شهریاری حلقه مفقوده رفع فضای امنیتی استان/یادداشت

به گزارش ولات‌نیـوز؛ یعقوب حسینی کارشناس ارشد علوم سیاسی و از فعالین فرهنگی ارومیه در یادداشتی که به تحریریه ولات نیوز ارسال کرده است به اهمیت عبور از فضای امنیتی استان برای توسعه همه جانبه آن اشاره کرده است. متن یادداشت/نشست خبری استاندار آذربایجان غربی در تاریخ دوازدهم دی ماه روز فجر توسعه استان بود،

کد خبر : 2905
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵

به گزارش ولات‌نیـوز؛ یعقوب حسینی کارشناس ارشد علوم سیاسی و از فعالین فرهنگی ارومیه در یادداشتی که به تحریریه ولات نیوز ارسال کرده است به اهمیت عبور از فضای امنیتی استان برای توسعه همه جانبه آن اشاره کرده است.

متن یادداشت/نشست خبری استاندار آذربایجان غربی در تاریخ دوازدهم دی ماه روز فجر توسعه استان بود، شاید برای اولین بار بود که یک کنفرانس خبری از استانداری از این خطه اتفاق نظر کثیری از گروهها و افراد مختلف را در پی داشته باشد، علی رغم اینکه برخی مواضع متهورانه مطروحه قبلا و از زبان دیگران نوعی پا را از گلیم فراتر گذاشتن و حتی در نظر تنگ نظرانی یاغی گری محسوب می شد اما این بار صراحت در گفتار و جسارت در بازگویی حقایق و واضح بودن خط سیاسی در اظهارات آقای دیپلمات کهنه کار فضای جدیدی را در بین افکار عمومی ایجاد نمود.

پرسش و پاسخ¬های چهار ساعت و نیم این نشست به طور کلی و جوابی که شهریاری به سوالی در باب امنیتی بودن استان داد گویی شمیمی تازه و دلنشین از فضای سیاسی را در دیار رنگین کمان اقوام و ادیان پراکند.

امنیتی بودن یک محل یعنی چه؟ و چه عواملی امنیتی شدن را سبب می شوند؟ پرسش هایی اند که در این یاداشت مجال بحثشان نیست، اما امنیتی بودن پیامدهای منفی زیادی برای یک محل دارد که برایمان غریب نیستند.

مغفول ماندن ظرفیت های گردشگری، صنعتی، فرهنگی و کشاورزی، فرار سرمایه، حساسیت زا شدن بسیاری از خواست ها و مطالبات، میل یافتن بسیاری از طرح های ملی به سمت سایر شهرها و استان ها، بسته بودن فضای دیالوگ و گفت و گو و کار علمی پژوهشی در حوزه علوم انسانی، امنیتی بودن یعنی سیاسی نشدن حوزه های مدیریت سیاسی، امنیتی بودن مقارن است با توسعه نیافتگی انسانی و اجتماعی، وضعیت نامطلوب آموزشی و از طرفی فرار نیروی متخصص به سایر نواحی از تبعات زیان بار امنیتی بودن است، در سنت ماندن و بی بهره شدن از مسیر نیل به مدنیت و توسعه یافتگی همه جانبه و متوازن در پی امنیتی شدن یک محل پدید می آیند.

امنیتی بودن دیار باکری و امینی ها، هیمن و هژارها، دالانپر و تخت سلیمان ها و نگین فیروزه ای را می توان ریشه در سال های خیلی دور تا الان دانست.

موقعیت ژئوپلیتیکی، وجود قومیت و مذهب های گوناگون بسیاری از شهرهای این تکه از میهن ایران زمین سرنوشتی را رقم زده که همگان را درصدد تغییر از وضع موجود به سمت اصلاح و بهبودی واداشته است.

مهم ترین عوامل امنیتی شدن استان مشکلات مرزی که از همسایگی با کشورهای مهمی همچون ترکیه و عراق، از تحرکات گروههای مسلح ضد انقلاب گرفته تا قاچاق کالا، اجناس و مواد مخدر، مسایل مربوط به اقوام و تا حدودی مذاهب می باشند.

حصول آرمان گذر از این موقعیت نیازمند همکاری و همیاری نهادها و افرادی همچون نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نیروهای نظامی، واز دیگر سو نیز سمن ها، موسسات و رسانه ها بعنوان کنش گران مشروع، قانونی و اثرگذار می باشند، لیکن کار اصلی و اساسی بر عهده دولت است.

