هاشم محمودی

شورای شهر ارومیه و دور باطل بازی‌های قوم‌گرایانه

بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان فارسی زبان مشترک میان مردمان ایران است و در نهادهای حاکمیتی و دولتی در کشور همه سخنرانی‌های رسمی و اظهارات به این زبان صورت می‌گیرد.
کد خبر : 4284
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۲۲
شورای شهر ارومیه و دور باطل بازی‌های قوم‌گرایانه

 

⁦به قلم هاشم محمودی_ فعال سیاسی- کارشناس ارشد اندیشه سیاسی

.

.

 

«هفته وحدت» که مصادف با سالروز تولد پیامبر گرامی اسلام است، یکی از مناسبت‌های مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. این هفته بنا به قرائت متفاوت اهل تسنن و تشیع در روایت سالروز تولد پیامبر اسلام، که هفت روز را شامل می شود، هفته وحدت نامگذاری شده و هدف از اعلام این چند روز به عنوان «هفته وحدت»، تأکید بر همزیستی، دگرپذیری و هم‌افزایی در میان تمامی مذاهب اسلامی ایران و جهان است. حتی در این هفته معمولاً گروه‌هایی از علمای اهل تسنن و تشیع در دید و بازدیدهای ویژه این ایام بر همزیستی میان مذاهب اسلامی بیشتر و بیشتر تأکید می‌کنند.

آنچه که اخیراً در بیان تبریک این هفته، از سوی دکتر بخشایشی رئیس محترم شورای شهر ارومیه و واکنش دیگر اعضای محترم شورای شهر رخ داده است، نمونه‌ای از تبدیل یک “سنت حسنه” به “بدعتی سیئه” در شهری با تنوع قومی _مذهبی مانند ارومیه است.

بیان تبریک توسط ریاست محترم شورای شهر ارومیه (با توجه به خصلت حاکمیتی این نهاد) با زبان ترکی آذربایجانی و عدم استفاده از زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور و میراث مشترک تمامی ایرانیان، یکی از بدعت‌های شومی است که در چند سال اخیر بیش از پیش، از سوی دست‌اندرکاران نهادهای حاکمیتی در حال گسترش است.

چه این که بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان فارسی زبان مشترک میان مردمان ایران است و در نهادهای حاکمیتی و دولتی در کشور همه سخنرانی‌های رسمی و اظهارات به این زبان صورت می‌گیرد.

حتی اگر این مسأله در قانون اساسی اشاره نشده بود، بیان تبریک در شهری با تنوع قومی و مذهبی باید با زبانی باشد که مورد وثوق و اتفاق همه شهروندان بوده و به صورت طبیعی باید با زبانی صحبت شود که همه شهروندان بتوانند منظور گوینده را درک کنند.

این نکته هر چند اکنون در بیان رئیس محترم شورای شهر خالی است و در بادی امر این گونه می‌نمایاند، که ایشان فقط به شهروندان محترم آذری شهرستان ارومیه “هفته وحدت” را تبریک گفته است. یادمان نرود، هدف غایی واضعین این هفته، اتحاد و همدلی بیشتر و بیشتر میان همه مذاهب اسلامی است، که متأسفانه شاهد آن هستیم که این هدف اصولاً مورد توجه بعضی از دست‌اندرکاران محترم نیست.

از سوی دیگر این فارسی‌گریزی و بعضا فارسی‌ستیزی بعضی از مسئولان محترم شهرستان ارومیه جالب توجه است گویی که “فارسی” زبانی است، از خارج از مرزها، وارد کشور شده است و بعضی از مسئولان محترم حتی در مراسمات ملی و استانی نیز با این زبان، بسان زبان بیگانه برخورد کرده و وقعی به آن نمی‌نهند‌. طرفه آنجا است این مسئولان از فیلترهای مهم نظارتی نیز استعلام آنها تایید شده و می‌شود.

اکنون پرسش مهم این است، کسانی که حتی در اظهار یک سخنرانی به زبان رسمی کشور (که وظیفه آنان نیز هست) این گونه احتراز دارند، آیا می‌توانند مدافع امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، در استانی مرزی و حساسی مانند آذربایجان‌غربی باشند؟ چه این که اکنون، بیش از هر زمان دیگری، نائره جنگ در مرزهای شمال غرب کشور این گونه بلند و بلندتر شده است.

از سوی دیگر واکنش بعضی از اعضای محترم شورای شهر در مقابل این سخنرانی به زبان ترکی آذربایجانی نیز، بیش از خود سخنرانی، بیشتر مورد تعجب ناظران آگاه و دلسوز شده است. تبدیل یک هفته با کارویژه وحدت و همدلی به دوگانه کردی – آذری با هدف شانتاژ و بهره‌برداری تبلیغاتی هم اگر تأثیر مخربش از خود سخنرانی بیشتر نباشد، کمتر نیست.

چه این که در این دوگانه شوم آنانی پیروز هستند که کمترین دغدغه برای توسعه و آبادانی شهر داشته و دارند.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که هر گونه واکنش به این رفتارهای انحصارگرایانه، بازی در زمین طرفداران #تک‌صدایی و #تک‌زبانی است که هر از گاهی بویژه در بحبوحه انتخابات با ترسیم چنین ترفندهایی زمینه را برای دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی مهیا نموده تا در فضای گل‌آلود انتخابات مراد و مطلوب خویش را صید نمایند. بنابراین هرگونه حرکات نمایشی و پوپولیستی، حتی اگر عالمانه و عامدانه نباشد حرکتی خام و بی‌نتیجه و در جهت تقویت عناصر دگرستیز و افراطی است.

انتظار مردم از کسانی که با پشتوانه اعتماد و رای مردم بر کرسی شورای شهر تکیه زده‌اند این است که ابتدا به پاسخگویی مطالبات حقه شهروندان درباره چگونگی پاسداری از منافع آنان و کیفیت انجام وظایف خویش در زمان عضویت خود در شورای شهر اهتمام ورزند. امری که تاکنون محقق نشده و اعضای محترم کرد شورای شهر نیز کارنامه مثبتی در پاسخگویی به مطالبات مردم ندارند.

تجربه نشان داده است، شوآف های تبلیغاتی هر چند باعث تشفی خاطر بعضی از منتفعین وضع موجود خواهد شد، اما قاطبه مردم نجیب و آگاه اورمیه، وقایع روی پرده و پشت پرده به خوبی برایشان عیان است. زیرا دیری است پرده، بر افتاده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 105 در انتظار بررسی : 105 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.