آرام حسن‌زاد - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

۶چالش و فرصت برای دولت ها در ۲۰۲۱

سال 2020 در حالی پایان می‌یابد که جهان گرفتار یک بحران اقتصادی بی‌سابقه است. این بیماری همه‌گیر 75 میلیون نفر را آلوده و 1.700 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. با بحران اقتصادی، اقتصاد جهانی بدترین رکود در 75 سال گذشته را تجربه کرده و باعث از دست رفتن درآمد میلیون‌ها نفر شده است. در چنین فضای تاریک، سال جدید چه چیزی به ارمغان می‌آورد؟
کد خبر : 4338
تاریخ انتشار : جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
۶چالش و فرصت برای دولت ها در ۲۰۲۱

در حالی که عدم قطعیت و احتمالات وجود دارند، شش چالش و فرصت احتمالاً در سال آینده چشم گیر باشند:

 

۱٫ بهبودی تدریجی اما ناهموار

 

با استفاده از واکسن کرونا و پشتیبانی عمومی، کشورهای با درآمد بالا از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در مسیر بهبودی قرار می‌گیرند. با این حال، کشورهای متوسط با درآمد متوسط و به ویژه با درآمد کم در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین بهبود با تأخیر را شاهد خواهند بود. سازمان ملل یا چین واکسن کووید۱۹ کافی در اختیار آنها قرار خواهند داد و دولت‌ها حمایت عمومی را افزایش می‌دهند اما بهبود بخش‌های دیگر مانند: گردشگری، مسافرت، مهمان‌نوازی، سرگرمی و فعالیت‌های فشرده کار – بیشتر طول خواهند کشید. چین تنها کشوری بود که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرد و این روند در سال ۲۰۲۱ شتاب بیشتری خواهد گرفت. تجارت بین‌المللی دوباره به فعالیت‌های خود باز می‌گردند، اما زنجیره‌های عرضه‌ی جهانی کاهش می‌یابد و مؤلفه‌های تجاری داخلی و محلی دولت‌ها افزایش خواهند یافت.

 

۲٫ فقر و نابرابری بیشتر در سال ۲۰۲۱

 

سازمان بین‌المللی کار (ILO) تخمین می‌زند که ۵۹۰ میلیون شغل تمام وقت در نیمه گذشته سال ۲۰۲۰ از بین رفته باشد. اقدامات زیادی در زمینه حمایت اجتماعی انجام شده است، اما این اقدامات ناکافی است و فقر در همه کشورها در حال افزایش است. با توجه به اینکه چهل درصد جمعیت جهان (۳٫۳ میلیارد نفر) زیر خط فقر بین‌المللی با درآمد روزانه ۵٫۵ دلار در روز زندگی می‌کنند، بانک جهانی تخمین می‌زند که ۱۵۰ میلیون نفر دیگر تا سال ۲۰۲۱ در فقر شدید سقوط خواهند کرد. با این حال، تاکنون شرکت‌های بزرگ بیشتر از چندین تریلیون دلار از برنامه‌های کمک مالی کووید۱۹ بهره‌مند شده‌اند که منجر به رشد نابرابری‌ها شده و این فقر و نابرابری‌ها منجر به اعتراضات بیشتری در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.

 

۳٫ بهداشت عمومی بیشتر و کاهش ریاضت اقتصادی غیرضروری

 

