نامه سرگشاده یک روزنامه نگار به شهردار ارومیه

جناب آقای‌محمدحضرت‌پور، شهردار ارومیه سلام‌علیکم ضمن تبریک سال‌نو و فرخنده‌نوروز باستانی، پیشاپیش قدردان تلاش های چندساله شما و همکارانتان در زمینه فعالیت‌های عمرانی سطح شهر هستم، مع‌الاسف آنچه مرا برآن داشت تا سبک نوشتار خود را از قالب‌خبری به نگارش این نامه‌ تغییر دهم، بی‌تفاوتی حضرتعالی در خصوص نقد‌ها و یادداشت های دلسوزانه این قلم

کد خبر : 3363
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

جناب آقای‌محمدحضرت‌پور، شهردار ارومیه

سلام‌علیکم

ضمن تبریک سال‌نو و فرخنده‌نوروز باستانی، پیشاپیش قدردان تلاش های چندساله شما و همکارانتان در زمینه فعالیت‌های عمرانی سطح شهر هستم، مع‌الاسف آنچه مرا برآن داشت تا سبک نوشتار خود را از قالب‌خبری به نگارش این نامه‌ تغییر دهم، بی‌تفاوتی حضرتعالی در خصوص نقد‌ها و یادداشت های دلسوزانه این قلم در خصوص فعالیت های فرهنگی و سیاسی شما و مجموعه شهرداری ارومیه و تبعات منفی آن در فضای عمومی شهر است

آقای ‌شهردار! نیک‌میدانید که شهر ارومیه عنوان رنگین کمان اقوام و ادیان را در پهنه ایران زمین با خود به یدک می‌کشد اما حرکات و برنامه های شما و مجموعه شهرداری تضادی صددرصدی با این ظرفیت خاک خورده دارد، لطفا ابتدا شفاف سازی کنید که اعتقادی به این عنوان و ظرفیت ها و حساسیت های آن دارید یا خیر؟

آقای شهردار! دخالت مستقیم شما در سرنوشت انتخابات شورای شهر به عنوان مرجع انتخاب ‌تان بر همگان آشکار است، فلذا با این حساب شما مسئول مستقیم تمام برنامه‌ها و سیاست های حاکم بر مجموعه مدیریتی شهر هستید، چگونه است که آثار منفی اقداماتِ هویت‌گرایانه فرهنگی و اجتماعی مجموعه تحت حاکمیت خود را در فضای شهر نمی‌بینید!

آقای‌شهردار! چگونه است که تاکنون در ده‌ها جشنواره مختلف فرهنگی که به میزبانی شهرداری ‌ارومیه برگزار شده است از ظرفیت غنی فرهنگ و هنر سایر اقوام این شهر، علی‌الخصوص شهروندان کُرد استفاده ‌نشده است! آیا خبر دارید این غفلت تعمدی مجموعه شما باعث ایجاد کینه و نفرت در قلب این شهروندان و فراهم کردن خوراک رسانه‌ای برای جریانات بدخواه برون مرزی شده است!

آقای شهردار! چگونه ‌است این انحصار طلبی در استفاده از زبان آذری بر روی بنر ها به عید‌نوروز که متعلق به همه مردم ایران زمین است نیز کشیده و در شهر اقوام و مرکز استانی که چندین شهرستان کُردنشین را در خود جای‌ داده است و میزبان هزاران مهمان نوروزی از جای جای این استان است اثری از زبان کُردی دیده نمی‌شود!

آقای شهردار! شاهکار جدیدتان را دیشب در فضای مجازی و در کانال تلگرامی شهرداری که نام آذری “شهرینه” بر آن می‌درخشد دیدم، چطور می‌توانید حتی در پیام تبریک ‌تان هم از انصاف و عدالت عدول کنید و فقط برای بخشی از جامعه سخنرانی کنید! زبان افتخار آمیز ملی مان مگر برای چنین روزی در قانون اساسی ثبت نشده است!آ

قای‌شهردار امیدوارم این پیام نوروزی تحریک کننده حضرتعالی، آخرین حرکت از سلسله حرکاتی باشد که در تلاش برای ایجاد فضای دوقطبی قومیتی برای بهره برداری در انتخابات مجلس اند، انتظار می‌رود در سال جدید با شرایط اقتصادی سخت و منحصر به فرد آن، تمرکزتان بر روی حل وفصل معضلات دامن‌گیر شهرداری و پرداخت حقوق کارکنان و از سرگیری پروژه های خاک خورده باشد تا تلاش برای تمدید اعتبار نمایندگی فرزند‌خوانده‌تان.

