شیــرزنان ارومیـه ای در مستطیل سبــز

زنان ورزشکار کشورمان این روز ها در رشته های مختلف موفقیت های غرور آفرینی ثبت می کنند و برغم محدودیت ها و موانع موجود در راه فعالیت های ورزشی این قشر از جامعه، همواره شاهد هستیم که آنان با غلبه بر مشکلات و موانع با کسب افتخارات ورزشی در عرصه های ملی و فراتر از

کد خبر : 3524
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۱۸
شیــرزنان ارومیـه ای در مستطیل سبــز

زنان ورزشکار کشورمان این روز ها در رشته های مختلف موفقیت های غرور آفرینی ثبت می کنند و برغم محدودیت ها و موانع موجود در راه فعالیت های ورزشی این قشر از جامعه، همواره شاهد هستیم که آنان با غلبه بر مشکلات و موانع با کسب افتخارات ورزشی در عرصه های ملی و فراتر از آن بین المللی از جمله المپیک، پارالمپیک، رقابت های جهانی و آسیایی به شایستگی، توانمندی های خود را در این عرصه به بهترین شکل ممکن به منصه ظهور رسانده اند.
فوتبال و فوتسال از جمله این عرصه های ورزشی است که این روزها زنان فوتبالیست و فوتسالیست کشور با عملکرد مطلوب و موفقیت ها در عرصه داخلی و خارجی نگاه ها را به سمت خود متوجه کرده‌اند در این بین زنان استان آذربایجان غربی نیز توانسته اند با پرورش بانوان فوتبالیست در دامان خود سهم قابل توجهی را در فوتبال زنان ایران بدست آورد.
هرچند که ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی در شهرستان ارومیه به علت توجه بیش از حد متولیان امر به رشته والیبال نتواسته اند استعداد های ذاتی خود را به خوبی شکوفا کنند اما در گوشه و کنار افراد موفقی به چشم می‌خوردند که علی رغم تمام بی توجهی و کاستی ها در آسمان رشته ورزشی خود می‌درخشند.

دنیا بندار و هدیه‌حسن زاده دوتن از بانوان ورزشکار ارومیه هستند که در رشته فوتبال‌بانوان توانسته اند تمام سد ها و موانع اجتماعی و امکاناتی را پشت سر گذاشته و امروز در این حوزه در سطح ملی حرفی برای گفتن داشته باشند.
هدیه ‌حسن زاده متولد دهم اردیبهشت ماه سال هفتاد و یک در روستای باوان از توابع بخش صومای وبرادوست شهرستان ارومیه است. او در دانشگاه ارومیه در رشته کارشناسی گردشگری فارغ التحصیل شده و هم اکنون بازیکن تیم فوتبال همیاری آذربایجان غربی است. سه بار به اردوی تیم ملی دعوت شده است و در لیگ برتر فوتبال بانوان، عنوان پدیده فصل را نیز کسب کرده است؛ برای آشنایی بیشتر با این فوتبالیست موفق گفت و گویی را با وی ترتیب دادیم.

*خانم حسن زاده از چه سالی فوتبال را شروع کردید؟

– از سال ۹۲ که وارد دانشگاه ارومیه شدم به صورت حرفه ای به فوتبال روی آوردم و به دنبال آن برای انجام تست فوتبال به باشگاه همیاری مراجعه کردم و بلافاصله نیز با توجه به استعدادی که داشتم پذیرفته شدم.

