ماجرای احداث سازه در تفرجگاه بند ارومیه چه بود؟/ تخریب منابع ملی با وجهه قانونی

در روزهای اخیر تصویر احداث یک سازه در تفرجگاه بند آن هم به شکلی عجیب در دل کوه منتشر شد که واکنش بسیاری از مردم و اهالی رسانه را برانگیخت.
کد خبر : 4432
تاریخ انتشار : جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
ماجرای احداث سازه در تفرجگاه بند ارومیه چه بود؟/ تخریب منابع ملی با وجهه قانونی

تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی کشاورزی در مناطق خوش آب و هوا به بهانه تاراج ثروت ملی و طبیعی طی سال‌های اخیر در مناطقی از کشور تبدیل به کسب و کار پرسودی برای برخی از افراد سود جو شده است.

 

شاید زمانی کلمه زمین‌خواری و یا کوه‌خواری به میان می‌آید بی‌وقفه در ذهن بیشتر افراد تصور می‌شود زمین خواری فقط از طریق روش‌های غیرقانونی انجام می‌شود اما بررسی‌هایی در این خصوص ثابت کرده است که این کار به روش‌های ظاهرا قانونی هم در حال انجام است و سالانه ۱۰ هزار هکتار زمین‌خواری و جنگل‌خواری در کشور به طور رسمی انجام می‌شود.

 

در این راستا می‌توان بیان کرد کوه‌هایی که در مناطق خوش آب‌وهوا قرار دارد به دلیل جاذبه‌ها و زبیایی‌های خاصی که دارند طی چندین سال گذشته مورد توجه سرمایه‌گذاران و افراد سود جو برای بهره‌برداری و تخریب این منابع طبیعی زیبا برای ویلاسازی و ایجاد مکان‌های گردشگری قرار گرفته است.

 

آذربایجان‌غربی دارای جایگاه ویژه‌ای از لحاظ منابع طبیعی مطلوب در کشور است و ثروتی است که باید ضمن بهره‌برداری اصولی از آن، برای آیندگان نیز حفظ و حراست شود این استان یکی از مناطق کوهستانی کشور است و توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای دارد و در تمام مسیرهایی که با ترکیه و عراق هم مرز است،کوه‌های مرتفع برف‌گیر از شمال به جنوب کشیده شده است و آب‌های حاصل از ذوب آنها که در دره‌های منطقه به صورت رودخانه‌های متعدد جریان دارد.طبیعت زیبای منطقه باعث شده این منطقه یک استان گردشگری به حساب آید و سالانه تعداد افراد بیشماری جذب زیبایی‌های استان شده و به استان سفر کنند.

 

در این راستا وجود طبیعت زیبا و بکر باعث شده است عده‌ای از افراد به صنعت گردشگری روی آورده و با سرمایه‌گذاری در این مناطق اقدام به ساخت و احداث مکان‌های تفریحی برای جذب گردشگر کند و با این اقدام در برخی مناطق کشور شاهد آن هستیم که بشر دست به تخریب منابع ملی و طبیعی بزند و طی ماه‌های اخیر این عوامل باعث شد بسیاری از رسانه‌ها و اذهان عمومی و دوستداران طبیعت بر مسائل زمین‌خواری و کوه‌خواری زوم کنند و همچنین قوه‌قضاییه بر این مسئله ورود کرده و رییس قوه قضاییه بارها اعلام کرده است باید از تصرف غیرقانونی اراضی، جنگل، مرتع و سرمایه‎‌های ملی پیشگیری شود و سازمان‌جهاد کشاورزی و امور اراضی پیگیر مسئله بود و از تغییر اراضی کشاورزی به طور جد جلوگیری می‌کند.

 

طی روزهای اخیر تصویری از “تفرجگاه بند ارومیه” که در آن احداث سازه‌ای در دل کوه به چشم می‌خورد در فضای مجازی دست به دست شد و این امر رسانه‌ها را برآن داشت که اقدام به مطالبه‌گری کرده و خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه و شفاف‌سازی این موضوع شوند در این راستا خبرنگار فارس برای بررسی و شفاف‌سازی موضوع پیگیر موضوع بوده و با چند تن از مسئولان مربوطه مصاحبه‌ای ترتیب داده است.

 

فرآیند احداث “مجتمع گردشگری و تفریحی غارنمکی ارومیه” قانونی است

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی به خبرنگار فارس در ارومیه، در خصوص احداث “مجتمع گردشگری و تفریحی غار نمکی” در روستای گردشگری” بند ارومیه ” گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده مشخص شد تمام مجوز‌های لازم برای ایجاد مکان گردشگری “غار نمک” از سوی اداره میراث فرهنگی اخذ شده است و کار گروه زیر بنایی وقت نیز مصوبات لازم برای احداث این مکان را تصویب کرده است.

 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار با توجه به اخذ مجوزات لازم و قانونی بودن احداث این مکان در حال حاضر اقدامات لازم برای احداث غار نمکی را آغاز کرده است.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ماهیت این امر گردشگری و ایجاد غار نمکی است بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه گردشگری روستای بند دارای ظرفیت لازم برای جذب گردشگر است این مکان برای احداث غار نمک انتخاب شده است که در بسیاری از کشورها این امر برای توسعه گردشگری انجام می‌شود.

