چرا شمار مرگ و میر ناشی از ویروس‌کرونا در ایتالیا بالاست؟

اوضاع در ایتالیا در سایه شیوع ویروس کرونا همچنان بحرانی است و شمار افرادی که هر روز جان خود را به دلیل بیماری ناشی از این ویروس، کووید-۱۹، از دست می‌دهند در حال افزایش است.
کد خبر : 3747
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
چرا شمار مرگ و میر ناشی از ویروس‌کرونا در ایتالیا بالاست؟

 

پرسش این است چرا پس از گذشت ششمین هفته از قرنطینه در ایتالیا و با وجود اجرایی شدن تمام محدودیت‌ها در این کشور، همچنان تعداد مرگ و میر در سرزمین چکمه تا این اندازه بالاست؟ علاوه بر این، آمریکا که تعداد مبتلایان کرونا در آن بیشتر از ایتالیا است چرا تعداد جان باختگانش کمتر از یک پنجم آمار در ایتالیا است؟

 

کارشناسان می‌گویند این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها احتمالا جمعیت سالخورده بالا در این کشور است. البته نوع تحقیقات و آماری که در این کشور اعلام می‌شود هم بر مسئله تاثیر گذار است.

 

آیا اعداد و آمار تحریف می شود؟

 

دکتر ماسیمو گالی رئیس واحد عفونی بیمارستان ساکو در میلان می‌گوید: «واقعیت این است که تعداد مبتلایان در ایتالیا بسیار بیشتر از آمار رسمی است که اعلام شده است.» این متخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: «ما تنها آمار کسانی را اعلام کرده‌ایم که مورد آزمایش کرونا قرار گرفته‌اند. در حالی که بسیاری دیگر از افراد که به کرونا هم مبتلا شده‌اند هیچ آزمایشی نداده‌اند یا در منزل خود به سر می‌برند و ما از وجود آنها اطلاعی نداریم.»

 

آقای گالی می‌افزاید: «ما در استان لمباردی روزانه از حدود ۵ هزار نفر که مشکوک به کرونا هستند تست می‌گیریم این در حالی است که این عدد بسیار پایین‌تر از حد لازم بود؛ چرا که هزاران نفر در منازل خود در انتظار تشخیص بودند.»

 

رئیس واحد عفونی یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های ایتالیا می‌گوید: «اصلی‌ترین مانع بر سر این موضوع کمبود وسایل و تجهیزات لازم برای نمونه‌برداری و آزمایش از افراد مشکوک به کرونا بوده است.» گالی همچنین با هشدار به دیگر کشورها می‌افزاید: «سیستم بهداشت و مراقبت‌های پزشکی ایتالیا یک نمونه بسیار خوب در جهان ارزیابی می‌شود. این سیستم در شمال و به ویژه در لمباردی پیشرفته‌تر و کامل‌تر نیز هست؛ با این وجود کرونا نشان داد ما نتوانستیم در اندازه لازم در مقابل این خطر ایستادگی کنیم. در نتیجه کشورهای دیگر باید بسیار مراقب باشند و خود را برای مقابله با کووید ۱۹ آماده کنند.»

 

کرونا؛ ویروس سالمندان؟

 

مولفه دیگری که تعداد مرگ و میر را در ایتالیا بالا برده است، شمار زیاد و قابل توجه سالمندان در این کشور است. ایتالیا بعد از ژاپن، بیشترین تعداد افراد مسن و کهنسال جهان را دارد. رئیس انیستیتوی بهداشت و درمان ایتالیا روز جمعه ۲۷ مارس اعلام کرد میانگین سنی کسانی که در ایتالیا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند ۷۸ سال بوده‌است.

 

گفتنی است ۲۳ درصد جمعیت ایتالیا را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که مسن‌ترین جمعیت در اروپا و دومین در جهان (بعد از ژاپن) به شمار می‌رود. سن متوسط در ایتالیا ۴۷.۳ سال است. این در حالی است که این عدد در آمریکا ۳۸.۳ سال است.

