مذهب یا قومیت، رنگ و لعاب کدام یک در آذربایجان غربی بیشتر است!؟

  به قلم  آزاد یوسفی راد – مدیر مسئول پایگاه خبری ولات‌نیـــــوز دست کم همگی بر این واقعیت واقف هستیم که نظام سیاسی ایران بر پایه دین و مذهب شکل گرفته است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به عنوان کشوری شناخته می شود که رهبری شیعیان جهان را یدک می کشد و علی

کد خبر : 2643
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵

 

به قلم  آزاد یوسفی راد – مدیر مسئول پایگاه خبری ولات‌نیـــــوز

دست کم همگی بر این واقعیت واقف هستیم که نظام سیاسی ایران بر پایه دین و مذهب شکل گرفته است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به عنوان کشوری شناخته می شود که رهبری شیعیان جهان را یدک می کشد و علی رغم وجود تعداد کثیری از هموطنان سنّی مذهب تقریبا ۹۹ درصد مدیریت کلان کشور در دست هموطنان شیعه مذهب است.

 

 به کارگیری نخبگان اهل سنت فارغ از قومیت( کُرد، بلوچ، ترکمن، عرب، فارس و…) در بدنه نظام و دولت از جمله مطالبات تاریخی جامعه اهل سنت بوده که علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر این خواسته به حق هنوز تغییر قابل محسوسی در این حوزه دیده نشده است.

 

مطلب را به درازا نکشانم، آذربایجان غربی خود تافته جدا بافته ای است، در اینجا تقدم مذهب بر قومیت یا قومیت بر مذهب به منافع عده ای خاص که لابی قدرت را دست دارند بستگی دارد، گهگاهی هم مذهب بودن در الویت اول است و گهگاهی فارغ از هر مذهبی هم قومیت بودن اصل است، البته ناگفته نماند در این بین بازی‌گردان این میدان همواره در انتخاب الویت ها دقیق و حساب شده عمل کرده اند و تا کنون برنده بازی بوده اند!

 

 تغییر و تحولات مدیریت کلان استان همیشه صحنه نبرد بین اصولگرایان و اصلاح طلبان در این استان بوده است البته این نبرد زمانی مفهموم دارد تا زمانی که پای جریان سومی به این بازی باز نشود.

 

بعد از پیروزی مجدد دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، زمزمه هایی از تغییر قربانعلی سعادت استاندار فعلی آذربایجان غربی شنیده می شد او که لقب شیخ وشیوخ استانداران را به یدک می کشد متولد روستای قره باغ ازتوابع شهرستان ارومیه است.

 اگر فضای رسانه ای استان را رصد کنید بار ها به هشتک فریدن همتی برخواهید خورد، وی متولد  ایلام است و سمت های استانداری قزوین در دولت یازدهم، نمایندگی مردم ایلام در مجلس هفتم ومدیرکل صدا وسیمای آذربایجان غربی را درکارنامه خود دارد.

 هنوز مشخص نیست آیا او یک گزینه جدی از سوی وزارت کشور برای استانداری آذربایجان غربی است یا خیر اما دست کم فضای خوبی را برای مانور رسانه های استان فراهم کرده است.

 

حرکت منسجم، حساب شده و دست جمعی برخی از رسانه های استان که سعی دارند فارغ از مذهب و اعتقاد فریدون همتی، او را یک کُرد تمام عیار نشان دهند دور از انتظار نیست اما اینکه مدیریت او را به عنوان یک مدیر کُردزبان در استانی که چندین شهرستان آن بافت صدرصد کُرد نشین دارند را بسان سم و زهر تلقی کرده و حتی یک قدم فراتر گذاشته و وی را برهم زننده امنیت استان قلمداد کنند شائبه بر انگیز و تفرقه افکنانه است!

صد البته این جریان هدایت شده برانگیختن احساسات قومی را دستاویز رسیدن به اهداف خود خواهد کرد واین احساسات دوطرفه چه از سوی ترک آذری و چه ازسوی کُرد را طوری مدیریت خواهد کرد که آخر سر به بالا دستی ها بفهماند اگر چنین شود فورا چنان خواهد شد، پس بهتر است که هرگز چنین نشود!

ازطرفی دیگر برجسته کردن هشتگ کُرد در کنار نام فریدون همتی توسط این رسانه ها سیاستی است به معنای هشدار برای شکل گرفتن وحدت بین جریانات اصلاح طلب و حتی اصولگرای استان که به نظر می رسد این سیاست جواب داده و این بذر تاریخی باز هم جوانه خواهد زد.

 

هرچند احتمال اینکه فریدون همتی هیچ گاه به عنوان گزینه استانداری آذربایجان غربی مطرح نشود بسیار بیشتر است اما این جو حساب شده رسانه ای به هدف خود خواهد رسید و نظر مساعد تمام جریانات سیاسی اصلاح طلب استان وحتی اصولگرا را بر روی زعامت #سعادت در استانداری آذربایجان غربی تجمیع خواهد کرد.

 به امید روزی که فارغ از قومیت و مذهب ودستاویز قرار دادن این دو به فکر آبادانی وطن مان و سپردن امور به دست کار دان ها باشیم !

 

کدخبر:۰۰۹۱۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.