 

رحمانی اذعان کرد: اداره کل راه و شهرسازی اقدام به واگذاری زمین مذبور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی مجوزهای لازم را برای احداث غار نمکی را به سرمایه‌گذار اتخاذ کرده است.

 

وی اذعان کرد: سرمایه‌گذار طرح، استعلامات لازم را از تمام دستگاه‌های اجرایی اخذ و در کارگروه زیربنایی و در شورای توسعه و برنامه ریزی استان تصویب شده است و تمام مراحل قانونی برای سرمایه‌گذاری گردشگری در استان را دریافت کرده است و تمام فرآیند به صورت قانونی و درست انجام شده است..

 

رحمانی بیان کرد: تمام اقدامات و فرآیند احداث غار نمک با توجه به بررسی‌های انجام شده از پرونده‌ها و استعلامات موجود قانونی بوده که مجوزات لازم طی سالیان گذشته انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه این اتفاقات علی رغم میل باطنی بنده و در زمان گذشته رخ داده است و متولی امر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان‌غربی است عنوان کرد: زمین مناسبی برای انجام این فرآیند انتخاب نشده است اما مسوولان وقت بررسی‌های لازم را انجام و با توجه به شرایط موجود اقدام به تصویب مجوزهای لازم را کرده است و در حال حاضر با توجه به مستندات و استعلامات فعالیت در این مکان قانونی را آغاز کرده است و با این شرایط در خصوص رد و دفاع این موضوع کاری نمی‌توان انجام داد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی قول مساعد دادند در صورت اجرایی نشدن طرح در زمان مقرر و طولانی بودن اقدام به برگشت زمین واگذاری و برگرداند زمین به حالت اولیه انجام خواهند داد.

 

صدور مجور “مجتمع گردشگری و تفریحی غارنمکی ارومیه” بعد از اخذ استعلامات دستگاه‌های اجرایی صادر شد

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی به خبرنگار فارس در خصوص صدرو مجوز احداث غار نمک در روستای بند ارومیه گفت: پیش از صدور مجوز اصولی برای سرمایه‌گذاری و گردشگری توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیاز است که فرد متقاضی استعلامات لازم را از دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری، راه‌ و شهرسازی، برق منطقه‌ای، گاز، آب و فاضلاب، محیط زیست، منابع طبیعی، امور اراضی و سایر دستگاه‌های مربوطه اخذ کند.‌

 

وی تصریح کرد:در مورد مجتمع گردشگری و تفریحی غارنمکی ارومیه نیز، مجوز سرمایه‌گذاری آن پس از اخذ استعلامات از دستگاه‌های مذکور و تصویب آن در کارگروه‌های تخصصی ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان صادر و به صورت قانونی شده است.

 

زمین واگذاری” تفرجگاه بند ارومیه” جزو اراضی ملی است

 

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در خصوص زمین واگذاری تفرجگاه بند ارومیه به خبرنگار فارس گفت: طبق بررسی‌های انجام شده توسط بازرسان امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی زمین مزبور داخل محدوده حریم شهری بوده و جزو عرصه ملی است.

 

مهدی سرخوش ادامه داد: این مکان تحت نمایندگی مسکن و شهرسازی است و تمام اختیارات در خصوص واگذاری و صدور مجوز مربوط به اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی می‌باشد.

 

وی تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی اعلام می‌کند این زمین را واگذار و مجوزهای لازم را برای احداث غار نمکی را صادر کرده است.

 

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: عرصه ملی خارج از حریم شهری مربوط به سازمان منابع طبیعی و داخل حریم شهری مربوط به اداره کل راه و شهرسازی می‌باشد که تمام اختیارات لازم در خصوص واگذاری و صدور مجور و رسیدگی به تخلفات احتمالی بر عهده این ارگان‌ها می‌باشد.

 

وی اعلام کرد: امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در صورتی می‌تواند برخورد قانونی داشته باشد که منطقه مربوط به اراضی کشاورزی بوده و اگر تغییر کاربری داده شده اقدام قانونی انجام دهد.

 

خاطرنشان می‌شود طی بررسی‌های انجام شده و بر اساس اسناد و مدارک موجود طبق اعلام مسوولین مربوطه “احداث مجتمع غار نمکی ارومیه” در تفرجگاه بند ارومیه دارای مجوز رسمی و با اطلاع مراجع زیر صلاح بوده است و هیچ گونه تخلفی در این اقدام وجود ندارد و ماهیت احداث این مکان در راستای توسعه گردشگری و جذب گردشگر به این منطقه است اما سوالی که اذهان عمومی را درگیرکرده است این می‌باشدکه چرا باید این مکان برای احداث سازه انتخاب شود؟ که باعث تخریب و تغییر در تپوگرافی منطقه شود در حالی که می‌توانست مکان دیگری که تخریبی در طبیعت ایجاد نکند انتخاب شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.