معاون وزیر نیرو:

سد کانی سیب پیرانشهر ظرفیت تبدیل شدن به بهترین منطقه گردشگری منطقه را دارد

معاون وزیر نیرو گفت: با توجه به اینکه آب سد کانی سیب پیرانشهر مصرف شرب ندارد و مستقیما به دریاچه ارومیه وارد می شود می‌تواند به یکی از بهترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری و اشتغالزایی منطقه تبدیل شود.
کد خبر : 4353
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
سد کانی سیب پیرانشهر ظرفیت تبدیل شدن به بهترین منطقه گردشگری منطقه را دارد

به گزارش ولات نیوز به نقل از کردپرس، قاسم تقی‌زاده زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در آئین افتتاح سد مخزنی کانی سیب پیرانشهر با حضور در جمع خبرنگاران گفت: با افتتاح سد کانی سیب شاهد ایجاد یک دریاچه جدید بطول ۲۰ کیلومتر در منطقه خواهیم بود که زیباییها خاصی را با خود بهمراه خواهد داشت.

 

او ادامه داد: در طول این مسیر می توان از ظرفیت صنعت گردشگری بهره مند شد همچنین با توجه به اینکه آب این سد مصرف شرب ندارد و مستقیما به دریاچه ارومیه وارد می شود می تواند به یکی از بهترین ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و اشتغالزایی منطقه و استان تبدیل شود.

 

تقی زاده خامسی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه در داخل تونل، آب بسیار زیادی وجود دارد و مانع پیشرفت سریع حفاری تونل شده است لذا مجبوریم که روزانه بطور متوسط ۱۰۰ میلیون لیتر آب معادل میزان مصرف روزانه جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر را به خارج از تونل پمپاژ کنیم تا بتوانیم حدود ۱۵۰۰ متر حفاری باقی مانده را تمام کنیم تا در اسرع وقت عملیات انتقال آب به دریاچه شروع شود که با شرایط فعلی احتمال دارد اوایل سال آتی این مهم به انجام برسد.

 

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه همه منابع آبی جهت احیای دریاچه ارومیه تامین شده است، گفت: پروژه سد کانی سیب با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی و با تامین سالانه حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب واریزی به دریاچه ارومیه مهمترین پروژه انتقال آب به این دریاچه می باشد که با اتمام تونل ۳۵ و نیم کیلومتری در اوایل سال آینده شاهد وارد شدن آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.

 

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: تا کنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد و تونل انتقال آب از کانی سیب هزینه شده است.

 

علت توقف ساخت سد گرده بن پیرانشهر چیست؟

 

معاون وزیر نیرو در خاتمه سخنان خود با اشاره به علت توقف ساخت سد گرده بن پیرانشهر هم اظهار کرد: ادامه عملیات احداث سد گرده بن از طرف ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است و تا ابلاغ دستورات لازم و موافقت شروع مجدد عملیات از طرف ستاد مربوطه به وزارت نیرو هیچ گونه عملیات جدیدی در سد گرده بن انجام نخواهد شد.

 

سد مخزنی کانی سیب پیرانشهر با هدف انتقال آب به دریاچه ارومیه روز پنجشنبه ۱۱ دیماه با حضور معاون وزیر نیرو؛ استاندار آذربایجان غربی، برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.