شاهزاده‌ بی تاج و تخت موسیقی کُردی، عایشه‌ شان

  یکی از هنرمندان خوش صدای کُرد در کُردستان ترکیه شیرزنی به نام «عایشه‌ شان» می باشد.   به گزارش ولات نیوز:عایشه‌ شان با صدایی گرم و دلنشین ،با کلامی شیوا ضرب المثل قدیمی کُردی را که‌ می گوید:” شیر شیر است چه‌ زن یا که‌ چه‌ مرد” به‌ اثبات رساند. عایشه‌ شان در میان

کد خبر : 1562
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵

 

یکی از هنرمندان خوش صدای کُرد در کُردستان ترکیه شیرزنی به نام «عایشه‌ شان» می باشد.

 

به گزارش ولات نیوز:عایشه‌ شان با صدایی گرم و دلنشین ،با کلامی شیوا ضرب المثل قدیمی کُردی را که‌ می گوید:” شیر شیر است چه‌ زن یا که‌ چه‌ مرد” به‌ اثبات رساند.

عایشه‌ شان در میان مردمان کُرد به‌ اسامی: عیشان کُرد، عایشه‌ شان ، عایشه‌ خان، عیشان عثمان و عیشان علی مشهور بود‌.

او در آبان سال ۱۹۳۸ در شهر دیاربکر ترکیه دیده‌ به‌ جهان گشود.

زمانی که‌ هنرمندان و آوازخوانان کُرد در خانه‌ پدری عایشه‌ شان گرد می آمدند و تا سپیده‌ صبح میسرودند ، عایشه‌ شان با دوستانش در پشت درهای بسته‌ تا خود صبح گوش جان و دل به‌ صدای گرم آنان می سپرد.

محتوای آهنگهای عایشه‌ شان که‌ از طرفی او را به‌ شنونده‌ می شناساند، از طرف دیگر‌ موضوعاتی از قبیل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی را نیز در بر میگیرد.

عایشه‌ شان که‌ در حسرت دیدار از کُردستان عراق بود، در سال ۱۹۷۹ موفق به این کار شد.

مردم در کُردستان عراق به‌ گرمی از او پیشوازی کردند. در دهوک، کرکوک، هه‌ولیر و بغداد، همراه با هنرمندانی چون محمد عارف جزیری، عیسی برواری، گلبهار، تحسین طاها، نسرین شروان به‌ روی صحنه‌ رفت .

هنرمند کُرد عایشه‌ شان ،۲۹ آذر ماه سال ۱۹۹۶ بعد از سالها خدمات متمادی برای زبان و هنر ملت تحت ستم خود در بیمارستان شهر ازمیر ترکیه‌ بر اثر بیماری سرطان در تنهایی دیده‌ از جهان فرو بست.

آهنگهای مشهور و ماندگار عایشه‌ شان عبارتند از : جمبلی میر حکاری، مم و زین، لی لی بیمال، زری حیران، جمیله‌، بریوان، کوچر، لاوک متینی، میرو، حسنیکو، درد هویه‌، قدر یار، خریبم دایه‌، نوروز، ولاتی من دیاربکر

 

انتهای پیام 

 

کدخبر:۰۱۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 120 در انتظار بررسی : 120 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.