۶ خرداد ماه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه با همراهی مدیرگروه رسانه‌ای ولات جهت بازدید و بررسی میدانی اقدامات انجام شده در راستای کنترل بیماری تب‌برفکی در روستاهای بخش سیلوانا حضور یافته و از نزدیک با دامداران دیدار کرده و نکات درمانی لازم را برای دامداران روستای کایر تشریح نمود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 9 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.