سومین جشنواره منطقه سیلوانا بهانه ای برای خودنمایی ظرفیت ها و کمبود ها

سومین جشنواره فرهنگی، هنری، ورزشی و بومی محلی بخش سیلوانا با حضور چهره های ملی و استانی در مرگور بهشت ایران زمین برگزار شد به گزارش ولات‌نیوز ؛ سومین جشنواره بزرگ بخش سیلوانا ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی و با استقبال چند هزار نفری مردم در

کد خبر : 2936
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲

سومین جشنواره فرهنگی، هنری، ورزشی و بومی محلی بخش سیلوانا با حضور چهره های ملی و استانی در مرگور بهشت ایران زمین برگزار شد

به گزارش ولات‌نیوز ؛ سومین جشنواره بزرگ بخش سیلوانا ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی و با استقبال چند هزار نفری مردم در منطقه سرسبز مرگور و در چمن ورزشی روستای زیوه برگزار شد.

حضور گروه های رقص کوردی، گروه های موسیقی، گروه های هنری، شاعران وادیبان مطرح کورد از یک سو و اجرای بازی های بومی محلی و برپایی غرفه های متنوع روستایی و دستاورد های منطقه از سوی دیگر فضایی لذت بخش و با نشاط برای بازدیدکنندگان فراهم آورده بود.

صبح پنجشنبه که اولین روز از این جشنواره بود با بارش باران و وقفه چند ساعته با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و همراهی حضرت پور نماینده مردم ارومیه و حسینی معاون اقتصادی استانداری آذربایجان غربی در مراسم افتتاحیه آغاز شد.

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از جمله رقص و آهنگ کوردی در افتتاحیه جشنواره، ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی  ومناطق محروم ریاست جمهوری را بر آن داشت تا لب به اعتراف بگشاید و بیان کند که امروز یکی ماندگار ترین و بهترین روزهایی خواهد بود که وی تجربه کرده است.

رضوی با اشاره به تاخیر دوساعته حضور در جشنواره گفت ؛ریزش کوه در پی بارندگی در جاده کوهستانی منطقه سیلوانا به باور من لطف خداوند بود تا به عمق مشکلات جاده های این منطقه پی ببریم و برای آن چاره اندیشی کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: ایجاد اشتغال فراوان و تولید ثروت برای مردم این منطقه باید از طریق ظرفیت های مرزی این بخش محقق شود.

او ادامه داد: یقینا به ظرفیت گردشگری این منطقه توجه خواهیم کرد تا موجب رونق اقتصادی این شهرستان شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خطاب به جمعیت چند هزار نفری مردم بخش سیلوانا گفت؛ به تمامی روستاهای مرزی کشور و عشایر برای ایجاد اشتغال وام اختصاص داده می شود.

وی تصریح کرد: باید بر توانمندی اقتصادی مردم بکوشیم و این سیاست دولت است که اشتغال زایی از طریق خود مردم حاصل شود
این مقام مسئول تاکید کرد: مردم بدانند وظیفه ما مسئولین خدمت بدان هاست از شما میخواهم هیچ گاه از مسئولین خواهش و تمنا نکنید آن ها خدمتگذار شما هستند پس محکم خواسته هایتان را مطرح کنید.
رضوی در پایان ابراز امیدواری کرد که در جشنواره های آتی نیز در بخش سیلوانا حضور پیدا کند و وعده داد که برای مشکلات مطرح شده از سوی مسئولین محلی این منطقه چاره اندیشی صورت خواهد گرفت.

در ابتدای مراسم افتتاحیه نیز، عزیز میرخانپور رییس شورای بخش سیلوانا با ارائه مشکلات و معضلات پیش روی منطقه سیلوانا از جمله معضل جاده های مواصلاتی، نبود زیرساخت های گردشگری و عدم استفاده از ظرفیت مرزی خواستار توجه و اختصاص ردیف بودجه ویژه برای توسعه و تجهیز زیرساخت های این منطقه توریستی و گردشگری شد.

محمد حضرتپور شهردار ارومیه که از دیگر سخنرانان آیین افتتاحیه جشنواره بود با برشمردن جاذبه های گردشگری بخش سیلوانا خطاب به معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت؛ توسعه گردشگری منطقه سیلوانا منجر به توسعه اقتصادی شهر ارومیه وحتی آذربایجان غربی نیز خواهد شد بنابرین لازم است توجه ویژه ای به این منطقه مبذول گردد.

