سومین جشنواره ملی گیلاس در پایتخت این میوه بهشتی / کشاورزان اشنویه در انتظار تحقق وعده مسئولین

سومین جشنواره ملی گیلاس اشنویه پنجشنبه ۳۱ خرداد با استقبال پرشور مردم، کشاورزان، هنرمندان و مسئولین در کوچه باغ گیلاس شهر اشنویه برگزار شد. به گزارش ولات نیوز :این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه شروع شد و تا عصر روز جمعه ادامه داشت، هنرنمایی گروه های رقص کُردی از ارومیه و بانه و

کد خبر : 3012
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

سومین جشنواره ملی گیلاس اشنویه پنجشنبه ۳۱ خرداد با استقبال پرشور مردم، کشاورزان، هنرمندان و مسئولین در کوچه باغ گیلاس شهر اشنویه برگزار شد.

به گزارش ولات نیوز :این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه شروع شد و تا عصر روز جمعه ادامه داشت، هنرنمایی گروه های رقص کُردی از ارومیه و بانه و گروه های موسیقی سنتی و اصیل کُردی از یک سو و برپایی نمایشگاه های عرضه گیلاس آن هم نه یک نوع بلکه چندین نوع از این میوه بهشتی با رنگ ها و سایز های متنوع از سوی دیگر فضای بانشاطی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده بود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره نیز با حضور حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری، نمایندگان مردم تهران، شیراز، خراسان جنوبی و نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، معاونین استاندار و برخی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

*دست دلالان باید از بازار گیلاس اشنویه کوتاه شود

معاون پارلمانی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: دلال‌ها گیلاس ۸ هزار تومانی اشنویه را به قیمت ۳۵ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسانند، باید سعی شود که دست دلالان از بازار گیلاس اشنویه کوتاه شود.

حسینعلی امیری تاکید کرد: برگزاری باشکوه جشنواره گیلاس اشنویه می‌تواند زمینه را برای شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین ورود سرمایه‌گذار به این شهرستان را فراهم کند.

او ادامه داد: برگزاری جشنواره گیلاس می‌تواند زمینه را برای معرفی تاریخ و فرهنگ غنی این شهرستان برای مسافران و گردشگران فراهم کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: سومین دوره جشنواره سراسری گیلاس با ابتکار و نظم خوبی برگزار شده و بدون تردید این جشنواره نیازمند برگزاری با شکوه تر در دوره‌های بعدی است.

وی با اشاره به ایثار مردم اشنویه در طول ۴۰ سال گذشته، تاکید کرد: مردم انقلابی اشنویه در طول چهل سال با پشتیبانی از انقلاب، عشق و علاقه خود را نسبت به اسلام و انقلاب نشان داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عهد شکنی ترامپ در برجام یک تخلف بین‌المللی بوده و رژیم صهیونیستی در این بد‌عهدی دست داشته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: وحدت و همدلی مردم و دولت، دشمنان نظام را مایوس کرده و زمینه را برای عبور از تحریم‌ها فراهم می‌کند.

وی با انتقاد از فعالیت سودجویان در بخش کشاورزی، عنوان کرد: دلال‌ها و واسطه‌ها گیلاس ۸ هزار تومانی اشنویه را به قیمت ۳۵ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسانند که بدون تردید باید دست دلالان از بازار گیلاس اشنویه قطع شود

*تصویب منطقه ویژه اقتصادی شهرستان اشنویه

اسعد خضری فرماندار اشنویه در سومین جشنواره سراسری گیلاس گفت: سیمای اشنویه، کشاورزی است و در بخش کشاورزی و باغداری تلاش‌های خوبی در شهرستان صورت گرفته و غیر از گیلاس، سیب اشنویه نیز در کشور دارای برند است.

وی با اشاره به سیمای شهرستان افزود: اشنویه با ۴۷ هزار نفر جمعیت و ۱۲۰ هزار هکتار مساحت نزدیکترین شهر به مرکز استان و با دو کشور ترکیه و عراق هم مرز است.

وی تصریح کرد: در انتظار تصویب هیئت دولت مبنی بر تبدیل شهرستان به منطقه ویژه اقتصادی در ۳۰ کیلومتری مرز تمرچین هستیم.

خضری در ادامه ابراز امیدواری کرد و برگزاری چنین جشنواره هایی را در زمینه جذب سرمایه گذار و گردشگر در شهرستان اشنویه را مهم دانست.