*چگونه در جامعه ای ‌سنتی به سمت فوتبال رفتی؟ خانواده مخالفت نمی‌کرد؟
-از کودکی به فوتبال علاقه زیادی داشتم اما نگاه منفی جامعه به فوتبال بانوان و جَوّ آن زمان که سنگینی آن تا کنون نیز به قوت خود باقی مانده است فوتبال را فقط متعلق به پسران می‌دانست و طبیعتا در کودکی حتی حق فکر کردن به فوتبال بازی کردن را به خودم نمی‌دادم.
با پذیرفته شدن در تیم فوتبال بانوان همیاری آذربایجان غربی، خانواده من هیچ مخالفتی با فوتبال بازی کردن من نداشتند، خوشبختانه خانواده من نگاه بازی به فعالیت و مشارکت زنان در جامعه و فعالیت های فرهنگی و ورزشی دارند. هرچند اوایل کمی نگران فوتبالی شدن من بودند و از سنگینی فعالیت فوتبالی و خطرات جسمی آن ابراز نگرانی می‌کردند.
*نگاه اطرافیان و جامعه به هدیه حسن زاده به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای چطور است؟
– به مرور زمان این نگاه مثبت شد و هم اکنون مرا به عنوان یک الگو یاد‌‌ می‌کنند و حتی اکثرا از من میخواهند تا دختران شان را برای یادگیری فوتبال نزد من بفرستند و دختران جوان نیز اکثرا ازمن سوال می‌کنند که چطور می‌توانند مثل من فوتبالیست شوند که خوشبختانه با توجه به اینکه یک مدرسه فوتبال راه اندازی کرده‌ایم امکان آموزش فوتبال برای علاقه مندان کاملا مهیاست و خودم نیز هم اکنون به عنوان مربی شاگردان خودم را آموزش می‌دهم.

* فوتبالیست شدن درآمد زیادی دارد؟
– سقف قرارداد های یکساله تیم همیاری که در آن بازی میکنم ۲۰ میلیون تومان است و قطعا نمیتوان گفت که همه فوتبالیست ها آدم های ثروتمندی اند، در دنیای فوتبال افراد اندکی هستند که دستمزد های نجومی دریافت می‌کنند.

* پیشنهاد های بهتری از سوی تیم های دیگر نداشتید؟
– پیشنهادات خوبی داشته ام، اما به علت مشکلات خانوادگی و ادامه تحصیل نتواسته ام قبول کنم.

*در چه پستی بازی میکنید؟
-درهمه پست ها بازی میکنم، اما بیشتر در پست هافبک مهاجم بازی می‌کنم.

* در یک بازی در لیگ برتر ۷ گل زدید! چطور می‌شود!
– در بازی رفت که به میزبانی تیم آذرخش تهران برگزار شد شکست خوردیم اما در بازی برگشت که میزبان بودیم توانستم در نیمه اول ۵ گل و در نیمه دوم نیز ۲ گل دیگر به ثمر برسانم، واقعا باور نکردنی بود و رکورد شکنی کردیم و در همان فصل نیز با ۱۸ گل زده به عنوان پدیده فوتبال لیگ برتر بانوان ۹۶-۹۷ معرفی شدم.

*آن روی سکه در فوتبال بانوان که به چشم نمی‌خورد را برایمان تشریح کنید؟
-وقتی تماشاگران را میبینیم واقعا روحیه میگیریم و راندمان بازی مان دوبرابر می‌شود اما متاسفانه تماشاگری نداریم و یا در حد چند نفر دختر خانم هستند، نبود تماشاگر و عدم رسانه ای شدن فوتبال مان در رسانه ملی باعث عدم جذب اسپانسر هم می‌شود.
و نکته دیگر اینکه در ارومیه به دختری توصیه نمیکنم فوتبالیست شود، رشته ای نیست که دختری بتواند با آن پیشرفت کند بلکه حتی پسرفت می‌کند، پول و درآمد آن هم چیزی نیست که بتوان با آن کاری کرد چرا که طوری کم کم پرداخت می‌کنند که عملا نمی‌دانی چطور خرج شد! و مهم تر اینکه تمام وقتت را می‌گیرد و به جز فوتبال نمیتوانی هیچ کار دیگری انجام دهی! شاید کمی در این راه شهرت بدست بیاوری آما آن هم محدود است! آنچه امروز ما را در زمین حفظ می‌کند عشق و علاقه به فوتبال است! اگر کسی میخواد دختر خود را به فوتبال بفرستد حتما به شهری غیر از ارومیه مثلا اصفهان بفرستد.

