اولین تئاتر به زبان کردی در شهرستان سلماس با حضور پرشور مردم و مسئولین برگزار شد

خج وسیابند در سلماس خوش درخشیدند    به گزارش ولات نیوز:  تئاتر ” خج وسیابند ” به زبان (کرمانجی) یا به دیگر نام “خجه و سیامند” با نویسندگی و کارگردانی رسول بانگین از چهره های خوش نام فرهنگی ارومیه وبازیگری شبنم یوسفی در نقش (خج) و جفعر پاکنیادر نقش (سیابند) پس از اکران و اجرا

کد خبر : 1806
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۸:۰۹

خج وسیابند در سلماس خوش درخشیدند 

 

به گزارش ولات نیوز:  تئاتر ” خج وسیابند ” به زبان (کرمانجی) یا به دیگر نام “خجه و سیامند” با نویسندگی و کارگردانی رسول بانگین از چهره های خوش نام فرهنگی ارومیه وبازیگری شبنم یوسفی در نقش (خج) و جفعر پاکنیادر نقش (سیابند) پس از اکران و اجرا در جشنواره تئاتر شهر باتمان ترکیه، به مدت هفت روز در ارومیه و با استقبال بی نظیر مردمان این شهرستان برگزار شد.

عصر جمعه ۱۵ مرداد شهرستان سلماس شاهد اجرای اولین تئاتر به زبان کردی در تاریخ خود بود ،حضور خیل عظیم زنان ومردان از هر قشر وسن و سالی در سالن مجتمع فرهنگی وهنری این شهر گویای عشق وعلاقه ی مردمان این شهر به فرهنگ وادب اصیل کردی خویش بود .

لحظاتی قبل از اجرای این تئاتر ، تماشاگران شاهد وورد عالی ترین مقام این شهرستان یه سالن نمایش بودند، مسعود حاجی علی لو فرماندار آذری زبان سلماس در میان تشویق تماشاگران به سخنرانی پرداخت وی با بیان اینکه حضور من در اینجا نشان از تایید برگزاری این تئاتر است خاطر نشان کرد: هرملتی باید به تاریخ وفرهنگ و زبان خود افتخار کند وآن را زنده نگه دارد
فرماندار سلماس در ادامه افزود : من به اینجا آمدم تا به همه بگویم اینجا پان ترکیسم و پان کردیسم وجود ندارد ، من آمدم تا بگویم مردم کرد این شهرستان حق دارند تئاتر کردی داشته باشند .

سخنان فرماندار که با موج تشویق های پی در پی حاضران سالن همراه بود با آخرین جمله وی مبنی بر اینکه :(( افتخار ما این است که مردم کرد ما اینجا در این جا تئاتر کردی داشته باشند ))پایان یافت .

رسول بانگین نویسنده و کارگردان این تئاتر فلکلور کردی در گفتگو با ولات نیوز  گفت:
داستان خج وسیابند برگرفته از همان داستان مشهور (خجه و سیامند) دو عاشق است که سالیانی قبل تر در نقطه ای از کردستان زندگی می کرده اند و گرفتار همان عشق نافرجامی می شوند که برای طالب عاشق و معشوق های ما اتفاق افتاده است .

بانگین نویسنده وکارگردان بسیاری از تئاتر ها وفیلم های کوتاه با اشاره به استقبال بسیار مطلوب مردم از این تئاتر در شهر هایی که اجرا شده است، تصریح کرد : استقبال مردم از تئاتر های فلکلور یعنی تئاتر هایی که آینه ای بر طبیعت وجودی آن هاست چه در زبان کردی و چه در سایر زبان ها همواره مطلوب بوده است .

وی در ادامه گفت : حضور مردم در نمایش ما صرفا برای دیدن یک تئاتر نبوده است و قطعا مردم در دیدن این دست از تئاتر های فلکلور کردی به دنبال گمشده هایی هستند که ما سعی می کنیم در دراز مدت آن ها را بیابند و از ماهیت وجودی خودشان لذت وافرتری را ببرند .

در پایان این نمایش از سوی مسئولین شهرستان سلماس از دست اندر کاران این تئاتر تقدیر شد .

 

انتهای پیام ؛ آزاد یوسفی راد

کد خبر:۰۰۷۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 10 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.