در پیام تبریک‌تان تصویری از شهردار شهید والامقام مهدی‌باکری دیدم، شخصی که صندلی ریاست و عنوان را رها کرد و صدها کیلومتر دور تر از خانه و همزبانانش به عشق ایران؛ ایرانی برای همه، پرپر شد! چقدر امروز جای خالی این بزرگان که خدمت برای‌شان اصل بود و قدرت و حفظ آن، فرع در ارومیه حس می‌شود!

در پیام تبریک تان که فهم آن به علت تسلط نداشتن بر زبان شیرین آذری برایم کامل نبود، نام والای امیرالمومنین حضرت علی کرم‌الله‌وجهه را شنیدم، فرازی از نامه ۵۳ ایشان خطاب به مالک‌بن‌حارث حاکم مصر که باید سرلوحه تمام مدیران و مسئولین باشد را از باب یادآوری نقل می‌کنم، حضرت در باب رعایت انصاف می‌فرماید:”خدا و مردم را از جانب خود و خواص از خاندانت و کسانى از رعیتت که به او علاقه دارى انصاف ده، که اگر انصاف ندهى ستم کرده اى، و هر که به بندگان خدا ستم کند خداوند به جاى بندگان ستمدیده خصم او مى باشد، و هرکه خداوند خصم او باشد عذرش را باطل کند و شخص ستمکار محارب با خداست تا وقتى که از ستم دست بردارد و توبه کند.”آقای شهردار میترسم رکود حاکم بر اوضاع شهرداری ارومیه و اوضاع مالی شکننده آن، همان مصداق خشم گرفتن خدا بر شهرمان باشد که با اقدامات مجموعه فخیمه تان آشکارا حقوق فرهنگی و اجتماعی بخشی از شهروندانش نقض می‌شود!امیرالمومنین در همان نامه در خصوص خشنودی رعیت( شهروندان) می‌فرماید:” باید محبوبترین امور نزد تو میانه ترینش در حق، و همگانى ترینش در عدالت، و جامع ترینش در خشنودى رعیت باشد، چرا که خشم عموم خشنودی خواص را بى نتیجه مى کند، و خشم خواص در برابر خشنودى عموم بى اثر است.”

آقای شهردار، نیک بدانید که در سایه رعایت انصاف و عدالت از سوی مجموعه شما در مسائل فرهنگی و اجتماعی، ابرهای سیاه کینه و نفرت از آسمان این شهر رخت خواهند بست و باران وحدت و همدلی بر کویرخسته آن خواهد بارید و در نهایت خورشید توسعه و آبادانی برخواسته از مشارکت شهروندان طلوع خواهد کرد.

در پایان مجددا بر هدف و نیت چندین وچندساله خود که همانا رفع تبعیض و نفرت و بدبینی های برخواسته از آن از سیمای شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی است اقرار می‌نمایم و آمادگی خود و صدها جوان و فعال فرهنگی، اجتماعی، مدنی و سیاسی را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌دارم.

باشد حضرتعالی و اتاق فکرتان نیز در افکار و برنامه های خود در سال آتی اندکی تجدید نظر فرمایید و اطمینان داشته باشید مردم ارومیه آگاه، هوشیار و بسیار قدرشناس اند، بیایید چرخاننده گردانه‌ای نباشیم که در آن شانس “پیروزی به هرقیمتی” نیز سهمی به اندازه نابودی، عقب ماندگی و پسرفت داشته باشد.

ایام به کام.

آزاد‌یوسفی‌راد- روزنامه نگار

۹۸/۱/۲ ارومیه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.