خوب و بد افزایش شناسایی مبتلایان در آذربایجان‌غربی

اگرچه بیماری کرونا به رفتار مردم وابسته است اما افزایش ظرفیت آزمایشگاهی و بیماریابی سرپایی در آذربایجان‌غربی موجب صعودی شدن تعداد مبتلایان شناسایی‌شده در سطح استان شده است؛ افزایش آماری که در نگاه برخی‌ها شاید نگران‌کننده اما از نظر کارشناسان ارزشمند به شمار می‌رود.
کد خبر : 3796
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
خوب و بد افزایش شناسایی مبتلایان در آذربایجان‌غربی

طبق نظر متخصصان امر، نه صعودی بودن آمار بد است و نه نزولی بودن آن خوب؛ در حقیقت هنوز بسیار زود است تا راجع به عملکرد ستادهای استانی در کل کشور صحبت شود اما برخی‌ها با مقایسه وضعیت استان‌های همجوار نسبت به تشویش افکار عمومی اقدام می‌کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هرچه بیشتر با ماهیت این بیماری آشنا شویم، مدیریت آن راحت‌تر است، اظهار داشت: تنفسی بودن این بیماری، شدت انتقال و بیماری‌زایی آن را بیشتر کرده و دلایل کاهش یا افزایش تعداد مبتلایان را باید در رفتار مردم جستجو کرد.

 

دکتر رسول انتظارمهدی، راه اندازی آزمایشگاه دوم و افزایش نمونه‌گیری از افراد سرپایی را دلیل افزایش آمار مبتلایان استان برشمرد و عنوان کرد: از روز ۱۲ فروردین ماه امکانات آزمایشگاهی استان بیشتر شد و نمونه‌گیری از افراد سرپایی را نیز آغاز کردیم؛ پس طبیعی است که تعداد آمار مبتلایان استان افزایش پیدا کند.

 

وی خاطر نشان کرد: این بیماری کاملا به رفتار مردم وابسته است و اگر مردم بحث فاصله‌گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کنند روند نزولی را خواهیم داشت.

 

سیر کرونا در استان صعودی نیست

 

اما معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در ادامه این جلسه اعتقاد داشت که سیر بیماری کرونا در استان صعودی نیست و در تحلیل این مسئله گفت: از یک سو مردم نسبت به این بیماری حساس‌تر شده‌اند و با مشاهده علایم زودتر مراجعه می‌کنند و از سوی دیگر نیز شناسایی سریع و امکانات لازم برای بستری فراهم است؛ به همین دلیل با وجود بالا رفتن آمارها مبتلایان، تعداد فوتی‌های ما کمتر شده است.

 

دکتر ابراهیم حسنی افزود: خوشبختانه تست فعال و بیماریابی استان افزایش یافته است و از همه مهم‌تر ما توانسته‌ایم مرگ و میر بیماری را کنترل کنیم.

 

وی ادامه داد: در روزهای اول شیوع بیماری نگرانی ما این بود که سرعت شیوع بیماری به گونه‌ای باشد که نتوانیم پاسخگوی مردم نیازمند بستری باشیم اما خوشبختانه توانستیم بیماری را در استان کنترل کنیم و اکنون تخت خالی بسیاری نیز در استان وجود دارد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: اکنون ۵۵ روز است که همه توان دولتی و حتی سمن‌های استان پای کار آمده و به خوبی بیماری را مدیریت کرده‌ایم؛ هرچند هنوز نباید خوشبین باشیم و همچنان باید تلاش خود را ادامه دهیم.

 

افزایش تعداد مبتلایان امری منفی نیست

 

دبیر شورای اطلاع‌رسانی آذربایجان‌غربی نیز معتقد است که نفس بیماریابی و افزایش تعداد مبتلایان امری منفی نیست بلکه به دلیل افزایش امکانات آزمایشگاه و بهداشتی و درمانی استان است.

 

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری اظهار داشت: در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز افزایش نمونه‌گیری و بیماریابی را انجام داده‌اند به همین دلیل تعداد مبتلایان آنها رقم بسیار بالایی را نشان می‌دهد.

 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مبارزه با بیماری کرونا و شکست آن و عدم غفلت از اقتصاد و نیازهای اقتصادی دو مسئله مهم کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

تسهیل بیماریابی تعداد مبتلایان را افزایش داده است

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ‌آذربایجان‌غربی نیز در مورد تسهیل بیماریابی گفت: در حال حاضر روند بیماریابی در استان تغییراتی داشته و مراجعه‌کنندگان سرپایی به بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، آیت الله طالقانی و امام رضا (ع) نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

دکتر جواد آقازاده افزود: اگر بخش خصوصی را نیز وارد روند دریافت آزمایش‌ها کنیم، تعداد مثبت‌های ما نسبت به کل آزمایش‌های کرونا پایین خواهند آمد.

وی اضافه کرد: بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان طالقانی، در خصوص بیماری کویید – ۱۹ اغلب مشکل دارند که در این موارد، حساسیت ما نیز برای انجام دقیق تست بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه ما در تکنیک دریافت و پردازش آزمایش بیماران مشکوک به کویید – ۱۹ مشکلی نداریم، بیان کرد: من خودم به موضوع منفی و مثبت کاذب حساسیت دارم و بیشتر موارد را با دقت بسیار زیاد مورد سنجش قرار می‌دهیم تا موارد مثبت و منفی کاذب ایجاد نشود.

 

بر اساس اظهارات مسوولان و متخصصان در استان، روند بیماریابی در ‌آذربایجان‌غربی بسیار مطلوب به نظر می‌رسد و در حقیقت با تداوم این روش‌ها می‌توان زمینه ارائه خدمات درمانی بهتر به بیماران و جداسازی آنان از افراد سالم را به نحو مطلوب‌تری شاهد بود که این امر نیز در کنترل بهتر بیماری اثرگذار است./ایرنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 97 در انتظار بررسی : 97 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.