* مجرد هستید؟ آیا یکی از ملاک های انتخابتان در انتخاب همسر این است که فوتبالی باشد؟
-خیر نامزد کرده ام، اصلا به مردان فوتبالی علاقه‌ای ندارم اما برایم مهم است فوتبال بازی کردن من را درک کند

* آشپزی بلدید؟
-دستپختم تعریف از خود نباشد عالی است و به آشپزی علاقه بسیار شدیدی دارم.

دنیا بندار، پنجم مرداد ماه سال ۶۹ در ارومیه به دنیا آمده است. با مهاجرت خانواده وی به دیزج مرگور از توابع بخش سیلوانای ارومیه او تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان خود را در دیزج ادامه می‌دهد و در رشته کارشناسی تربیت بندی فارغ التحصیل شده است. او سابقه بازی در چند تیم لیگ برتر فوتبال بانوان را در کارنامه دارد و اکنون بازیکن تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان است.
دنیا بندار در پاسخ به سوالات مشترکی که از وی و هدیه حسن زاده پرسیدیم گفت: برخلاف هدیه از کودکی برایم شرایط فوتبال بازی کردن مهیا بود و با برادر های خودم و بچه های فامیل در کوچه و پس کوچه ها فوتبال بازی میکردیم، از کودکی عاشق فوتبال بازی کردن بودم و تنها دختر در بین جمع های کودکانه محل بودم که کارش فوتبال بازی کردن بود.
دنیا بندار ادامه می‌دهد: برادرهایم خودشان ورزشکار بودند و جو خانواده مان کلا ورزشی بود و نگاه مثبتی به فوتبال بازی کردن من داشتند اما جو سنتی منطقه برای فوتبال بازی کردن دختران منفی بود و محدودیت زیادی وجود داشت.
بندار با اشاره به ایجاد فرصت در هنگام تحصیل در دبیرستان دخترانه محل زندگی خود برای روی آوردن به فوتبال حرفه ای، می‌گوید: از تابستان ۸۷ به صورت حرفه ای فوتبال بازی کردن را با اعزام تیم فوتسال دانش آموزی مدرسه مان به زنجان شروع کردم، مدرسه و فضای دبیرستان سهم زیادی در روی آوردن حرفه ای من به فوتبال داشته است و از طریق مدرسه بود که متوجه مسابقات فوتسال دختران کشور به میزبانی زنجان شدیم و در همان مسابقات نیز من به عنوان بهترین بازیکن معرفی شدم.
وی ادامه می‌دهد: سال ۸۹ نیز مجددا از طریق مدرسه به مسابقات فوتبال دختران به میزبانی بابل که اولین بار بود این رشته ورزشی برای دختران از فوتسال به فوتبال تغییر کرده بود راه پیدا کردیم. در آن مسابقات مسئولینی از تیم ملی فوتبال بانوان ایران حضور داشتند و دوره استعداد یابی برگزار کردند و همانجا مرا به اردوی تیم ملی دعوت کردند.

