رشته پزان،آینی تاریخی وبومی که به دست فراموشی سپرده می شود.

به گزارش ولات نیوز :شاید بسیاری از جوانان امروزی حتی اسمش را هم نشنیده باشند،اما یاد وخاطره این آیین کهن هنوز هم لبخند وحس شیرین یاد آوری آن روز ها را بر خاطر پدر ومادرشان تداعی می کند. در روزگاری نه چندان دور عشایر وروستاییان خود تولید کنندگان اکثر مایحتاج زندگی خود بودند و وبه جرئت

کد خبر : 1050
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۹:۱۳

Picture 13991

به گزارش ولات نیوز :شاید بسیاری از جوانان امروزی حتی اسمش را هم نشنیده باشند،اما یاد وخاطره این آیین کهن هنوز هم لبخند وحس شیرین یاد آوری آن روز ها را بر خاطر پدر ومادرشان تداعی می کند.

در روزگاری نه چندان دور عشایر وروستاییان خود تولید کنندگان اکثر مایحتاج زندگی خود بودند و وبه جرئت می توان گفت هیچ وابستگی به بازار های شهری نداشتند، اما امروزه شاید خود بزرگترین مصرف کنندگان کالاهای کارخانجاتی هستند.

برای یاد آوری ومرور این رسم ورسومات بنده آزاد یوسفی راد به گشت وگذاری در بخش نوارمرزی  سیلوانا پرداختم ودر روستای زیبای راژان، یافتم خانواده ای را که هنوز پاسدار این گونه  آیین های کهن بودند،و تولید رشته باکیفیت ومحلی را بر تولیدات کارخانجاتی ترجیح می دادند،در این بین  خود شاهد تعاون وهمکاری زن های فامیل بودم که به نوبت هر روز برای یک خانواده ،دست به دست هم این آیین را برگزار می کردند.

برای تولید این رشته ابتدا خمیر آن آماده می شود وسپس با وردنه پهن شده وبا مهارتی خاص برش داده میشود،وسپس آن را در هوای آزاد خشک می کنند،ودر مرحله آخر آن را بوداده میکنند.

از این رشته در غذاهای محلی زیادی استفاده می شود.

رسم ورسومات تاریخی و بومی مان نماد های هویتی ما را شکل می دهند وفراموش کردن آن ها تهدیدی تلخ بر فراموشی هویت وفرهنگ غنی مان است.امیدوارم در گردش سریع زمان هیچ گاه خودمان را گم نکنیم.

انتهای پیام// آزاد یوسفی راد

 

رشته پزان

 

رشته پزان

رشته پزان

کد خبر:۰۰۰۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 159 در انتظار بررسی : 159 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.