سپهر سلیمی

جنگل در آتش می‌سوزد چه کاری از ما بر می‌‌آید؟

اگر چه در حوادثی با این گستردگی بیشترین نقش بر عهده دولت و ارگانهای حاکمیتی است اما خوب است شهروندان هم تا حد امکان به وظایف خود آگاه باشند.
کد خبر : 3939
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
جنگل در آتش می‌سوزد چه کاری از ما بر می‌‌آید؟

 

همزمان با آتش‌سوزی جنگل در منطقه خاییز خیلی از مردم پرسیده‌اند ما چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

 

اگر چه در حوادثی با این گستردگی بیشترین نقش بر عهده دولت و ارگانهای حاکمیتی است اما خوب است شهروندان هم تا حد امکان به وظایف خود آگاه باشند.

 

قبل از هر چیزی، اگر تخصص و تجربه لازم را ندارید به هیچ‌وجه به منطقه وارد نشوید. برای ورود به منطقه باید هماهنگی لازم با ارگانهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی مرتبط صورت گیرد.

 

اخبار را اطلاع‌رسانی کنید. متاسفانه مسائل محیط‌زیستی هنوز به یک دغدغه فراگیر تبدیل نشده. با انتشار اخبار دقیق و منصفانه در افرایش حساسیت و آگاهی محیط‌زیستی سهیم شوید.

 

از حالا به فکر آتش‌سوزی‌های بعدی باشیم. از نمایندگان مجلس منطقه‌تان بخواهید به محیط‌زیست توجه کنند. فقط شعار محیط‌زیستی ندهند، عملاً کاری بکنند. تصویب قوانین سختگیرانه در حمایت از منابع طبیعی را در دستور کار بگذارند. برای حق محیط‌زیست و افزایش بودجه محیط‌زیست و منابع طبیعی بجنگند. از مدیران دولتی در هر سطحی درخواست کنید برای کمک به محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کاری بکنند. مطالبه باید حداکثری، هدفمند و با استفاده از همه ابزارهای قانونی باشد.

 

می‌‌دانید طبق گفته مسئولان حدود نود درصد این آتش‌سوزی‌ها تعمدی است؟ می‌دانید بخش قابل توجهی از این آتش‌سوزی‌ها توسط دامدارانی انجام میشه که به دنبال سهم بیشتری از منابع طبیعی و جنگل برای چرای دام خود هستند؟ به‌عبارتی بخشی از این آتش‌سوزی‌ها بخاطر کباب گوسفند و بزی است که در سفره شماست! می‌دانید سالانه چه بخشی از درختان برای تولید ذغال برای استفاده در منقل و قلیان پاکتراشی میشه؟ می‌دانید هر سال چند ده هکتار از جنگل‌ها قربانی آتش باقی‌مانده از گردشگران یا سیگار رها شده در طبیعت می‌شود؟ براستی سهم ما از نابودی جنگل‌ها چیست؟

 

از دیدن حیوانات وحشی سوخته ناراحت هستید؟ می‌دانید هر سال چند هزار عدد از همین حیوانات توسط قاچاقچیان حیات‌وحش از طبیعت جدا می‌شوند؟ سنجاب، لاک‌پشت، انواع پرندگان، خزندگان، پستانداران… هیچ‌کدام از اینها حیوان خانگی نیستند. نخرید، به اطرافیانتان بگویید نخرند، اگر جایی دیدید به سازمان حفاظت محیط‌زیست گزارش کنید.

 

گوش به زنگ باشید تا اگر از طرف سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیستی فراخوانی برای خرید تجهیزات اعلام شد، در صورت تمایل کمک کنید. به‌طور کلی برای کمک موثر به محیط‌زیست، خوب است عضو داوطلب یک سازمان غیردولتی محیط‌زیستی باشید.

 

به قلم: سپهر سلیمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 11 در انتظار بررسی : 11 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.