عملیات فشرده لایروبی، ارومیه را از خطر سیل نجات داد

به گزارش ولات نیوز: امروز چهارشنبه خبرنگاران آذربایجان‌غربی در تور خبری یک روزه، از روند ساماندهی رودخانه‌ها و حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه بازدید کردند. مدیر منابع آب ارومیه در بازدید اصحاب رسانه از رودخانه فصلی روضه‌چای اظهار کرد: طول این رودخانه ۷۴ کیلومتر است و تاکنون ۱۷ کیلومتر آن لایروبی شده و ادامه دارد. حسن

کد خبر : 3418
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

به گزارش ولات نیوز: امروز چهارشنبه خبرنگاران آذربایجان‌غربی در تور خبری یک روزه، از روند ساماندهی رودخانه‌ها و حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه بازدید کردند.

مدیر منابع آب ارومیه در بازدید اصحاب رسانه از رودخانه فصلی روضه‌چای اظهار کرد: طول این رودخانه ۷۴ کیلومتر است و تاکنون ۱۷ کیلومتر آن لایروبی شده و ادامه دارد.

حسن خرم تصریح کرد: ۱۰ کیلومتر از رودخانه روضه‌چای نیز در بازه‌های زمانی بحرانی لایروبی می‌شود.

در ادامه، خبرنگاران از رودخانه شهرچای ارومیه بازدید کردند، مدیرمنابع آب ارومیه با اشاره به اینکه در این ۲۰ روز نخست سال، ۱۲ کیلومتر از این رودخانه لایروبی شده است بیان کرد: برای ایمنی در مقابل سیل احتمالی، این لایروبی با همکاری مدیریت بحران و سازمان آب در روستای میاوق انجام می‌شود.

وی افزود: تاکنون با کمک ۳۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، ۸۴ هزار مترمکعب مصالح برداشت شده است.

مدیرمنابع آب ارومیه با اشاره به اینکه در سال ۹۶ به میزان ۶۰ کیلومتر لایروبی انهار و رودخانه‌ها به غیر از نوشین‌شهر انجام شده است تصریح کرد: حجم لایروبی نیز ۴۱۹ هزار مترمکعب بوده و در سال گذشته نیز ۱۲۹ کیلومتر لایروبی انجام شده است.

در ادامه خبرنگاران استان از رودخانه باراندوزچای بازدید کردند، «خرم» با اشاره به اینکه یک هزار و ۱۰۰ متر لایروبی از ۹ فروردین امسال با همکاری مردم و شوراها در این رودخانه انجام شده است اظهار کرد: از سال ۹۴، هشت کیلومتر از دریاچه به سمت بالادست لایروبی شده و سه کیلومتر از آن باقی مانده و به دست پیمانکار سپرده می‌شود.

در ادامه اصحاب رسانه از رودخانه فصلی درین‌قلعه در بالادست روستای بالانج بازدید کردند، براساس اعلام مدیرمنابع آب ارومیه، اگر در سالیان گذشته لایروبی این رودخانه انجام نمی‌شد، در بارندگی‌های اخیر سیل اتفاق می‌افتاد.

خرم بیان کرد: در ۱۲ اسفند سال گذشته و پیش از بارش باران و وقوع سیلاب، با توجه به اینکه احتمال جاری شدن سیلاب پیش‌بینی شده بود، یک کیلومتر از آن لایروبی شد و هم اکنون ۵۰۰ متر آن باقی مانده است.

وی افزود: با توجه به اینکه عملیات لایروبی این رودخانه با مشارکت مردم، دهیاری و ادارات در تامین وسایل مورد نیاز انجام شده بود، هزینه خاصی در بر نداشته است.

در ادامه، مدیرمنابع آب نوشین‌شهر و انزل در بازدید اصحاب رسانه از رودخانه نازلوچای تصریح کرد: حوزه رودخانه نازلو از سرو و مارمیشو منبعث شده و ۵۵ کیلومتر حوزه عملکرد مدیریت منابع آب است.

علی احمدی گفت: در سال‌های ۹۶ و سال گذشته ۲۱ کیلومتر لایروبی نازلوچای انجام شده و امسال نیز ۲٫۲ کیلومتر اجرا شده است و اگر اعتباری برای آن پیش‌بینی شود، ۱۸ کیلومتر نیز نیاز به لایروبی دارد

وی تصریح کرد:بالغ بر ۹ کیلومتر از مسیر سیلگاه خانقاه سرخ به سمت دریاچه را لایروبی کرده ایم که باعث مهار طغیان سیلاب های این ناحیه و جذب بهتر آب در سفره های زیر زمینی شده است.

احمدی در پایان گفت: ۸ کیلومتر از بستر سیلگاه های بخش انزل را نیز در بازه ۲۰ روزه سال جاری لایروبی کردیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 11 در انتظار بررسی : 11 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.