*اشنویه از مهم‌ترین تولیدکنندگان اصلی گیلاس در کشور محسوب می‌شود

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان آذربایجان غربی در سومین جشنواره گیلاس اشنویه: شش و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث تولید محصولات کشاورزی در سراسر کشور رتبه‌های اول، دوم و سوم از آن استان آذربایجان غربی است و اولین تولیدکننده چغندر قند در کشور با ۲ میلیون تن، استان آذربایجان غربی است یعنی در حدود یک سوم تولید کشور را بر عهده دارد.

او اضافه کرد: محصول سیب هم یک‌سوم ظرفیت کشور با تولید یک میلیون و ۲۰۰ تن را از آن خود کرده است و سایر محصولات مانند تولیدات باغی یعنی یک پنجم مساحت باغی کشور در استان آذربایجان غربی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در ادامه عنوان کرد: اشنویه به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی گیلاس در کشور محسوب می‌شود که با مساحت ۴۰۰ هکتار و یک هزار و ۲۰۰ تن انواع گیلاس در شهرستان اشنویه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: زم

ینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان وجود دارد که بر اساس سیاست‌های استانداری، معاونین وی و سایر مدیران استانی کارهای خوبی انجام خواهد گرفت.

*پیشرفت کسب‌و کار استان هدف اول مجموعه اقتصادی استانداری

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی در سومین جشنواره گیلاس اشنویه گفت: شهر اشنویه از نظر ویژگی‌های طبیعی بی‌نظیر و دارای فرصت‌های ارزشمند در حوزه توریسم، اکوتوریسم و ویژگی‌های طبیعی و مردمان سخت‌کوش و خوش فکر و شهری که به درازای تاریخ عظمت خود را داشته و دارد.

وی در ادامه گفت: بنده به عنوان متولی اقتصادی استان از طرف مجموعه مدیران اقتصادی استان اعلام میکنم ما به همراه مدیران اقتصادی برای پیشرفت فضای کسب و کار استان تلاش میکنیم

رضا حسینی تصریح کرد: تمام فعالیت مدیران اقتصادی استان بر این است که جذب سرمایه‌گذار برای تمام نقاط استان صورت گیرد و برنامه‌ها طوری تنظیم خواهد شد که برای هیچ سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای مشکلی صورت نگیرد.

*اختصاص بودجه ۲۳۰ میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های توریستی آذربایجان غربی

حسین تاجیک، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی گفت: ما در شرایط سخت اقتصادی و فشارهای خارجی قرار داریم و به رغم همه سختی‌ها تمام اقوام ایران تصمیم گرفتند با تلاش روزافزون بار دیگر دشمن را مایوس کند و در این تنگنا بیرون آیند

او اضافه کرد: گردشگری به عنوان یک صنعت و یک فرصت مناسب می‌تواند کمک کند که در این مراحل سخت اقتصادی با آسیب کمتری عبور کنیم

حسین تاجیک در رابطه با اینکه استان آذربایجان غربی فرصت‌های بسیار خوبی دارد گفت: در حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قریب به هزار و ۲۰۰ مورد فرهنگی و میراثی ثبت شده در این استان وجود دارد و تا کنون ۷۵ منطقه نمونه گردشگری شناخته و ثبت شده است.

معاون امور مجلس و سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی خبر داد: برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری و توریستی استان آذربایجان غربی بودجه‌ای با مبلغ ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و از کل مبلغ این بودجه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان برای توسعه گردشگری شهرستان اشنویه در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: در کل منطقه آذربایجان غربی ۲۵ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری وجود دارد که در حال حاضر برای اجرای آن ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده استگ

حسین تاجیک در آخر عنوان کرد: برای طرح تله‌کابین ارومیه هم با مدیران استانی صحبت‌هایی شده که در جهت تسریع اجرای این طرح باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

*امنیت ایران محصول شجاعت ایرانی‌ترین قوم ایران است

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه در مجلس شورای اسلامی که بادعوت عبدالکریم حسین زاده به این جشنواره آمده بود گفت: اتحاد و وحدت ادیان و اقوام آذربایجان‌غربی موجب امنیت مرز‌های آذربایجان‌غربی شده است.

وی ادامه داد: باید ایرانی‌ترین قوم کشور را تکریم کنیم . وقتی به سرحدات تاریخ ایران می‌پردازیم متوجه می‌شویم که امنیت ایران محصول شجاعت، پایمردی و غیرت ایرانی ترین قوم ایران یعنی قوم کُرد است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: استان آذربایجان غربی علی‌الخصوص شهرستان اشنویه به دو دلیل نباید محروم بماند:
اول اینکه به دلیل دارابودن سرمایه انسانی مانند کسانی که می‌توانند در تمام مسائل کشور باعث پیشرفت شوند
دوم اینکه به دلیل آب وهوای طبیعی که خداوند به این خطه مرزی ارزانی داشته است.

