سعود عبدالخالق تحلیل گر سیاسی کُرد: عملیات موصل دام بزرگی برای اقلیم کردستان است

مسعود عبدالخالق تحلیل گر سیاسی کُرد، گفت که‌ اقلیم کردستان بدون هیچ گونه‌ تحلیل درست و توافق محکم، وارد عملیات آزادسازی موصل شده‌ و ضمانتی را از طرف های درگیر در این عملیات برای مرحله‌ پساداعش نگرفته‌ و عملیات موصل دام بزرگی برای اقلیم کردستان است. به‌ گزارش پایگاه خبری ولات: مسعود عبدالخالق در گفتگو

کد خبر : 1973
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

مسعود عبدالخالق تحلیل گر سیاسی کُرد، گفت که‌ اقلیم کردستان بدون هیچ گونه‌ تحلیل درست و توافق محکم، وارد عملیات آزادسازی موصل شده‌ و ضمانتی را از طرف های درگیر در این عملیات برای مرحله‌ پساداعش نگرفته‌ و عملیات موصل دام بزرگی برای اقلیم کردستان است.

به‌ گزارش پایگاه خبری ولات: مسعود عبدالخالق در گفتگو با پایگاه خبری کُردی زبان خَلک، در خصوص عملیات موصل و نقش نیروهای کُرد در آن و دستاوردهای اقلیم کردستان از این عملیات، گفت که‌ اقلیم کردستان بدون هیچ گونه‌ تحلیل درست از ابعاد و نتایج این عملیات، وارد آن شده‌  و به‌ نظر نمی رسد که‌ این عملیات، علیرغم دشواری های آن برای کُردها؛ دستاوردی را برای اقلیم کردستان به‌ دنبال داشته‌ باشد.
وی افزود که‌ هر یک از کشورهای ایران، ترکیه‌، سوریه‌، عراق و آمریکا در این عملیات اهداف ویژه‌ خود را داشته‌ و منافع خود را به‌ دست می آورند، از جمله‌ برای ایران، راهی از عراق به‌ سوی سوریه‌ و لبنان باز می شود و عراق دشمن خود را نابود کرده‌ و قوی تر می شود و آمریکا نیز از شکست داعش به‌ عنوان دشمن، در انتخابات ریاست جمهوری به‌ نفع دمکرات ها، استفاده‌ می کند و ترکیه‌ نیز از طر‌یق حضور در عراق کُردها را به‌ توافقاتی به‌ نفع خود و علیه‌ کُردها و به‌ ویژه‌ پ.ک.ک  ناچار کرده‌ و هرچه‌ بیشتر از نفت و منابع طبیعی اقلیم کردستان و عراق بهره‌ می گیرد.
تحلیل گر سیاسی کُرد، در ادامه‌ می گوید که‌ اقلیم کردستان اهداف و منافع خود در این عملیات را تعیین نکرده‌ و توانایی توافقات محکم بر اساس عرف و قوانین بین المللی را نیز ندارد و آنچه‌ انجام داد، فقط بستن قرارداد نظامی ضعیفی بود که‌ می توانست در آن خواستار ضمانت برای آینده‌ اقلیم کردستان و حل مسئله‌ مناطق مورد مناقشه‌ و همه‌پرسی استقلال اقلیم شود، اما با این حال، فقط به‌ دریافت کمک مالی ناچیز ۴۱۵ میلیون دلاری از آمریکا برای نیروی پیشمرگ راضی شده‌ در حالی که‌ خود رهبران  و سرمایه‌داران کُرد، چندین برابر این مبلغ را در اختیار دارند.
وی خاطر نشان ساخت بر اساس این قرار داد نظامی، نیروهای کرد علیرغم اینکه‌ با فداکردن جان و ریختن خون خود در این عملیات شرکت می کنند، وارد موصل نشده‌ و تحت فرمان دولت مرکزی عراق عمل کرده‌ و باید پس از پایان عملیات نیز از مناطقی که‌ با خون خود آزاد کرده‌اند، عقب نشینی کنند؛ بنابراین عملیات موصل امتیازات مهمی را برای عراق و آمریکا و دیگر طرف ها به‌ دنبال دارد در حالی که‌ امتیازی ملی و ارزشمند را برای کُردها به‌ همراه‌ ندارد.
مسعود عبدالخالق اشاره‌‌ می کند که‌ در زمان امضای قرارداد نظامی میان وزارت پیشمرگ و آمریکا، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان  تاکید کرد که‌ این قرارداد حاصل تلاش های یک سال و نیم مقامات کرد است و حال که‌ تبعات آن آشکار گردیده‌ بار‌زانی اذعان می کند که‌ قرارداد ضعیف و شکننده‌ بوده‌ و لازم بود، توافق سیاسی محکمی انجام می گرفت.
وی می افزاید،  این خود نشان می دهد که‌ رهبری کُرد دیدگاه و  استراتژی درستی نداشته‌  و پس از عملیات موصل مرحله‌ای دشوار و خطرناک در انتظار اقلیم کردستان است.
این تحلیل گر سیاسی کُرد، پیش بینی می کند که‌ پس از عملیات موصل کُردها با جنگ دیگری روبرو بوده‌ و هشدار می دهد که‌ با توجه‌ به‌ خروج آمر‌یکا و نیروهای ائتلاف و منفعت طلبی های ترکیه‌ و اینکه‌ کشور عراق نیز، از آغاز تاسیس تا کنون با کُردها دشمنی کرده‌ است، دامی بزرگ در عملیات موصل در کمین اقلیم کردستان است.
وی تاکید می کند که‌ کُردها هیچ گونه‌ تمهید و آمادگی برای مرحله‌ پس از پایان عملیات موصل ندارند و این در حالی است که‌ دیگر طرف ها کاملا با آمادگی و برنامه‌های از پیش تعیین شده،‌ وارد عملیات شده‌اند و تغییرات بزرگی نیز در راه‌ است و احتمال دارد که‌ احزاب جدیدی نیز در اقلیم کردستان، تشکیل شود.

کدخبر:۰۰۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.