استاندار بعنوان نماینده دولت، مدیریت استان را برعهده دارد و وظیفه ی آن اجرای سیاست های اتخاذ شده می باشد.

هماهنگی بین نهادها در جهت رفع امنیتی شدن استان، حلقه مفقوده ای است که استانداران بایستی انجام می دادند، به نظر می رسد که این مهم تا حدود زیادی بدلیل ساختار سیاسی و اداری شکل یافته است که کسی شجاعت و یا اراده ی ای برای تغییر آن نداشته است محمدمهدی شهریاری در این چهارماهی که از سکانداریش بر استانداری می گذرد هم اراده برای تغییر و هم شهامت لازم در ایجاد اصلاحات را در رفتارهایش داشته است.

نشست خبری اخیر حساب کار را بدست همگان داد که وی تجربه ی دیپلماتیک و پارلمانی اش را به کار خواهد گرفت، اصلاحات و تغییراتی که به صلاح بداند را اعمال می کند و در این راستا نیز از هیچ تغییری ابایی ندارد.

مدیریت کلان دستگاه اجرای استان در سالیان گذشته نخواسته و یا نتوانسته در مدیریت حوزه های امنیتی ابتکار عمل لازم را داشته باشد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ فضای قومی حاکم بر انتخابات از اتفاقاتی بود که نتوانست آن طور که باید مدیریت شود و در نهایت برآیند این انتخابات نمایندگانی بودند که تا حال نتوانسته اند آن طور که شایسته و بایسته توسعه استان است عمل کنند و حتی در مواردی نیز خود بر ایجاد تنش و فزونی مشکلات افزوده اند، اگر نماینده رهبری در استان نبودند شاید شرایط به گونه ای بدتر از این برای انتخابات شکل می گرفت، عملکرد و اظهارات حجت السلام قریشی در تلطیف نمودن فضا بسیار مهم بود، کارکرد ضعیف دولت در کنترل و مدیریت آن وضعیت قابل تامل است.

امروز که اراده برای فراهم آوردن زمینه تسریع در روند رشد و توسعه و هم چنین گذار از این وضعیت امنیتی، که از جانب آقای شهریاری ایجاد شده است، فرصت بسیار مغتنمی است تا در هماهنگی با امام جمعه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به قرار گرفتن در ریل اصلی مسیر توسعه و پویایی، کاراتر عمل نموده و برای رفع این وضعیت اقداماتی اساسی شکل بگیرد.

گام نهادن استاندار دولت دوازدهم در سامان دادن به حوزه های اقتصادی و صنعتی که امروزه حال روز خوشی ندارند از نظرگاه توسعه، اهمیت خود را دارند لکن پیوست و بهم پیچیدگی همه ی اشکال و حوزه های رشد در این زیست بوم لزوم هماهنگی بین آنها و هم چنین برقراری نشست هایی مشترک را می طلبد. حال که حلقه مفقوده آذربایجان غربی پیدا شده لازم است که برای رفع امنیتی شدن، اراده ای همه جانبه شکل بگیرد.

ابتکار در بنیان نهادن یک جریان نو با ادبیات و کارکردهایی که می تواند برایش اتخاذ شود مهم می نماید، ایجاد نشست های مشترک بین نهادها، بهره گیری از صاحب نظران، برگزاری کنفرانس ها و همایش ها بواسطه ی نهادهای غیردولتی می تواند در ایجاد دغدغه بین همگان تاثیر بسیاری داشته باشد و آنان را صاحب نقشی در این سناریو کند، و لزوم نظارت بر عملکرد توسط مجمعی در تسهیل تسریع آهنگ رشد توسعه اهمیت بسزایی خواهد داشت.

هر چند مرکز جذب سرمایه گذاری استان که متشکل از نمایندگانی تام الاختیار از تمامی ادارات در استانداری شکل گرفته بود لکن نتوانست کارایی لازم را داشته باشد که فعلا نیز با تغییر استاندار معلق شده است، بررسی معضلات و مشکلات آن می تواند بعنوان تجربه ای ناب در اتخاذ برنامه های احتمالی به کار آید.

