حکیم بصیرت - ولات نیوز

آفرود سواری بدون مجوز در منطقه گردشگری سیلوانای ارومیه؛ تهدیدی برای طبیعت و اکوسیستم جانوری آن!

گردشگری مانند یك چاقوی برنده اگر قانونمند نباشد خسارات جبران‎ناپذیری را به عرصه‌های طبیعی اعم از تالاب‌ها، دامنه‌ها و جاذبه‌های طبیعی آن وارد می‎كند. 
کد خبر : 4000
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
آفرود سواری بدون مجوز در منطقه گردشگری سیلوانای ارومیه؛ تهدیدی برای طبیعت و اکوسیستم جانوری آن!

 

حضرات مسئولین محلی، بخشدار و سایر نهادهای متولی روی سخنم با شماست؛ ماشین‌های “آفرود” با چه مجوزی هر هفته باید تمام قوانین گردشگری و محلی و بخش زیادی از حقوق دامپروران را در دامنه‌های #دالانپر و #بوز_سینا زیر پا بگذارند و با خیالی آسوده برای تفریحات ماجراجویانه خود بدون تعیین خط مشی و چارچوبی مشخص در محیط بکر این منطقه جولان دهند و علاوه بر آزار و اذیت دامپروران، گونه‌های گیاهی و حتی یک سری حیوانات را باتوجه به عدم آشنایی درست با منطقه و انتخاب مسیرهای اشتباه زیر چرخ‌های خود له کنند!

 

در منطقه سیلوانا هیچگونه دفتر خدماتی گردشگری وجود ندارد که در بدو ورود این افراد از ورودشان جلوگیری کنند یا راهنمای گردشگری با آن‌ها همراه شود و بخشداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اداره منابع طبیعی، اداره امور عشایر و اداره محیط زیست نیز تاکنون هیچ اقدام یا واکنشی نسبت به این موضوع نداشته‌اند و نتیجه آن حضور حداقل ۱۵۰ ماشین در همین لحظات امشب در طبیعت بکر کوهستان دالانپر که اسباب نگارش این نوشتار را فراهم کرده است!

 

طبیعت گردی مسئولانه با ورود طبیعت گردان به عرصه‌های طبیعی باید طوری ساماندهی شود که آسیبی به عرصه‌های طبیعی وارد نشود.

 

اگر چه گردشگری، توسعه و آبادانی جوامع محلی را به همراه دارد اما این نکته را هم نمی‎توان نادیده گرفت که گردشگری مانند یک چاقوی برنده اگر قانونمند نباشد خسارات جبران‎ناپذیری را به عرصه‌های طبیعی اعم از تالاب‌ها، دامنه‌ها و جاذبه‌های طبیعی آن وارد می‎کند.

 

نبود کمیته و کارگروهی برای ساماندهی فعالیت‌های آفرود در مناطق بکر و محیط زیست این منطقه برای حوزه گردشگری یک ضعف محسوب می‌شود و به طور قطع باید کمیته یا دفتر خدماتی گردشگری متشکل از دستگاه‌های متولی و مرتبط از جمله استانداری، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و محیط زیست با تعیین مکان‌ها و مسیرهای مشخص برای آفرودها می‌تواند در کاهش آسیب‌های زیست محیطی تاثیرگذار باشد.

 

l در صورتی که ورود تورهای گردشگری به مناطق و زیستگاه‌های بکر، غیراستاندارد باشد علاوه ‎بر تخریب و آلودگی، انباشت زباله و… به محیط اجتماعی ‎فرهنگی آن منطقه آسیب می‎زند، از طرفی لازمه گردشگری پایدار علاوه ‎بر بحث محیط‎زیستی باید طوری باشد که به فرهنگ میزبان آسیب نزند و اقتصاد آن اقتصاد خرد محلی باشد و گردش مالی آن در همان منطقه اتفاق بیفتد که تاکنون نیز چنین موضوعی رخ نداده است.

 

سخن آخر آنکه ورود تورهای گردشگری با این شیوه نه تنها هیچ کمکی به توسعه منطقه نخواهد کرد بلکه با یک سری اعمال بی‌منطق خود باعث نابودی زیستگاه‌ بکر این منطقه نیز می‌شوند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 65 در انتظار بررسی : 65 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.