دنیا بندار با اشاره به دعوت تیم ملی فوتبال بانوان از وی از حق پایمال شده خود پرده برمی دارد و می‌گوید: هیئت فوتبال بانوان به دلایلی نامعلوم که به خودم نیز ابلاغ نشد اسم مرا خط زد و شخص دیگری را به جایم فرستادند و بعد از آن نیز تا کنون برای تیم ملی از من دعوتی نشده است!
دنیا بندار در ادامه سوابق فوتبالی خود در تیم های لیگ برتر بانوان را اعلام کرد و گفت: یک سال در تیم فوتبال شهرداری ارومیه، ۴ سال در تیم فوتبال همیاری آذربایجان غربی، ۲ سال در تیم فوتبال ساحلی مس رفسنجان با یک مقام قهرمانی و یک مقام نائب قهرمانی و ۲ سال نیز در تیم فوتبال سنندج بازی کرده‌ام و از دی ماه ۹۷ برای تیم فوتبال بانوان ذوب آهن اصفهان توپ می‌زنم.
دنیا بندار در پاسخ به این سوال که آیا نگاه جامعه به فوتبال بانوان تغییر کرده است یا خیر میگوید: ابتدا مردم فکر میکردند که وظیفه یک زن فقط خانه داری است و موظف است از صبح تا شب در خانه نظافت و پخت و پز کند اما الان نگاه ها خیلی فرق کرده است با توجه به آنکه متوجه شدند این یک شغل است و درآمدی نیز در آن موجود است؛ سقف قرارداد های تیم فوتبال بانوان ذوب آهن هم اکنون ۳۵ میلیون است.
از دنیا بندار پرسیدیم که وقتی با یک تیم قرارداد می‌بندید چقدر وقت باید برایش بگذارید؟
– بستگی به تیم دارد، آیا تیم میخواهد بر روی سکو بایستد و مقام بیاورد! اگر این چنین است باید ۷ الی ۸ ماه وقت بگذرید و شدیدا تمرین کنید!

* دوری از خانواده در این مدت برایت سخت نیست؟
-عادت کرده ایم! چاره ای نیست، عاشق فوتبال بازی کردن هستم!
* چطور شد که تصمیم گرفتید فوتبال را در تیم ها وشهر های دیگر ادامه دهید؟
-به این نتیجه رسیده ایم تا از ارومیه خارج نشویم پیشرفت نمی‌کنیم، متاسفانه اینجا حواشی قومیتی و مذهبی و وجود تبعیض در تیم مانع پیشرفت می‌شود

*هدف نهایی تان چیست؟
-بزرگترین آرزویم این است لژیونـــر شوم!

*آن روی سکه در فوتبال بانوان که به چشم نمی‌خورد را برایمان تشریح کنید؟
-یک بی عدالتی ریشه دار در فوتبال بانوان وجود دارد و آن تبعیضی آشکار در انتخاب تیم ملی است، متاسفانه تیم ملی فوتبال بانوان تشکیل شده از تیم فوتبال سیرجان و تیم فوتبال بم و عملا به جز بازیکنان این دو تیم کسی شانس وارد شدن به تیم ملی بانوان را ندارد.
علی رغم اینکه حجاب ما کامل است چرا اجازه نمی‌دهند آقایان به تماشای فوتبال بیایند، اگر این اتفاق بیافتد و تماشاگران به پای بازی فوتبال بانوان بنشینند این عرصه خیلی خیلی پیشرفت ‌می‌کند، ما حتی برای اینکه خانواده خودمان به تماشای بازی مان بیاید باید چندین بار هماهنگی کنیم و گاها حتی اجازه این کار را نیز به ما نمی‌دهند

*در چه پستی بازی میکنید؟
-پست تخصصی من هافبک دفاعی است اما دفاع چپ، راست و وسط نیز بازی میکنم.

*مجرد هستید؟ آیا یکی از ملاک های انتخابتان در انتخاب همسر این است که فوتبالی باشد؟
بله مجرد هستم، نه مهم نیست که فوتبالی باشد یا نه اما برایم مهم است که فوتبال بازی کردن من را کاملا درک کند و محدودیت ایجاد نکند.

*آشپزی بلدید؟
-آشپزی را در حد نیمرو درست کردن و املت بلدم! خانه داری و نظافت را خیلی خوب بلدم.

*حرف دیگری دارید؟
– از مسئولین و جامعه انتظار دارم کمی بیشتر به ما توجه‌کنند، مخصوصا آموزش و پرورش، غالبا یک معلم را از رشته دیگری برای تربیت بدنی دختران دانش آموز می‌آورند و آن معلم هم نمیتواند چیزی به آن ها یاد بدهد درحالی که من لیسانس تربیت بدنی دارم و حاضرم با کمترین مزایا در مدارس بخش سیلوانا برای دختران دانش آموز در ساعات تربیت بدنی آموزش ارائه دهم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 65 در انتظار بررسی : 65 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.