باور داشتن مبنی بر اینکه پدیده ای امنیتی نیست از رفتارهایی است که در حرکات آقای شهریاری درباره ی استان نمودار می شود و ظاهرا هم تا حال در شکل گیری اذهان عمومی اثراتی مثبت و در نوع خود جالب داشته است که مجموعه این رفتارها در منظومه ی کارهای فرهنگی می گنجد و اهمیت این مقوله را نمایان می سازد مقوله ای که ظاهرا تاکنون غیر از زبان بدن و بازدیدهای سرزده و بجای استاندار در جای دیگری نمودی نداشته است، حرکاتی از این دست در نوع خود ابتکارات جالبی هستند که نیازمند پیوستارهای جدی و ویژه ای در ادامه کار می باشند.

بازدیده سرزده از پیست اسکی خوشاکو دل مردمانی را شاد کرد، امنیت خاطری برای همه ی سیاحان آنجا بوجود آورد و فرانسوی صحبت کردن آقای شهریاری کلاس جدیدی از استان را به نمایش گذاشت، منتهای مراتب پیست اسکی خوشاکو نیازمند سرمایه گذاری مالی می باشد و سرمایه گذار هم در جایی پولش را در جایی سرمایه گذاری می کند که علاوه بر آورده ی اقتصادی، امنیت لازم را داشته باشد و نهادهای دولتی و غیردولتی و مردم را پشتیبان خود ببیند.

زیربناهایی همچون راهها بعنوان دیگر ملزومات سرمایه گذاری در پی یک دیپلماسی و جدیت در کار نمایندگانی همدل و مقامات عالی ورزیده ی استان کسب می شوند دامن زدن به مباحث قومی یعنی امنیتی شدن، یعنی فرار سرمایه، یعنی گسیل شدن طرح های ملی به سمت سایر نواحی و در یک کلام یعنی توسعه نیافتگی و عقب ماندگی.

دقت به این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد که عمده ترین مشکل استان “تهدیدهای ناشی از مرزها می باشد” فلذا تقویت نهادهای مردمی روستایی و عشایری، ایجاد بازارچه های محلی تلاش برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و گردشگری، سبب کاهش و یا قطع قاچاق، کولبری، تنش بین مردم و نهادهای مرزی از طرفی و رشد و پویایی اقتصادی و آموزشی از دیگر سو خواهد داشت و اینگونه می شود که مردم خود بعنوان حافظان مرزها نقشی سازنده تر را ایفا خواهند نمود. درگیری های گاه و بی گاه ناشی از برخی مسایل بین مرزنشینان و نگاهبانان مرزی در هیبت یک مشکل عمده امنیتی نمود پیدا می کند و کل استان را به چالش می کشد. لزوم اصلاح برخورد نگاهبانان مرزی، که نارضایتی زیادی از جانب مرزنشینان را دارند، آموزش و آگاهی بخشی به ساکنان مرزها توسط سازمان های غیردولتی، نسبت به حقوق آن ها و همچنین نسبت به قوانین مرزی و وظایف نیروهای نطامی مرزی، در کاهش تنش ها بسیار کارگر خواهد بود و یک قسمت عظیم مشکل را از دوش استاندار در پروژه رفع امنیتی شدن آذربایجان غربی را برمی دارد.

تغییرات اساسی و به نوعی زیربنایی تر که لازم است ایجاد شود در حوزه ساختار اداری و سیاسی می باشد هر گونه اصلاح در این مجموعه بازخوردهای شدیدی را از ناحیه جریان های رانتیر و بهره مندگان، برای اصلاح کننده در بر خواهد داشت، چیزی که مصلح شهریاری از انجام آن هیچ ابایی ندارد و در نشست خبری با جسارت هر چه تمام از آن دم می زد.

این قسمت از کار اگر انجام بگیرد تقریبا بقیه پروژه رفع امنیتی شدن، راحت تر خواهد شد هر چند که دشواری ها و مصائب غیرقابل پیش بینی را در انجام این ساختارشکنی می توان متصور شد. ایجاد یک کمیته یا مجمع با چینش استاندار می تواند در تسهیل روند رشد توسعه با قدرت هر چه تمام تر شایان توجه باشد، آثار فراوانی همچون ایجاد بستری برای پیاده سازی هر چه بهتر و زودتر سیاست های اتخاذی، همراه نمودن افکار عمومی، ایجاد انگیزه برای حرکت در این مسیر بین همگان، یک دست ساختن مدیریت و منابع استانی مربوطه و فواید بسیار دیگری از آورده این تشکل باشد

کدخبر:۰۰۱۰۱۷

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.