عیشا؛ سرگذشت مقاومت زنی کُرد در مقابل ظلم داعش در ارومیه بر روی صحنه اجرا رفت

تئاتر عیشا به زبان کُردی و در طول چهار روز با استقبال مردم ارومیه در سالن وحدت مجتمع فرهنگی وهنری این شهر برگزار شد. به گزارش ولات نیوز؛ تئاتر به عنوان یکی از ابزار های مهم فرهنگی، نقش بسزایی در زنده نگه داشتن سرمایه های اجتماعی وفرهنگی هر ملتی دارد، در این بین ارومیه چند

کد خبر : 2776
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

تئاتر عیشا به زبان کُردی و در طول چهار روز با استقبال مردم ارومیه در سالن وحدت مجتمع فرهنگی وهنری این شهر برگزار شد.

به گزارش ولات نیوز؛ تئاتر به عنوان یکی از ابزار های مهم فرهنگی، نقش بسزایی در زنده نگه داشتن سرمایه های اجتماعی وفرهنگی هر ملتی دارد، در این بین ارومیه چند سالی است که شاهد اجرای تئاترهای مختلف بازبان های فارسی، کُردی و آذری بوده است و از سوی دیگر کسب عناوین خوش رنگ ولعاب توسط کارگردانان و بازیگران آن در جشنواره های ملی و منطقه ای، صحتی بر این مدعاست که فعالیت های فرهنگی در ارومیه، ریشه در تاریخ این کهن شهر اقوام وادیان دارد.

 تئاتر “عیشا” صحنه هایی از مقاومت و عذاب کشیدن زنی کُرد به نام عیشا در مقابل مجاهدان داعشی است، وی اهل شنگال بوده و از کُرد های ایزدی و نجیب زاده منطقه است که پس از حمله شبانگاهی داعش به آن شهر و قتل وعام مردان آن و به استارت گرفتن دختران و زنان اش به اسارت داعش در آمده است.

عیشا حاضر تن دادن به خواسته های شیطانی مجاهدان داعش نبود و پس از اطلاع از نقشه مجاهد داعشی که با تظاهر به اینکه به وی علاقه مند است و قصد فراری دادنش را از شهر حلب دارد، اما در واقع می خواستند از وی در حالیکه حامله بوده است به عنوان طعمه انتحاری استفاده کنند، دست به خودکشی می زند و خود وفرزند اش را به قتل می رساند تا مانع از رسیدن مجاهدان داعش به نقشه های پلید خود شوند.

حامد اسماعیل‌وند، کارگردان ارومیه ای این تئاتر که سابقه کارگردانی چند تئاتر دیگر را نیز در کارنامه حرفه ای خود دارد در آخرین روز از اجرای این تئاتر از حضور مردم و مسئولین جهت همیاری در برگزاری این تئاتر قدردانی کرد.

در این تئاتر، شبنم یوسفی، بانوی ارومیه ای که سابقه بازی در چند تئاتر موفق دیگر چون “درویش‌عودی” را دارد، در نقش اصلی داستان یعنی “عیشا” ظاهر شد، سیامک دنیر و بهروز امینی دو هنرمند ارومیه ای نیز در نقش مجاهدان داعش و راضیه حاجی‌پور نیز در نقش زن نقاب پوشی که خدمتکار داعشیان بود ایفای نقش می کردند.

احسان آئین فر سرپرست گروه موسیقی و مجید درویش نژاد نیز طراحی گریم این تئاتر را برعهده داشتند.

این تئاتر از ۱۹ تا ۲۳ آبان ماه در سالت وحدت مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه برگزار شد.

 

انتهای پیام:// آزاد یوسفی راد

عکاس://حکیم بصیرت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 60 در انتظار بررسی : 60 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.