عثمان عباسی

نماینده جوان؛ جغرافیای گسترده و مطالبات انباشته

نمایندگان سردشت و پیرانشهر گاها وارد فاز این تعصب کور شده و میزان تلاش خود را برای هر شهرستان بر اساس میزان آرای اکتسابی شان از آن شهرستان اولویت دهی نموده اند و ذهنیت رقابت های انتخاباتی را بعد از نماینده شدن هم از خود دور ننمودند
کد خبر : 4259
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۰۲
نماینده جوان؛ جغرافیای گسترده و مطالبات انباشته

 

به قلم عثمان عباسی- فعال مدنی و اجتماعی سردشت

شهرستان سردشت مشتمل بر چهارشهر(سردشت، ربط، نلاس و میرآباد، ۲ بخش مرکزی و وزینه، ۶دهستان و ۲۶۳ روستای دارای سکنه) و از لحاظ جمعیت طبق سرشماری سال۱۳۹۵ دارای رتبه نهم استان می باشد.شهرستان پیرانشهرهم شامل دو شهر(پیرانشهر و گردکشانه، ۸ دهستان دو بخش و ۱۴۷ روستا)می باشد.این دو شهرستان از جمله شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی و دارای حوزه انتخابیه مشترک می باشند.

از مجموع یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هرکدام از این شهرستان های به طور مساوی ۵ بار نماینده بومی از شهرستان خود داشتند با احتساب اینکه مرحوم حاج محمد کریمیان از شهرستان سردشت سه دوره و محمد علی پرتوی اصلیت بانه ای نیز دوره هشتم نماینده این حوزه انتخابیه بودند.

در انتخابات مجلس یازدهم (دوره فعلی) مهندس کمال حسین پور به عنوان جوان ترین نامزد و فاقد پیشنه اداری و رسمی توانستند با کسب اکثریت آرا به عنوان نماینده این حوزه به مجلس راه پیدا کنند.

یکی از چالش های جدی این حوزه در دوره های مختلف داشتن ذهنیت تعصب مردم شهرستان های این حوزه نسبت به گزینه بومی نماینده های خود بوده است، تا اندازه ای این ذهنیت هم متأسفانه پر بیراه نبوده است زیرا گاهی نماینده ها هم وارد فاز این تعصب کور شده و میزان تلاش خود را برای هر شهرستان بر اساس میزان آرای اکتسابی شان از آن شهرستان اولویت دهی نموده اند و ذهنیت رقابت های انتخاباتی را بعد از نماینده شدن هم از خود دور ننمودند.

نمونه بارزآن عدم استقبال زیاد شهرستان سردشت از نماینده دو دوره قبل در رأی دهی شان به وضوح سوگیری در موضع گیری و تلاش عملکردی ایشان به نحوی قابل تأمل و مشاهده را به دنبال داشت. در ارزیابی عملکرد نماینده سابق آنچه سال ها ممکن است ذهنیت و روح مردم شهرستان سردشت را به عنوان یادگاری ناخوشایند آزار دهد؛عدم ارتباط گیری مناسب با مردم، عدم اعتماد و ارتباط با دلسوزان و نخبگان، حضورهای کلیشه ای و روتین در شهرستان آن هم با کم ترین حد ممکن، دخالت های نامناسب در انتصاب مدیران خرد و کلان این شهرستان به طوریکه ضعیف ترین مدیران از لحاظ عملکردی در دوران ایشان انتصاب شدند و بی توجهی به وضعیت توسعه ای شهرستان و ده ها مورد دیگر تصویر نامتوازن و ناخوشایندی از نماینده مجلس برای مردم این دیار به ارمغان آورده است.