وی اضافه کرد: همجواری و همسایگی شهرستان اشنویه با دو کشور عراق و ترکیه فرصت طلایی ایجاد کرده است تا تولیدات مردم بر زمین نماند و بتواند صادر شود مشروط به اینکه این منطقه به خوبی معرفی شود

*هویت فرهنگی ما باید در راستای تعالی هویت ملی باشد

عبدالکریم حسین زاده

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم اشنویه و نقده در مجلس شورای اسلامی: شهریاری به استان ما آمد، پاکدستی، شرافت و مبارزه با رانت را در پیش روی خودش قرار داد.

وی افزود: بر اساس اینکه استان آذربایجان غربی یک استان چندفرهنگی است و یکی از پروژه‌های اساسی که همواره دغدغه‌مند آن بودم و نه بر حرف بلکه بر عمل ایجاد شود پروژه‌ی مدارا و انسانیت اقوام و فرهنگ‌ها و مذاهب در این استان در قبال هم بوده است.

حسین‌زاده تاکید کرد: تمام ایرانی‌ها اعم از کرد، لر، آذری، ترکمن، بلوچ، عرب، شیعه و سنی با هم برابر و برادر بوده‌اند و به جد باید در مقابل ابزار فاشیم و قومیت‌گرایی در این استان گرفته شود.

وی در ادامه گفت: تمام مسئولین و شهروندان ما باید خوشه‌های امید را بکارند نه خوشه‌های یاس و نامیدی را و در همین راستا در بین ما کسانی چه آگاهانه چه ناآگاهانه کاسبی قومی می‌کنند و مردم را به جان هم می‌اندازند تا اینکه پروژه‌های سخیف و غیرانسانی خود را پیش ببرند.

نماینده مردم اشنویه و نقده عنوان کرد: تمام مردم این استان باید با چنین جریاناتی که ما را در مقابل هم قرار می‌دهد مقابله کنند و همه باید این کشور را سرزمین خود بدانند و نباید شرایطی پیش آید که مردم در سرزمین خود احساس غریبگی کنند و فکر کنند که در تبعیض هستند.

وی اضافه کرد: باید شرایطی در این کشور مهیا باشد که همه خود را شهروند بدانند و باید سعی شود که با لنزهای کردی، آذری، شیعه، سنی، آشوری و زرتشتی همدیگر را نبینیم، وجود این تنوع فرهنگی زیبا و ارزش گذار است

او تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند هویت خود را منکر شود اما این هویت فرهنگی ما بایستی در مسیر تعالی و توسعه هویت ملی و انسجام سرزمینی ما باشد.

وی در ادامه گفت: هر کسی فکر کند که راه اثبات وی در راستای حذف قومیت و حذف مذاهب دیگر است قطعا خود را از چرخه هستی حذف کرده است، در کشور ما مسیر تایید هر فرهنگی در مسیر تایید فرهنگ‌های دیگر و زندگی مسالمت آمیز با فرهنگ‌های دیگر است و اساس ایرانیت مانند چتری باشد که همه در زیر آن قرار بگیریم.

حسین‌زاده در آخر گفت: از طبیعت، از شکوفه‌های گیلاس ، از ذات انسانی خاک بیاموزیم که باید باهم خوب باشیم و به بهترین شیوه در کنار هم زندگی کنیم.

آنچه که در آخر می بایست به آن اشاره کرد درد اصلی کشاورزان این دیار است؛ بسیاری از آنان در گفتگو با ما از ورود دلالان به بازار خرید وفروش گیلاس ناراضی و مایوس بودند، آنها در سایه غفلت مسئولین از فروش محصولات بهشتی شان به کمترین قیمت گلایه داشتند و خواهان حل این معضل تاریخی در صنعت کشاورزی و باغداری بودند.
چندتن از آنان میگفتند اگر همین سخنانی که مسئولین در این جشنواره ایراد نمودند در عمل اجرا شود معضل بیکاری و تبعات اجتماعی آن از چهره زیبای اشنویه رخت خواهند بست!

باید منتظر ماند و دید که آیا سخنان امیدآفرین مسئولین در این جشنواره جامه عمل به خود خواهد پوشید یا چون روند جاری سخنان پشت تریبونی به بادفراموشی سپرده خواهند شد!

انتهای پیام:// حکیم بصیرت

ارومیه گووند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 10 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.