از گرسنگی ۳۰ روزه تا مقاومت در مقابل سرطان؛ نتایج جدیدترین تحقیق علمی پیرامون روزه داری

یافته جدید: یک پژوهش با استفاده از رویکرد پروتئومیکس نشان داده که روزه‌داری از صبح تا غروب به مدت ۳۰ روز پیاپی موجب ایجاد یک وضعیت ضد سرطان در بدن فرد روزه‌دار می‌شود.
کد خبر : 3894
تاریخ انتشار : جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۶:۵۲
از گرسنگی ۳۰ روزه تا مقاومت در مقابل سرطان؛ نتایج جدیدترین تحقیق علمی پیرامون روزه داری

 

روزه گرفتن از طلوع تا غروب آفتاب به مدت ۳۰ روز متوالی، موجب ایجاد الگوی پروتئینی ضدسرطانی و افزایش پروتئین‌های کلیدی دخیل در سوخت و ساز قند و چربی، ساعت زیستی، پروتئین‌های ترمیم کننده DNA، دستگاه ایمنی و نیز سبب تقویت عملکرد شناختی در افراد سالم می‌شود.

 

محققان به تازگی نشان دادند که تغذیه «محدود به زمان» می تواند بی‌نظمی ریتم شبانه‌روزی را جبران کند و باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به سرطان شود.

 

در این مطالعه، ۱۴ فرد کاملا سالم و با میانگین سنی ۳۲ سال به مدت ۳۰ روز متوالی، در حدودا ۱۴ ساعت از طلوع تا غروب خورشید، از هرگونه #خوردن و #آشامیدن امتناع کردند و در ساعات تاریکی، رژیم غذایی معمول خود را بدون در نظر گرفتن میزان کالری دنبال کردند. نمونه های سرم این افراد در سه بازه ی زمانی قبل از شروع دوره ی ۳۰ روزه، روز ۲۸ الی ۳۰ و نهایتا یک هفته بعد از پایان ۳۰ روز تهیه شد. آنالیز و مقایسه ی نمونه های به دست آمده از این افراد نشان داد که میزان پروتئین های تنظیمی متابولیسم قند و چربی، پروتئین‌های درگیر در ترمیم DNA و بازآرایی اسکلت سلولی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کنند. همچنین پروتئین‌های دخیل در دستگاه ایمنی و فرآیندهای شناختی مغز، بیان بالاتری داشتند. بیشتر شدن این فاکتور ها در بدن، مقاومت و حفاظت در برابر سرطان، اختلالات متابولیکی، بیماری آلزایمر و بسیاری از اختلالات اعصاب را افزایش می دهد. همچنین یکی از پروتئین های سرکوبگر تومور به نام LATS1 در نمونه‌های بعد از ۳۰ روز نسبت به نمونه اولیه، ۹ برابر افزایش بیان داشت که حاکی از تاثیر بسیار بالای این نوع روزه‌داری در مقابله با تومورزایی است.

 

به علاوه، پروتئین هایی که در انواع مختلف سرطان ها غلظت بالایی دارند و موجب متاستاز می شوند، در پایان و نیز یک هفته بعد از روزه داری به مدت ۳۰ روز، کاهش چشمگیری داشتند. برای مثال، B4GALT1 که در بسیاری از سرطان ها مانند سرطان ریه، سینه و کارسینومای کبدی با غلظت بالایی گزارش شده است، در سرم پس از روزه داری نسبت به سرم قبل از شروع دوره ی ۳۰ روزه، کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

بنابراین می توان گفت روزه داری به مدت ۳۰ روز پی در پی از طلوع تا غروب خورشید، عامل پیشگیری از بسیاری از اختلالات مانند چاقی و دیابت، مشکلات سیستم ایمنی و التهاب است و سلامت ذهنی و جلوگیری از سرطان را به دنبال دارد. تحقیقات طولانی‌تر و گسترده تری از لحاظ تعداد نمونه ها لازم است تا نتایج روزه داری دقیق تر بررسی شود.

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1874391920300130#

 

پی‌نوشت (ایده): جالب خواهد بود که نرخ رویداد سرطان‌های مختلف در مسلمانانی که «پایبند به روزه‌داری» هستند، بررسی شود.

 

تهیه مطلب: افسانه یزدانی، دانشجوی کارشناسی ارشد، پژوهشگاه رویان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 30 در انتظار بررسی : 30 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.