مطالبات انباشته و پیگیری های بر جا مانده

اگر چه دو شهرستان جدا از اشتراکات در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و… متأسفانه درخیلی از ابعاد توسعه نیافتگی هم دارای وجه های مشترک زیادی هستند. آنچه نگارنده با توجه به شناخت بیشتر مد نظر و تأکیدش است، مسایل حوزه شهرستان مرزی سردشت است.شهرستان سردشت گذشته از مصایب و مشکلات ناشی از دوران جنگ و بمباران های پی در پی به ویژه بمباران شیمیایی، وضعیت توپوگرافی، شرایط آب و هوایی، پیشنیه درگیرهای تاریخی، مرز بودن و فاصله زیاد با مراکز اصلی تصمیم گیری ملی و استانی، از همه مهم تر داشتن نگاه بازارچه ای و تصمیمات دوره ای و موقتی به جای رویکرد زیر ساختی و بلند مدت داشتن به مسایل و مشکلات این شهرستان از طرف برخی مسؤولان تصمیم گیر، نداشتن ثبات مدیریت کلان و انتصاب های چرخشی بین یک عده و طیف خاص دراین شهرستان و چندین مورد دیگر چالش های را در حوزه های مختلف مدیریتی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی، ارتباطی و…را به مراتب بیشتر و مضاعف تر حتی در مقایسه با شهرهای اطراف برای سردشت بوجود آورده است. این سطح از مشکلات، میزان مطالبات را هم فربه تر و انباشته تر نموده و شوربختانه راهکارها و پیگیرها هم بیشتر رویکرد موقتی، مسکن، نمایشی و کلیشه ای و معطوف به قدرت گیری جناحی، شخصی و سلیقه ای بوده است. بنابراین دستاوردها هم اغلب چندان زیر ساختی نبوده اند و ماندگاری قابل توجهی نداشتند.

ضرورت تعادل در انتخاب نوع نگاه رویکردی و محاسبات عملیاتی

اگر چه حدود چهار ماه از شروع فعالیت مجلس گذشته است امّا هنوز نمی توان ارزیابی دقیق و همه جانبه از میزان موفقیت ها و دستاوردهای مهندس حسین پور به عنوان نماینده این دوره حوزه انتخابیه پیرانشهر و سردشت داشت به عبارتی هنوز برای داوری و قضاوت علمی و منصفانه زود است.

نگاهی گذرا به عملکرد چند ماهه نماینده دوره فعلی به نوعی انتخاب رویکرد ارتباط گیری از پایین و چانه زنی از بالا را به نمایش می گذارد.

اگرچه ارتباط گسترده با عموم مردم، دیدار و بازدیدهای میدانی، نطق ها و نامه نگاری ها در سطوح مختلف، واکنش نشان دادن نسبت به قضایا و مسایل حوزه انتخابیه، پیگیرها، کشاندن پای مسؤولان ارشد به منطقه و ارائه گزارش های ادواری رسانه ای از فعالیت ها ممکن است برای مدتی در مقابل بی تفاوت های گذشته تا حدودی چشم گیر به شمار روند امّا چنانچه نگاه استراتژیک، زیرساختی و ماندگار به ویژه همراهی و پشتیبانی تیم خبره، دلسوز، مجرب، متعهد و مردم دار، حمایت مردمی به ویژه همکاری و همفکری نخبگان دلسوز پیوست این تلاش ها نگردد، تجربه نشان داده است روزمره گی، درگیری های اجرایی، فشارهای کاری چند بعدی، کارشکنی ها و سنگ اندازی ها و… این تلاش ها، اقدامات و پیگری های مستمر را بعد از سپری شدن مدتی به ورطه رکود، سستی و سکوت خواهد کشاند.

بنابراین آنچه برای نماینده پرانرژی و جوان فعلی ضرورت دارد انتخاب مسیر متعادل به شیوه ای که هم رعایت انتظارات افکار عمومی،ارتباط های میدانی، پیگیری چالش های روز مره و مطالبات انباشته شده حوزه خود را بنماید هم اینکه درگیری های اجرایی به ویژه حاشیه سازی های و اقدامات پراکنده وی را از چارچوب وظایف کلان تصمیم سازی و تصمیم گیری کشوری دور نسازد.

نظارت مستمر براقدامات اجرایی و پیگیری مطالبات حوزه انتخابیه به ویژه نظارت برانتصاب مدیران واقعاً کارآمد کلیدی و سرنوشت ساز ـ به ویژه تلاش جهت کادر سازی مدیران بومی ـ می تواند تا میزان زیادی ازدغدغه ها، درگیری ها و مشغولیت های اجرایی ایشان بکاهد.اتخاذ چنین رویکردی مستلزم داشتن نگاه استراتژیک، روحیه کلان نگری، آینده نگری،تفکر نوع دوستی و مردمدارانه است. البته ارتقای سطح انتظارات و مطالبات مردمی از نماینده از سطح تبریک و تسلیت های روزمره و کلیشه ای،حضور مستمر در مناسبت ها جمعی عرفی و… تلفن گویا بودن شبانه روزی جهت پیگیری مسایل و منافع شخصی پاره ای از این سطح توقعات به مطالبه منافع اساسی و بنیادی عموم مردم روی دیگر به ثمر نشستن دستاوردهای مورد اشاره خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 14 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.