 

آقای گالی می‌گوید: «سیستم بهداشت قوی ایتالیا تاکنون توانسته‌ بسیاری از سالمندانی که از قبل با مشکلات پزشکی دیگری رو به رو بودند و به کرونا هم مبتلا شدند، نجات دهد. اما در عین حال نباید از یاد ببریم که وضعیت این افراد بسیار شکننده است و با حمله ویروس کرونا احتمال جان باختن آنها بسیار بالاتر می‌رود.»

 

با این وجود هنوز هم مواردی دیده می‌شوند که امید به بهبودی سالمندانی که با کویید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند را افزایش می‌دهد. آخرین نمونه یک زن ۱۰۲ ساله در گراندونا ایتالیا بود پس از گذراندن بیش از ۲۰ روز در بیمارستانی در شمال شهر جنوا موفق شد سلامت خود را باز یابد و به خانه بازگردد.

 

آبره گوردون استاد اپیدمولوژی دانشگاه میشیگان در این خصوص می‌گوید: «میزان مرگ و میر در اثر بیماری‌های این چنینی طبیعتا تابعی از میانگین سنی آن جامعه است.» گوردون می‌افزاید: «به دلیل تعداد بالای افراد کهنسال در ایتالیا طبیعتا شما انتظار دارید میزان مرگ و میر هم در این کشور به طور متوسط بالاتر باشد و این اتفاقی است که در حال حاظر در ایتالیا رخ داده است.»

 

کریس جانسون اپیدمولوژیست در کالج بهداشتی عمومی دانشگاه تمپل نیز می‌گوید: «به یاد داشته باشید که با افزایش سن احتمال وجود حداقل یک بیماری مانند سرطان یا دیابت در سیستم بدنی افراد افزایش می‌یابد و در نتیجه افراد نسبت به تشدید عواقب ناشی از کووید ۱۹ مستعدتر می‌شوند.»

 

آقای جانسون می‌افزاید: «ابتلای ناگهانی تعداد زیادی از افراد در یک منطقه می‌تواند بر سیستم درمانی آن منطقه هم تاثیر منفی بگذارد و یکی دیگر از مولفه‌های افزایش شدید تعداد جان باختگان در لمباردی ایتالیا می‌تواند این مسئله باشد.

 

آیا ایتالیا غرق می‌شود؟

 

مطالعه مقایسه‌ای میان وضعیت ایتالیا با دیگر کشورها به ویژه در میان همسایگان اروپایی نشان می‌دهد شیوع کرونا در دیگر کشورها با یک بازه زمانی ۱۰ روزه از سرزمین چکمه به دیگر کشورهای اروپایی منتقل شده است. از سوی دیگر کشورهایی که زودتر تدابیر سفت و سخت و محدودیت‌های لازم را در دستور کار خود قرار دادند، بهتر توانستند در مقابل این تراژدی مقاومت کنند.

 

در روزهای گذشته، هتل میکل آنجلو در میلان که یکی از بزرگترین هتل‌های این شهر به شمار می‌رود به اقامتگاه بیماران کرونایی بدل شده است. همچنین محل دائمی یک نمایشگاه در این شهر برای مراقبت و نگهداری از کسانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند اختصاص داده شده است. با این وجود نگرانی‌هایی وجود دارد که شیوع کرونا بار دیگر در ایتالیا شدت گیرد و این بار در منطقه‌ای دیگر از این کشور مانند جنوب گسترش یابد.

 

دکتر گالی می‌گوید ما مانند کسی هستیم که کاملا در دریا غرق شده و تنها نوک بینی او خارج از آب است و از آن طریق نفس می‌کشد. او می‌افزاید: «با این وجود ما همچنان به آینده امیدواریم و امیدواریم شاهد موج جدیدی از شیوع کرونا در کشور و جهان نباشیم.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 11 در انتظار بررسی : 11 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.