حکیم بصیرت - ولات نیوز

زیان مضاعف باغداران سیب؛ فقدان بازار صادرات یا انتظار افزایش قیمت

در صنعت سیب نیز مانند بازار بورس، سال ۹۹ با رؤیاهای کاذبی شکل گرفت و بازارهای مختلف اقتصادی و مالی در کشور به سمت ورشکستگی حرکت کردند تا در نهایت سال ۱۴۰۰ نیز با همان منوال پا بر گلوی بسیاری از صاحبان سرمایه و مردم گذاشت تا زیان آنها بیش از پیش تکمیل‌ شود.
کد خبر : 4445
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
زیان مضاعف باغداران سیب؛ فقدان بازار صادرات یا انتظار افزایش قیمت

در صنعت سیب نیز مانند بازار بورس، سال ۹۹ با رؤیاهای کاذبی شکل گرفت و بازارهای مختلف اقتصادی و مالی در کشور به سمت ورشکستگی حرکت کردند تا در نهایت سال ۱۴۰۰ نیز با همان منوال پا بر گلوی بسیاری از صاحبان سرمایه و مردم گذاشت تا زیان آنها بیش از پیش تکمیل‌ شود.

 

با توجه به حوزه اقتصادی استان آذربایجان‌غربی و شهری مانند ارومیه که بیشترین درصد وابستگی اقتصادی آن به حوزه کشاورزی است و بازار سیب که اصلی‌ترین بخش را در این حوزه شکل می‌دهد انتظار می‌رود آگاهی‌های عمومی در این خصوص روز به روز افزایش یافته و مسئولین نیز به مطالبات مردمی بیشتر توجه کنند.

 

هرچند بازار تولید سیب در استان آذربایجان‌غربی هرساله به یک میلیون و ۲۰۰هزار تن سیب رسیده و بخش اعظم ۷۰۰ هزار تن سیبی که در اوایل اسفندماه سال قبل در سردخانه‌ها باقی مانده بود با پیگیری‌های مستمر استاندار شهریاری در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد اما گویا بخشی از سیب‌های انبارشده نیز با برخی موانع و البته انتظارات قیمتی تولیدکنندگان و یا واسطه‌ها در سردخانه‌ها دپو شده ماند.

 

در حال حاضر برخی سردخانه‌های استان هنوز مملو از سیب‌هایی است که بدون پشتوانه انبار شده‌اند و موانع سر راه این بازار با توجه به بسیاری از بهانه‌ها و مشکلات با قدرت باقی مانده‌ و به دنبال رکود شدید بازار، امیدی برای کشاورزان باقی نمانده است.

 

یکی از سردخانه‌داران بخش سیلوانا با گلایه شدید از وضعیت موجود گفت‌: فقط در سردخانه تحت مالکیت من حدود ۲۵۰ تن سیب باقی مانده است و اگر مشتری هم وجود داشته باشد که وجود ندارد قیمت سیب با کمترین نرخ خود مابین ۱۵۰۰ تا ۴هزار تومان نوسان دارد.

 

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به صحبت‌ها و رصدهایی که صورت گرفته احتمال اینکه حدود بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تُن سیب هنوز در سردخانه‌ها باقی مانده باشد زیاد است و این حجم از سیب زیان باغداران را دوچندان می‌کند چون علاوه بر کاهش قیمت باتوجه به موانع پیش‌رو، هزینه سردخانه نیز برای آنها دوبرابر می‌شود. البته نرخ سیب امسال نیز بر پایه همین قیمت پایین سردخانه شکل می‌گیرد.

 

ده روز پیش نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفته بود که ۷۵هزار تن سیب در سردخانه‌های استان انبار شده است و شیوع بیماری کرونا، نبود ناوگان یخچالدار و مشکلات ارزی را موجب کندشدن روند صادرات سیب دانسته و سه‌برابرشدن کرایه حمل‌ونقل و کاهش قیمت ارز را نیز در راستای عدم رغبت تجار برای صادرات سیب در این بازه زمانی ذکر کرده بود.

 

رئیس هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز چندروز پیش گفته بود که بیش از نیاز کشور سیب درختی تولید شده و این سیب‌ها به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌های صادراتی و تنظیم بازار نادرست روی دست تولیدکنندگان مانده است.

 

با وجود همه‌ی این موانع و مشکلات، تولیدکنندگان سیب طی روزهای اخیر مجبور شده‌اند که محصول خود را با قیمتی کمتر از ۲هزارتومان به صورت زیردرختی به فروش برسانند.

 

اگر طی روزهای آینده چاره‌ای اندیشیده نشود بدون شک نابودی مابقی سرمایه مردم حتمی است و این موضوع می‌تواند بر بازار سیب سال جاری نیز تاثیر منفی بگذارد.

 

به قلم: حکیم بصیرت – خبرنگار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.