حضرت پور تاکید کرد؛ منطقه سیلوانا یکی از طبیعت های بکر ایران و دومین منطقه‌ای در دنیاست که دارای اکسیژن خالص است واین موهبت الهی در صورت تکمیل زیرساخت های گردشگری آن مس تواند حتی گردشگران بین‌المللی نیز جذب کند

وی در سخنان خود تصریح کرد؛ ظرفیت گردشگری شهرستان ارومیه و علی الخصوص بخش سیلوانا به حدی است که میتوان در تابستان روی برف های دالامپر و بزسینای آن راه رفت و همزمان در دریاچه ارومیه شنا کرد

شهردار ارومیه در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین جشنواره هایی در جهت معرفی پتانسیل های گردشگری منطقه و دعوت از مسئولین کشوری برای حضور در آن شاهد توسعه و رونق اقتصادی در این منطقه باشیم.

بارش باران هرچند وقفه هایی را در برگزاری روز نخست جشنواره ایجاد می نمود اما نتوانست بر اراده مردم شهرستان ارومیه اعم از کورد و آذری برای شرکت و حضور در آن خللی وارد کند.

جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه یعنی روز دوم وپایانی جشنواره با حضور بی سابقه وچند هزار نفری مردم در محل جشنواره آغاز شد، غرفه های منظم این جشنواره که محل نمایش دستاوردهای بخش سیلوانا بود فرصتی را برای نشان دادن توانمندی های علمی، فرهنگی و تولیدات منطقه فراهم آورده بود که با استقبال بی نظیر بازدید کنندگان نیز مواجه شد.

در آن سوی جشنواره، سیاه چادر های روستایی با عرضه غذاهای سنتی و ولوازم سنتی خودنمایی می کردند، وفرصتی بی نظیر را برای یادآوری روزگاران قدیم این خطه برای بازدیدکنندگان فراهم کرده بود.

در سوی دیگر جشنواره، غرفه فرهنگ و ادب خودنمایی می کرد که محفل گرم شاعران، ادیبان و سراینده های کورد زبان ارومیه و مدعو از سایر نقاط ایران همچون خراسان بود که به صورت منظم برنامه های متنوع در آن برگزار می شد.

 

غرفه ورزشی کمی آن ورتر، محل اجتماع چهره های ورزشی و اجرای بازی های بومی محلی بود که با استقبال بی نظیر بازدیدکنندگان مواجه شده بود.

مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور مسعودپزشکیان نائب رییس مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، و جمعی از مدیران کل استانی و مسئولین شهرستانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عصمت یوسفی، نماینده دهیاران بخش سیلوانا به ایراد سخنرانی پرداخت وی خطاب به استاندار گفت:‍ در همه جهان مرز ها یک فرصت به حساب می‌آیند اما متأسفانه برای مردم مرزنشین منطقه سیلوانه بلای جان شده است!

وی ادامه داد: سالانه تعداد زیادی از جوانان بیکار ما که گاها تحصیلات دانشگاهی نیز دارند از روی ناچاری و برای امرار معاش اقدام به قاچاق سوخت با قاطر و اسب می کنند و گاها در این راه به خاطر تکه ای نان جان می دهد!

وی افزود: با وجودی که منطقه ما با دو کشور ترکیه و عراق هم مرز است آیا وجود یک بازارچه مرزی جهت ایجاد اشتغال جوانان و جلوگیری از به هدر رفتن این سرمایه های مهم انسانی واجب نیست؟

عصمت یوسفی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: از آنجایی که بخش سیلوانا یکی از بخش های توریستی در سطح استان می‌باشد و هر روز مسافران بسیاری به این منطقه سفر می کنند باید توجه ویژه ای به منطقه و به خصوص به راه های ارتباطی مواصلاتی آن شود.

نماینده دهیاران بخش سیلوانا با اشاره به ضعف زیرساخت های بهداشتی و درمانی منطقه گفت: با توجه به جمعیت بالای منطقه و نیاز مبرم به امکانات درمانی، حداقل خواسته ما اختصاص چند دستگاه آمبولانس برای حمل بیماران به بیمارستان های ارومیه است.

وی درپایان خواستار ثبت این جشنواره در رخدادهای سالیانه شهرستانی شد و تاکید کرد: ما خواستار ایجاد دبیرخانه ای برای برگزاری سالانه این جشنواره و در نظر گرفته شود و بودجه ای نیز برای برگزاری منظم آن هستیم.

در ادامه این مراسم مسعود پزشکیان نائب رییس مجلس شورای اسلامی که با دعوت شهریاری در این جشنواره حضور پیدا کرده بود با اشاره به طبیعت بکرمنطقه گفت؛ من قبل از انقلاب در یک هنرستان روستایی در مهاباد درس می‌خواندم و هر سال برای تفریح به منطقه سیلوانا سفر میکردم.