یک جنبه مثبت همه‌گیری کووید۱۹ این است که جهان به ضروری بودن سیستم‌های بهداشت عمومی پی برده است – پس از یک دهه ریاضت اقتصادی (۲۰۲۰-۲۰۱۰) بیش از حد سنگین، کمبود بودجه و کمبود نیرو وجود دارد. در حالی که هزینه‌های بهداشت عمومی همچنان رو به افزایش است، بسیاری نگران تهدید به کاهش ریاضت اقتصادی جدید هستند. هزینه‌های پیش‌بینی نشده کووید۱۹ باعث ایجاد سطح بی‌سابقه‌ای از بدهی و کسری مالی شده است و دولت‌ها می‌توانند به جای بررسی گزینه‌های افزایش بودجه مانند مالیات بر ثروت، مبارزه با فرار مالیاتی و جریان‌های مالی غیرقانونی، به کاهش ریاضت اقتصادی و اصلاح خدمات عمومی متوسل شوند. دولت‌هایی که ریاضت اقتصادی را در سال ۲۰۲۱ انتخاب می کنند، با توجه به تأثیرات منفی اجتماعی، باید انتظار اعتراض و ناآرامی‌های اجتماعی را داشته باشند.

 

۴٫ جبران اختلال در جهان

 

بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، چند جانبه گرایی، معاهده پاریس و سایر موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، دفاع از حقوق بشر را تمدید خواهد کرد. با توجه به کمبود بودجه، سازمان ملل به کمک به کشورهای نیازمند مالی ادامه خواهد داد. چهار سال ترامپیسم و اخبار جعلی آثار خود را در جهان برجای گذاشته و علی‌رغم تلاش‌های دموکراتیک برای بهبود نظم جهانی، سال ۲۰۲۱ روند معکوس به سمت دولت‌های ملی گرای استبدادی را شاهد نخواهد کرد. بدین منظور، تلاش‌های بیشتری برای مبارزه با قطب سازی شمال-جنوب لازم است اما نابرابری و اطلاعات نادرست جهادگرایی در آفریقا و آسیای جنوبی را افزایش خواهد یافت.

 

۵٫ فرصتی در مورد تغییر اقلیم

 

برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین تا ۱٫۵ درجه در پایان قرن، جهان نیاز به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای دارد. با این حال، قیمت پایین نفت ممکن است سرمایه‌گذاری در منابع انرژی جایگزین را در سال ۲۰۲۱ به تأخیر بیندازد، با این‌حال در میان مدت امکان جایگزینی سوخت‌های فسیلی در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد.

 

۶٫ خطر یک بحران مالی جدید در سال ۲۰۲۱ همچنان بالا خواهد بود .

 

با راکد بودن صنعت و خدمات، سرمایه‌گذاری‌ها به بخش مالی تنظیم نشده انجام می‌شود، جایی که قرار بود سود بیشتری از سوداگری بدست آید. بازارهای سهام بی‌ثبات اما احتمالاً متشنج و بدون ارتباط با اقتصاد واقعی باقی خواهند ماند. با این حال، افزایش ورشکستگی به این معنی است که خطرات بانکی در سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

 

بحث در مورد راه‌های احتمالی برای برون رفت از بحران فعلی در طول سال۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. این یک بحران بی‌سابقه است که هنوز هم می‌تواند چرخش‌های جدیدی داشته باشد. به طور کلی دولت‌ها برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد کشورهای خود ناشی از همه گیری کووید۱۹، دو گزینه پیش‌رو دارند. یکی احیای سیاست‌های نئولیبرالی، افزایش ریاضت اقتصادی و حداقل خدمات عمومی که باعث کاهش رفاه، با محدودیت مالیات بر ثروتمندان می‌شود، که منجر به نابرابری و ناآرامی‌های اجتماعی خواهد شد. راه دیگر یک مسیر دموکراتیک‌تر و مترقی‌تر از نظر اجتماعی است، جایی که سیاست‌های عمومی به شهروندان تحمیل می‌شود، از جمله سیاست‌های اقتصادی و ایجاد شغل عادلانه با حمایت اجتماعی و حذف فرار مالیاتی و جریان‌های مالی غیرقانونی و گرفتن مالیات تدریجی از شهروندان انجام می‌شود، بحران ویروس کرونا می‌تواند به فرصتی تبدیل شود تا جهان در سال ۲۰۲۱ به مکانی بهتر و عادلانه برای همه تبدیل شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.