وی ادامه داد: فضا و جو بسیار زیبا، طبیعی و صمیمی در اینجا وجود داردکه آدم از زندگی کردن در این منطقه لذت می‌برد.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: توصیه من به مسئولین بخش سیلوانا این بوده است که برای ارائه تمام مشکلات این منطقه به تهران سفر کنند و با ما در میان بگذراند و ما هم هر چه در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد.

وی درپایان خطاب به مردم منطقه گفت: مردم می توانند بنده را به عنوان نماینده همین منطقه و شهر ارومیه بدانند و من منطقه سیلوانا را همیشه به عنوان جایی که در آن زندگی کرده‌ام در نظر می‌گیرم

هنرنمایی حسام لر نژاد خواننده مطرح کرمانشایی و رقص همزمان گروه رقص کوردی در برابر دیدگان مسئولان حاضر، آنان را ناچار به تحسین زیبایی رقص و هنر اصیل کوردی نمود.

محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی که به عنوان سخنران ویژه مراسم اختتامیه سخنرانی می کرد بیان داشت: منطقه سیلوانا به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری در ایران مطرح می‌باشد ولی متاسفاته تاکنون امکانات، زیرساخت‌ها و تاسیسات خاصی در منطقه صورت نگرفته است.

شهریاری تاکید کرد: باید سعی شود که بخش سیلوانابه پایتخت و کل کشور به خوبی معرفی گردد تا سرمایه ها به این بخش سرازیر شود.

استاندار آذربایجان غربی گفت : در مدتی که بنده تصدی امور استانداری را بر عهده گرفته ام برای بخش سیلوانا امکانات خوبی در نظر گرفته شده است من جمله پیست اسکی خوشاکو، پیست موتور سواری، پیست اسب سواری، ساخت هتل، جذب یک میلیارد دلار سرمایه، ساخت مجتمع ورزشی با ظرفیت دوهزار نفر و سایر تاسیساتی که در دست اجرا است و می‌تواند باعث پیشرفت منطقه گردد.

وی تصریح کرد: این جشنواره امکان خوبی برای معرفی بخش سیلوانا است ولی در حال حاضر این منطقه امکانات خوبی ندارد، اما طی یک سال آینده برنامه ها و امکانات خوبی برای این منطقه در نظر گرفته شده است.

شهریاری تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم منطقه سیلوانا و استان آذربایجان غربی را بهتر معرفی کنیم، باید این جشنواره را به صورت کشوری برگزار کنیم یعنی تمام اقوام در این فصل در جشنواره حضور پیدا کنند.

او افزود: در گذشته کمتر به این منطقه توجه شده است، بنابراین به فرماندار دستور داده شده است که روستاهای بالای دو هزار و ۵۰۰ نفر را مانند دیزج و راژان که بالای ۴هزار نفر جمعیت دارند را به شهر تبدیل کنند.

شهریاری خطاب به مردم گفت: متاسفانه در این بخش تخریب منابع طبیعی به وفور به چشم میخورد که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند قطعا در بحث گردشگری نمی‌توانیم موفق باشیم و این مستلزم آن است که مردم

همکاری لازم را با نهادهای مربوط در بحث محیط زیست داشته باشند تا از تخریب منابع طبیعی جلوگیری شود.

وی در پایان به مردم خبر داد: طی یک ماه گذشته در رابطه با جاده بخش سیلوانا گفتگوهایی با فرماندار و سایر مسئولین صورت گرفته است و در اولین فزصت مناسب برای ساخت جاده و روکش آسفالت آن، اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

درحاشیه جشنواره محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی با بازدید از غرفه ورزشی منطقه سیلوانا درخواست هایی را که عادل‌فتاحی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه بر روی طومار غرفه نوشته بود امضا کرد و تعهد خود را برای ساخت آن اعلام کرد.

عادل فتاحی در این درخواست؛ ساخت مجتمع ورزشی ۲ هزار نفری در منطقه، ساخت سالن ورزشی بانوان، تکمیل زیر ساخت های چمن فوتبال زیوه، ساخت سالن ورزشی دیزج مرگور، ساخت و تجهیز زیرساخت های چمن ورزشی روستا های گردوان، هفت آباد و منصور آباد را آورده بود که با موافقت و امضای استاندار و تعهد برای ساخت آن لبخند رضایت بر لبان ورزشکاران محروم منطقه سیلوانا جاری شد

سومین جشنواره بزرگ منطقه سیلوانا با معرفی طبیعت، ظرفیت، پتانسیل و در عین حال کمبود های خود به مسئولین استانی و کشوری و خلق فضایی بانشاط برای مردم به کار خود پایان داد.

گزارشگر وعکاس: حکیم بصیرت

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 55 در انتظار بررسی : 55 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.